کد خبر: 1018091
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
افزایش ۱۰ هزار واحدی شاخص کل با ورود حقوقی‌ها
پس از اعلام حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه، حجم معاملات بورس تهران در نخستین روز کاری به بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید.
وحید حاجی‌پور
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پس از چند هفته کاهش شاخص کل که با افت و خیز بسیاری همراه بود، شاخص کل ۱۰ هزار واحد افزایش یافت و به رقم یک‌میلیون و ۶۴۲ هزار و ۳۷ واحد رسید، اما شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن، امروز ۴ هزار و ۱۱۰ واحد افت کرد و به رقم ۴۴۵ هزار و ۲۷۰ واحد رسید. اگر ارزش معاملات فرابورس در روز جاری را که به بیش از ۴ هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان رسید، در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس و فرابورس در مجموع به حدود ۵/ ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید. نماد‌های شاخص‌ساز شامل فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی خلیج‌فارس و معدنی گل‌گهر بودند و نماد‌های شستا، کشتیرانی و مخابرات از نماد‌های کاهشی در شاخص بورس بودند.

توقف چند نماد مهم

روز گذشته، اما یک اتفاق مهم برای فعالان بازار سرمایه قابل تأمل بود؛ نماد‌های پالایشی که قرار است در قالب صندوق پالایش یکم در بورس عرضه شوند با ممنوعیت معامله مواجه شدند. ناظر بورس دلیل این توقف را بررسی وضعیت مالی این شرکت‌ها پس از اعمال فرمول جدید نرخ خوراک عنوان کرد. پالایشگاه اصفهان نخستین شرکتی بود که در این‌باره روشنگری و در قالب اطلاعیه‌ای اعلام کرد با تغییر مبنای تعیین قیمت خوراک پالایشگاه‌های کشور، سود هر سهم از ۳۱۵ ریال به ۴۹۶ ریال افزایش پیدا کرده است، افزایشی معادل ۵۷ درصد. سایر پالایشگاه‌ها شامل تهران، بندرعباس و تبریز هم اعلام کردند به زودی در این‌باره اطلاع‌رسانی می‌کنند. بورس هم برای این شرکت‌ها تا ۲۶ شهریور مهلت تعیین کرده است. این در حالی است که قیمت سهام پالایشی طی سه هفته اخیر با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده و بیم آن می‌رفت که با این روند، مردم از خرید سهام دولت در این شرکت‌ها منصرف شوند.

ما نبودیم

با وجود این همچنان نگرانی‌های زیادی درباره آینده مبهم بورس وجود دارد؛ این نگرانی و بی‌اعتمادی سهامداران و فعالان بازار سرمایه از دولت نشئت می‌گیرد که با تصمیمات عجیب و لحظه‌ای بازار را متأثر می‌کنند. فرهاد دژپسند هم سعی می‌کند توپ را به زمین سایرین بیندازد. وزیر اقتصاد با اشاره به ضرورت استفاده از فرصت طلایی بورس برای سیستم بانکی و واگذاری دارایی‌های مازاد اظهار کرد: نباید با برخی اظهارنظر‌ها بازار سرمایه را خدشه‌دار کرد.
وی افزود: بازار سرمایه در حال عمق یافتن و پایدار شدن و گاهی نیز با اصلاحاتی همراه است. در بازار سرمایه خویشتنداری برای سهامداران ضروری است و کسانی که وارد این بازار شده‌اند بدانند که باید نگاه میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند.

فرار از بورس

نکته مهم در این‌باره آن است که هرگاه بورس دچار افت می‌شود رشد بازار‌های موازی مثل بازار طلا و ارز روند صعودی به خود می‌گیرد. کسانی هم که قصد ورود به بازار سرمایه را داشتند و حمایت دولت را پشتیبان خود می‌دیدند با دیدن این شرایط سعی می‌کنند وارد بورس نشوند و پول خود را به بازار‌هایی ببرند که برای نظام اقتصادی کشور مشکل‌ساز می‌شود. در همین رابطه اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت بازار‌های اقتصادی در مرداد‌ماه امسال پرداخته و میزان سوددهی آن‌ها را با اسفند ۱۳۹۸ مقایسه کرده است.

بر اساس آمار‌های ارائه شده از سوی این اتاق میانگین قیمت سکه طرح امام در مرداد‌ماه امسال ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که این عدد در قیاس با اسفند سال ۹۸، افزایش قیمت ۷۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میانگین قیمت دلار (اسکناس در بازار سنا) در مرداد امسال به ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده که نسبت به اسفند سال گذشته، افزایشی ۵۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با وجود برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای کنترل تقاضای ارز و مدیریت نرخ آن در بازار، در این مدت پنج ماهه بار دیگر قیمت دلار در بازار افزایشی شده است. البته قیمت دلار در پایان مرداد‌ماه و همزمان با ورود به شهریور، بار دیگر به ثبات نسبی رسیده است.

گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که میانگین شاخص بورس اوراق بهادار تهران در مرداد‌ماه امسال به یک میلیون و ۷۵۷ هزار واحد رسیده که این عدد در قیاس با اسفند سال گذشته، رشد ۲۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب مانند ماه‌های گذشته، همچنان بازار بورس، سودآورترین بازار برای سرمایه‌گذاران بوده است. بررسی بازار مسکن تهران نیز نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در مرداد‌ماه امسال به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسیده که این عدد نیز در قیاس با اسفند سال گذشته، رشدی ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار