کد خبر: 1018216
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از به ثمر رسیدن ۱۰۰ درصد پروژه‌های مربوط به تکمیل شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت خبر داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات گفت: از ابتدای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که ظرفیتی حدود ۶۸۴ گیگابیت بر ثانیه داشت، تا به امروز که به ظرفیت ۲۰ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده‌ایم، ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده‌است.

وی افزود: راه‌اندازی ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری و چهار مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ایجاد شبکه ارتباطی پایدار، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص است. حدود دو سال گذشته برای یک پروژه امنیتی در شبکه ملی اطلاعات یک هزار میلیارد تومان هزینه شد و بخش خصوصی نیز برای شبکه دسترسی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌است. آذری جهرمی تصریح کرد: تصور کنید یک روز از خواب بیدار شده و ببینید شرکت‌های خارجی تصمیم گرفته‌اند به ما خدمات پیام رسان یا موتور جست‌وجو را ندهند، در آن زمان شما از ما مسئولان نمی‌پرسید که زندگی ما چه می‌شود؟ این موضوع بعید نیست؛ چراکه هم اکنون نیز بسیاری از شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها به استارت‌آپ‌های حوزه پرداخت بانکی، نقشه، خدمات ابری و اپلیکیشن‌ها سرویس نمی‌دهند. به همین دلیل ما مصمم هستیم که شبکه مستقل ایجاد کنیم تا در صورت تحریم زندگی مردم فلج نشود.

وی ادامه داد: در سه سال اخیر حجم اقتصاد دیجیتال ما از ۵/۲ درصد به ۶ درصد رسیده‌است و ما هم اکنون با کشوری مانند امریکا مواجه هستیم که اجازه وارد کردن دارو را به ما نمی‌دهد و مشخص است که از بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال ما نیز نمی‌گذرد و به راحتی می‌تواند برای ما تحریم وضع کند. آذری جهرمی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر خدمات ابری به شرکت‌های ایرانی تحریم شده‌است ما امروز می‌توانیم عنوان کنیم که خدمات ابری در کشور مستقل بوده و شرکت‌ها بدون نیاز به شرکت‌های خارجی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: امروز با داشتن شبکه ملی اطلاعات، سهمگین‌ترین حملات روی «گیت V» ما می‌آید و شبکه ما سالم است و کار می‌کند. ما تأکید داریم شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور بوده و خدمات پایه‌ای که روی این شبکه ارائه می‌شود، ضامن بازدارندگی در حملات دشمن است. وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: ما قصد نداریم یک مدل سرویس بین‌المللی را که سال‌هاست کار می‌کند، درست کنیم. بلکه قصدمان این است که نیاز حداقلی مردم را روی شبکه داخلی برآورده کنیم. وی ادامه داد: مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات از خدمات پایه شبکه ملی که شامل پیام‌رسان‌ها، موتور جست‌وجو و ایمیل می‌شود، حمایت می‌کند. هم اکنون سه ایمیل فعالیت خود را روی این مرکز آغاز کرده‌اند و سه پیام‌رسان نیز برای ارائه کیفیت بالای خدمات در این مرکز مستقر شده‌اند.
 
دیگر بهانه سخت‌افزاری برای ارائه این خدمات وجود ندارد و باید موضوعات نرم‌افزاری را تمرکز کرد. از ۲۳ جزء زیرساختی شبکه ملی اطلاعات ۲۰ جزء آن هم اکنون مستقر شده‌است و سه جز آن نیز به استقرار نرسیده‌است.

وزیر ارتباطات افزود: حرکت جدی از سمت وزارت ارتباطات، مرکز ملی و سایر دستگاه‌ها برای تقویت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات آغاز شده است به نحوی که ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز اعلام آمادگی کرده که در حوزه موتور جست‌وجو نه پیام‌رسان‌ها به ما کمک کند. وی تصریح کرد: نباید از بابت قطع اینترنت و محدود کردن شبکه‌های خارجی نگران بود که ما معتقدیم دشمن دوست دارد ما صحنه بین‌المللی را خالی کنیم و حضور جریان‌ساز نداشته باشیم. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت پذیرش خدمات پایه آموزشی را نیز دارد و ما آمادگی خود را برای کمک به وزارت علوم و دانشگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش برای ارائه زیرساخت خدمات پیشرفته در آموزش مجازی اعلام کردیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار