کد خبر: 1018093
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
یکی از عواملی که باعث شد رشد تولید در سال‌های اخیر منفی باشد، بحث هدایت نامناسب نقدینگی است که ضربه جبران‌ناپذیری را به اقتصاد و تولید وارد کرد. در اقتصاد عمده نقدینگی به صورت سپرده در حساب‌های بانکی سیال است و عموماً سپرده‌ها از بانک و حساب بانکی خارج نمی‌شود، بلکه از حسابی به حساب دیگر منتقل می‌شود که اگر به درستی صورت گیرد منجر به رشد اقتصادی می‌شود.
ملیحه شجاع‌مرادی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اگر این مفهوم نقدینگی موجود که امکان برداشتن از جایی و بردن به جای دیگر وجود ندارد درست باشد، اما امکان هدایت و بهینه‌سازی گردش پول موجود در اقتصاد که همان نقدینگی است فراهم باشد بدون اینکه نیاز به خلق پول جدید بدون پشتوانه وجود داشته باشد، می‌توان تولید را تقویت کرد. حال با وجود اینکه بر اساس آخرین آمار‌های موجود، رقم نقدینگی به میزان بیش از ۲ هزارهزار میلیارد تومان است، کارشناسان معتقدند عمده حجم نقدینگی در خدمت تولید نیست و هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های مولد و تولید و انتشار پول توسط بانک مرکزی که با ضریب فزاینده تبدیل به نقدینگی می‌شود، بدترین نوع افزایش نقدینگی در اقتصاد است. به عنوان نمونه اگر پایه پولی یک ریال افزایش یافته باشد و ضریب فزاینده فعلی را ٧ در نظر بگیریم، آن یک ریال تبدیل به ٧ریال نقدینگی می‌شود. از این‌رو دولت‌ها همواره تلاش می‌کنند رشد نقدینگی را حدود ۳ تا ۵ درصد بیشتر از رشد اقتصادی تنظیم کنند تا عاملی برای تحریک تقاضا و رشد مصرف و به دنبال آن رشد سرمایه‌گذاری و تولید شود.

شاید بانک مرکزی تصور کند رشد بیش از٢٧ درصدی حجم نقدینگی مسئله مهمی نیست، چراکه میانگین رشد حجم نقدینگی در دهه‌های اخیر همین میزان بوده است، اما باید عارض شد که این میزان رشد نقدینگی در شرایطی که اقتصاد با رشد منفی مواجه و در حال کوچک شدن است، آثار تورمی شدیدی دارد. پس رشد نقدینگی در این شرایط اقتصادی یک عامل منفی و تورمی است که باید کنترل شود.

در عین حال به جای تولید نقدینگی باید هدایت صحیح آن را بخش مالی و پولی فراگیرد، در غیر این صورت دامنه دلالی، سفته‌بازی و فعالیت‌های غیرمولد در اقتصاد وسعت می‌یابد. در پایان برای اینکه نقدینگی منجر به تولید شود باید بانک مرکزی با توجه به سند چشم‌انداز توسعه رقمی را به عنوان هدف رشد نقدینگی محاسبه کند و با استفاده از همه ابزار‌های پولی و اقتصادی توان خود را برای تحقق آن به کار گیرد و انگیزه برای سرمایه‌گذاری و تولید در جامعه را به وجود آورد تا رشد نقدینگی به مصرف سرمایه‌گذاری برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار