کد خبر: 1018082
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
مردم یمن در اعتراض به اقدام امارات در ایجاد شرایطی برای نفوذ صهیونیست‌ها در جزیره راهبردی سقطری تظاهرات کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شورای انتقالی جنوب در سایه حمایت امارات، ۱۹ژوئن (۳۰ خرداد) کنترل شهر حدیبو در مرکز سقطری را به دست گرفت. عیسی سالم بن یاقوت، شیخ الشیوخ قبایل استان سقطری سه شنبه گذشته ابوظبی و ریاض را متهم کرد که پای رژیم صهیونیستی را به سقطری باز کرده‌اند. ده‌ها یمنی، روز جمعه با شرکت در تجمعی در استان سقطری واقع در جنوب یمن، ضمن اعلام مخالفت خود با هرگونه حضور رژیم صهیونیستی در این جزیره و تلویحاً با اشاره به امارات، هر طرفی را که زمینه را برای برای ورود صهیونیست‌ها به سقطری مساعد کند، مسئول وضع موجود دانستند. شرکت‌کنندگان در این تجمع، پرچم یمن، تصاویر عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن و پلاکارد‌هایی در محکومیت شدید هرگونه حضور رژیم صهیونیستی و حامیان آن در سقطری را در دست داشته و خواستار بازگشت حاکمیت محلی شدند.

نفوذ صهیونیست‌ها از کانال امارات

تسلط شورای انتقالی بر سقطری موجب شد امارات عملاً نفوذ خود را بر این جزیره گسترش دهد. پس از تسلط این شورا بر سقطری، نیرو‌های محلی به رهبری رمزی محروس، استاندار این جزیره گزینه‌ای جز ترک این جزیره نداشتند و تصمیم گرفتند با مسئولان دولتی به استان المهره واقع در شرق یمن نقل مکان کنند.

محروس چند روز بعد، عربستان را در سمت رهبر ائتلاف نظامی علیه یمن متهم کرد که در تسهیل سلطه شورای انتقالی زیر نظر امارات بر سقطری نقش داشته و گفت: «تضمین‌هایی از نیرو‌های سعودی موجود در سقطری برای توقف درگیری دریافت کردیم، اما عربستان از این تضمین‌ها عقب نشست و شبه‌نظامیان انتقالی را برای سلطه بر این استان آزاد گذاشت.» محروس همچنین افزود: «سقطری به اهرم فشار نیرو‌های ائتلاف بر منصور هادی و دولت تبدیل شده است، اما به آغوش دولت قانونی بازمی‌گردد.»‌ریاض در آن زمان اعلام کرد که به اهداف ائتلاف نظامی در یمن شامل حمایت از مشروعیت و باز یافتن دولت یمن پایبند است. با این حال، پایگاه امریکایی «ساوث فرانت» متخصص پژوهش‌های نظامی، اواخر اگوست از قصد امارات و رژیم صهیونیستی برای ایجاد زیرساخت‌های نظامی و اطلاعاتی در جزیره سقطری خبر داد. در این پایگاه خبری، به نقل از منابعی عربی و فرانسوی آمده است که یک هیئت شامل افسران اماراتی و اسرائیلی به تازگی به جزیره سفر کرده و چندین موقعیت را با هدف احداث زیرساخت‌های اطلاعاتی بررسی کردند.

علی الذهب، کارشناس نظامی یمنی درباره موقعیت سقطری گفت: «سقطری از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا مشرف به دریای سرخ و خلیج عدن است و حمل و نقل نفت کشور‌های خلیج فارس به بیرون از منطقه از آنجا صورت می‌گیرد و به طور کلی خطوط بین‌المللی دریانوردی در آن قرار دارد. امکان استقلال نظامی جزیره وجود دارد، به گونه‌ای که به شکل یک پایگاه نظامی پیشرفت برای دفاع راهبردی از یمن و جزیره العرب و خلیج فارس و شاخ آفریقا در آید.»

الذهب تصریح کرد: «موقعیت راهبردی سقطری پاسخگوی زیاده‌خواهی‌های نظامی طرفی است که آن را تحت کنترل در آورد به گونه‌ای که پایگاه‌های که در آنجا بنا می‌شود تسهیلات نظامی برای دخالت در کشور‌های منطقه به ویژه کشور‌های متشنج را فراهم خواهد کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار