کد خبر: 1018249
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
شهردار اصفهان:
قدرت اله نوروزی گفت: در توافقی که دوره گذشته شهرداری برای خرید اتوبوس‌ها شکل گرفته بود هیچ وجهی مبادله نشده و از نظر حقوقی قرارداد جاری نشده بود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، شهردار اصفهان در یکصد و سی و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان، اظهار کرد: مدیریت شهری و شورای دوره پنجم از ابتدای ورود خود به فکر توسعه شهر بود، توسعه شهر نیز با حضور کسانی میسر خواهد بود که ذهن توسعه یافته ای داشته باشند، برای توسعه هم منتقدان و هم مدیران و تصمیم گیران باید ذهن توسعه یافته داشته باشند زیرا ذهن توسعه یافته به آینده فکر می کند و تلاش می کند تا خادم مردم باشد. 

وی با بیان اینکه اخلاق، معیار همه اعمال بوده و در کنار اخلاق یک رفتار مبتنی بر خردگرایی و منطق هست که می تواند کمک کند، تصریح کرد: اینجاست که دیگر شهر اسیر تبلیغ نمی شود و آنچه عمل می شود با تدبیر است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در شرایط سختی که کشور گرفتار آن است از جمله تحریم ها و شرایط کرونایی، یک بزرگواری همگانی نیاز است تا کارها پیش برود، منظور از بزرگواری فرزانگی راستین و عقل سلیم است که باید زیربنای همه کارها قرار بگیرد. 

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته تمام تلاش ما این بود که با اخلاق و رفتارمان رضایت مردم را جلب کنیم، افزود: طبیعی است زمانی که دنبال توسعه شهر و ارائه خدمات عمومی هستیم ممکن است برخی نیز دل آزرده شوند زیرا حجم وسیع و گسترده خدمات روزانه شهر به گونه ای است که قطعا اشکالاتی هم بروز می کند و همه کارها نمی تواند دلپذیر باشد.

نوروزی اضافه کرد: تمام تلاش این بود که رضایت مردم حاصل شود، تاکنون تمام تلاش مدیریت شهری این بوده که بر پایه متین ترین داوری و برترین دانش از راه هایی که ضرر کمتر، هزینه کمتر و بیشترین منفعت را به دنبال دارد وارد شود، در شرایطی که کشور دچار زلزله، فشارهای سنگین ناشی از سیل و در شرایط کنونیِ کرونا قرار دارد شهرداری اصفهان بر اساس مسئولیت اجتماعی که برای خود تعیین کرده توانست در همه این صحنه ها نقش خوبی را ایفا کند و این ریشه در اندیشه نیکی داشته که این دوره مدیریت شهری دنبال می کرده است.

*تحقق بودجه ها و رونق عمران در شرایط سخت حاکم بر کلانشهرها

وی با بیان اینکه شهر اصفهان در شرایطی که بسیاری از شهرها با چالش مواجه بود بودجه ها را محقق و پروژه های مختلف خود را به خوبی پیش برد، ادامه داد: این یعنی یک مدیریت فعال و مدیریت موثر و موفق که دارای دیپلماسی قوی شهری بوده که با توسعه همه جانبه فعالیت ها به گونه ای عمل کرده که در حوزه خدمات رسانی به مردم حتی یک روز نیز شهر با اخلال مواجه نشده است.

شهردار اصفهان ضمن تاکید بر عدم توقف خدمت رسانی بدون حتی یک روز وقفه حتی در شرایط اتفاقات آبان ماه سال گذشته، تاکید کرد: شهر در طول سه سال گذشته یک روز نیز تحت تاثیر حوادث و اتفاقات کشور در امر خدمات رسانی دچار اخلال نشده است، با فعال کردن حوزه عمران و هزینه کردن بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان در یک سال نه تنها پروژه ها نخوابید بلکه حتی به اشتغالزایی نیز کمک کردیم.

وی با اشاره به تحقق آرزوی 40 ساله میراث برای پیاده راه سازی چهارباغ و رسیدن چهارباغ به آرامش کنونی، گفت: همچنین آرزوی 20 ساله همه مدیران برای احداث رینگ چهارم تحقق پیدا کرده است و نتایج دسترنج فعالیت های سه ساله در سال چهارم دارد یکی پس از دیگری خود را نشان می دهد و این قدر حجم اتفاقات زیاد است که تا پایان سال می توان هر هفته، یک چند افتتاح داشته باشیم.  

نوروزی با بیان اینکه اگر شورای شهر مسائلی را مطرح کند، تذکراتی بدهد و سوال بپرسد حق مسلم هر عضو شورای شهر است و شورایی فعال است که این مسائل را داشته باشد، اضافه کرد: ورود اتوبوس های جدید به شهر اصفهان طی هفته های گذشته یکی از خدمات ارزنده ای بود که با تبلیغات مناسب و حضور وزیر راه و شهرسازی تقدیم مردم شد.  

وی با اشاره به ابهامات مطرح شده در خصوص خرید اتوبوس های جدید، ادامه داد: در سال ۹۵ دو قرارداد یا توافقنامه در شهرداری اصفهان تنظیم شده و در یکی از موارد قرار بوده ۱۱۰ دستگاه اتوبوس خریداری شود که پس از آن به ۱۳۷ اتوبوس افزایش یافته بود و قرار بوده مبلغ ۷۸ میلیارد تومان به شرکت سازنده پرداخت شود اما تنها ۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود به همین دلیل در آن دوره به تعهدات مالی عمل نشده و به نتیجه نیز نرسیده بود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: در ابتدای ورود به شهرداری با موارد متعددی مواجه شدیم، در یک سازمان 700 کارگر 6 ماه حقوقشان پرداخت نشده بود، کارها نیمه تعطیل بود و بدهی های زیاد در بخش های مختلف وجود داشت.  

وی افزود: مدیران شرکت عقاب افشان به دنبال این بودند که چون پولشان پرداخت نشده اتوبوس هایی را هم که تحویل داده بودند پس بگیرند، زمانی که ما آمدیم در یک مرحله 5 میلیارد تومان، در مرحله بعدی 12 میلیارد تومان و در مرحله نهایی 40 میلیارد تومان از طریق غیر نقد به آنها زمین دادیم و 50 اتوبوسی را هم که نمی دادند و قیمت روز می خواستند به قیمت همان زمان گرفتیم و وارد شهر کردیم و قراردادی که در آن شرایط بود تسویه شد.

نوروزی اضافه کرد: در قرارداد دوم ١۴ ماه از قرارداد اتوبوس ها گذشته بود، که ما بر سرکار آمده ایم. 14 ماه قبل از انقضای دوره مدیریت قبلی تنظیم شده و هیچ وجهی برای آن پرداخت نشده بود، زمانی که ما آمدیم دو ماه از زمان انقضای قرارداد گذشته بود، کارها اولویت بندی شد و اولویت خود را بر رضایت کارگرانی قرار دادیم که 6 ماه حقوق دریافت نکرده بودند، به پروژه هایی که متوقف شده بود و ضرر می کرد ورود کرده و همه را فعال کردیم، این توافقی که اشاره شده در زمانی که ما آمدیم موعد آن تمام شده بود و از نظر حقوقی شکل نگرفته بود چراکه هیچ وجهی مبادله نشده بود.

وی اضافه کرد: اگر از استخدام ها و مدیریت های حزبی سخن گفته شود باید بگویم تیمی تعیین شود تا فامیل های تکراری در شهرداری شناسایی شوند تا مشخص شود چه کسانی در دوره های مختلف شهرداری اینگونه عمل کردند و مردم شفاف بدانند، در سه سال گذشته هیچگاه به این امور نپرداختم، اگرچه در جاهایی سوال هایی از من شده است اما من مسئول پاسخگویی به این موارد و به دنبال سرزدن به سندهای کهنه نیستم، زیرا ماموریت ما خدمت به مردم است و خادم مردم بودن اجازه نمی دهد بی جهت به برخی از مسائلی که نیاز جامعه ما نیست ورود پیدا کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ماموریت شهرداری خدمت به مردم است و خادم مردم بودن اجازه نمی‌ دهد بی‌ جهت به برخی از مسائل ورود پیدا کنم، گفت: ناگزیر به بیان این واقعیت هستم، شرکتی که تنها ۱۵ درصد فعالیت خود را آغاز کرده سپس متوقف شده بود در شش ماه چقدر پاداش دریافت کرده و همان شرکت از زمانی که فعال شده تا امروز سرمایه ۳۰ میلیاردی را به ۲۳۰ میلیارد رسانده و در شش ماهه دوم چقدر پاداش دریافت کرده است.

وی تصریح کرد: اگر هر روز تعدادی قصد داشته باشند در این شهر حاشیه سازی کنند ما نسبت به حاشیه سازان همچون نجیب زادگان بی اعتنا خواهیم بود اما نسبت به کسانی که از جایگاه قانونی سوال کنند پاسخگو خواهیم بود.

نوروزی در ادامه با اشاره به بحث عملکرد شهرداری در سال گذشته، گفت: بودجه شهرداری در سال 96، دو هزار و 750 میلیارد تومان، در سال 97 سه هزار میلیارد تومان و در سال 98 چهار هزار و 100 میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد 9 درصدی سال 97 نسبت به سال 96 و رشد 38 درصدی سال 98 نسبت به 97 بوده است. 

*رشد 60 درصدی بودجه عمرانی شهر

وی اضافه کرد: بودجه عمرانی در سال 97 یک هزار و 100 میلیارد با 734 قرارداد و در سال 98، هزار و 800 میلیارد تومان با 787 قرارداد شد، بودجه عمرانی در سال 98 نسبت به 97،  60 درصد رشد داشته و تعداد قراردادهای ما 7 درصد رشد داشت، این در حالیست که در سال 98 ما 461 قرارداد را نیز اجرا کردیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در اجرای آسفالت سطح شهر تناژ روکش معابر اصلی و فرعی رشد 142 درصدی نسبت به سال 97 داشته است، ادامه داد: تناژ آسفالت پروژه های شاخص نزدیک به 1200 درصد نسبت به سال 97 رشد داشته است. مرکز همایش های بین المللی که سال 90 آغاز شده و قرار بود سال 91 به پایان برسد، در سال 96 که ما آمدیم نیمه تعطیل و با پیشرفت 51 درصدی بود که تا پایان سال 98 پیشرفت آنرا به 80 درصد رساندیم.

وی اضافه کرد: 660 میلیارد تومان تا سال 98 برای این پروژه هزینه شد که هم اکنون به 750 میلیارد تومان رسیده و 250 تا 300 میلیارد دیگر نیز نیاز دارد، این جدای از 72هکتار زمینی است که به این کار اختصاص داده شده است و البته بخش زیادی از این زمین که دارای چالش های بسیاری بود در دو سال اخیر مسائلش حل شد و آزادسازی های آن انجام گرفت و امیدواریم تا پایان سال 99 این پروژه به اتمام برسد.

نوروزی با بیان اینکه پروژه نمایشگاه بین المللی تاکنون 93 درصد پیشرفت داشته است و هم اکنون رو به اتمام است، افزود: این شرکت 30 میلیارد سرمایه داشته که ما آن را به 235 میلیارد تومان رسانده ایم، سهم شهرداری در اینجا 144 میلیارد تومان شده و هم اکنون 150 قرارداد در حال اجراست.

وی با بیان اینکه بلوار فرزانگان با 68 میلیارد تومان احداث و به بهره برداری رسیده است، تاکید کرد: پل آفتاب 46 میلیارد تومان آزادسازی داشت که جمعا 124 میلیارد تومان برای آن هزینه شد و تا پایان سال گذشته، 95 درصد پیشرفت داشت. همچنین پروژه مجموعه پل‌ ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی در حال حاضر ۶۴ درصد پیشرفت دارد که برای آزادسازی آن ۲۹۰ میلیارد تومان و برای اجرای این پروژه یک میلیارد و 370 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به فرآیند بازسازی اتوبوس ‌های شهر، خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ تعداد ۴۷ دستگاه اتوبوس شهر بازسازی و در سال گذشته نیز ۸۳ دستگاه اتوبوس بازسازی شد؛ همچنین در سال ۹۷، ۵۰ دستگاه اتوبوس و سال گذشته نیز 75 اتوبوس برای شهر خریداری شد که 50 درصد رشد داشته ایم.

نوروزی با بیان اینکه در حوزه مالی و اقتصادی در سال گذشته ۲۳ درصد کاهش فروش اموال منقول و غیرمنقول را شاهد بودیم، رشد درآمدهای وصولی شهرداری در سال گذشته را ۴۸ درصد ذکر کرد و افزود:  در زمینه پروژه ‌های مشارکتی نیز آورده شهرداری ۱۰ درصد کاهش و آورده سرمایه گذاران ۲۰ درصد افزایش داشته است و شاهد افزایش جذب مشارکت‌ ها بودیم.

* 65 درصد رشد استفاده از آب های خاکستری

شهردار اصفهان ادامه داد: در حوزه خدمات شهری سرانه تولید روزانه پسماند تر و متوسط جمع آوری روزانه این پسماند نیز کاهش پیدا کرده است، میزان توسعه فضای سبز 69 درصد افزایش پیدا کرده است و استفاده از آب های خاکستری یعنی پساب 65 درصد رشد را نشان می دهد. 

وی با اشاره به حوزه شهرسازی و معماری، افزود: در شهرسازی تعداد پروانه های صادر شده 18 درصد، محورهای تاریخی احیا شده 14 درصد و تعداد پروانه های صادره در بافت فرسوده 16 درصد رشد داشته است.  

نوروزی با بیان اینکه در کمیسیون ماده صد تعداد آرای صادره دو درصد رشد داشته است، تاکید کرد: این به معنای ان است که کمیسیون ماده صد در برخورد با تخلفات فعال تر شده و تعداد پروانه های وارده 13 درصد منفی شده و جلوی تخلفات قبل از وقوع گرفته شده است. در سال گذشته رأی تخریب در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ۷۰ درصد رشد، رأی برائت ۴۵ درصد منفی، میزان جریمه‌ های صادره ۱۰۸ درصد رشد داشته است.

*افزایش مشارکت سازمان های مردم نهاد

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی، خاطر نشان کرد:  تعداد کانون‌ های فرهنگی مساجد مشارکت کننده با شهرداری ۱۰۸ درصد رشد داشته است، کسانی که می گویند به مساجد کم توجهی شده این آمار را مشاهد کنند. همچنین تعداد خیریه ‌ها و سمن‌ های مشارکت کننده ۳۳ درصد، تعداد برنامه های اجرا شده در حوزه فرهنگی 18 درصد، میزان مساعدت عمرانی به مساجد شهر ۲۳۰ درصد رشد داشته است این در حالی است که عده‌ ای سخنانی مطرح کردند که با این آمارهای مستند  و حقیقت حتی ذره ‌ای سازگاری ندارد.

شهردار اصفهان افزود: هزینه برنامه‌ های اجرایی با مشارکت سازمان ‌های مردم نهاد 63 درصد رشد داشته است و مدیریت‌ های زیرمجموعه شهرداری از جمله بازرسی، روابط عمومی، حوزه بین الملل حراست، اداره حقوقی و قراردادها هرکدام نقش آفرینی ‌های ارزنده‌ ای داشته‌ اند.

*لایحه برنامه اصفهان 1405 تقدیم شورا شد

وی در ادامه لایحه برنامه راهبردی اصفهان 1405 را تقدیم شورای شهر کرد و در ارتباط با برنامه اصفهان 1405، گفت: این برنامه با مشارکت جدی ذینفعان، متخصصان و کارشناسان با 4 هزار و ۶۶۳ نفر ساعت جلسه در مدت زمان یکسال تدوین شده است.  

نوروزی با تاکید بر اینکه چشم ‌انداز برنامه اصفهان ۱۴۰۵ شهری زیست پذیر و رقابت پذیر است، افزود: براساس این برنامه، تاب آوری شهری در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی افزایش خواهد یافت و بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرینان در فضای منصفانه از تجربیات یکدیگر استفاده و به تولید و رونق بخشی شهر کمک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه اصفهان ۱۴۰۵ باعث ایجاد هماهنگی، هم سویی و هم افزایی در مدیریت شهری می‌شود، تصریح کرد: قلمرو برنامه اصفهان ۱۴۰۵ کل مدیریت شهری اصفهان را در بر می‌گیرد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: این برنامه دارای شفافیت زیاد بوده و برای نخستین بار از اسناد پشتیبان برخوردار است.

وی از برنامه اصفهان ۱۴۰۵ به عنوان برنامه‌ ای نتیجه محور و سنجش پذیر یاد کرد و اظهار امیدواری کرد: با اجرای دقیق آن در طول پنج سال شاهد رشد همه جانبه و زیست پذیری شهر باشیم.

نوروزی افزود: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به عنوان ششمین برنامه پنج ساله شهر در سایت شفافیت شهرداری بارگذاری شده و شهروندان می‌ توانند آن را مشاهده کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر