کد خبر: 1017942
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۰
با پیرترین رزمندگان دفاع مقدس آشنا شوید
«زرعباس تنگستانی» با ۹۵ سال سن از برازجان بوشهر با محاسنی سفید پا به جبهه گذاشت و در برهه زمانی سال ۶۰ و اوایل ۶۱ پیرترین رزمنده‌ای بود که در گروهان شهید مطهری از تیپ کربلا خدمت می‌کرد
آرمان شریف
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: دفاع مقدس جلوه‌های به یادماندنی از همبستگی پیر و جوان را به جهانیان نشان داده است. در این آوردگاه سخت، همه دست در دست هم برای یک هدف مقابل دشمن متجاوز بعثی می‌ایستادند و اجازه نمی‌دادند سپاه دشمن نقشه‌هایش را عملی کند. در میان نفراتی که به عنوان رزمنده در جبهه حضور داشتند، حضور افراد مسن و پیر بیشتر از بقیه به چشم می‌آمد. کسانی که حبیب‌بن مظاهر را به عنوان الگویشان برای جهاد در نظر گرفته بودند و با غیرتی وصف‌نشدنی می‌جنگیدند.

متأسفانه بیشتر رزمندگانی که با سنین بالا پا به جبهه گذاشتند، امروز دیگر در میان ما نیستند ولی یاد و خاطره رشادت‌هایشان در هر صفحه روزگار جاری است و تاریخ هیچ‌گاه جوانمردی و مردانگی‌شان را فراموش نخواهد کرد. شاید خیلی دقیق نتوان گفت که پیرترین رزمنده دفاع مقدس کیست ولی با مرور آمار و ارقام می‌توان به چند نام رسید. «حاج‌قربان نوروزی» با ۱۰۵ سال سن یکی از رزمندگانی است که با سن بالایش پا به جبهه گذاشت. حاج‌قربان از نیرو‌های واحد تخریب لشکر ۵ نصر بود و محبوبیت زیادی بین رزمندگان داشت. او اولین کسی بود که صبح‌ها در دوی صبحگاهی شرکت می‌کرد و پرچم به دست جلودار ورزش صبحگاهی بود. حاجی بعد از جنگ هم لباس بسیجی را از تنش بیرون نیاورد. «زرعباس تنگستانی» با ۹۵ سال سن از برازجان بوشهر با محاسنی سفید پا به جبهه گذاشت و در برهه زمانی سال ۶۰ و اوایل ۶۱ پیرترین رزمنده‌ای بود که در گروهان شهید مطهری از تیپ کربلا خدمت می‌کرد. رزمندگان به این رزمنده باروحیه «بابا» می‌گفتند. خودش به بچه‌ها می‌گفت: «زمان رئیسعلی دلواری من جزو سربازانش بودم. آن موقع سرباز رئیسعلی دلواری بودم و الان سرباز خمینی هستم.» به رزمنده‌های جوان دور و برش می‌گفت: «باید تا سن من مقاومت کنید.» این رزمنده دلیر و خستگی‌ناپذیر حدود هفت ماه بعد از حضور در جبهه به رحمت خدا رفت. شعبانعلی قربانی رزمنده دیگری است که سال ۱۲۸۹ شمسی در کبودرآهنگ همدان به دنیا آمد و سابقه ۳۳ ماه حضور در جبهه‌های نبرد را داشت. حضور او در خط مقدم جبهه و برخی عملیات‌های تیپ انصارالحسین (ع) استان همدان در سن ۷۵ سالگی مایه دلگرمی رزمندگان دفاع مقدس بود.

این رزمنده دفاع مقدس در سن ۹۳ سالگی در سال ۱۳۸۲ بر اثر کهولت سن به دیار باقی شتافت. رزمندگان حضور فعال ایشان و روحیه بالایش در جبهه‌ها را فراموش نمی‌کنند. صفرقلی رحمانیان نیز رزمنده دیگری است که با سن و سال بالایش در جبهه حضور پیدا کرد و پا به پای جوانان در عملیات‌های مختلف شرکت می‌کرد. رحمانیان با تجربه بالا و جهانبینی وسیعش در بزنگاه‌های مختلفی به کمک جوانان می‌آمد و باعث افزایش روحیه‌شان می‌شد. رحمانیان در اول مهر ۱۲۸۵ به دنیا آمده بود و سابقه ۶۶ ماه حضور در جبهه‌ها را داشت.

از او به عنوان پیرترین رزمنده دوران دفاع مقدس نیز یاد می‌شود. او در خط مقدم جبهه و در عملیات‌های مختلفی از جمله فاو، بیت‌المقدس و عملیات محرم حضور داشت و پا به پای رزمندگان در جبهه حق علیه باطل با دشمنان می‌جنگید. صفرقلی رحمانیان سال ۱۳۹۲ در سن ۱۰۷ سالگی به علت کهولت سن و تنگی نفس، در بیمارستان ولیعصر (عج) فسا دارفانی را وداع گفت. «گل‌محمد کاملی» نیز یکی از مسن‌ترین رزمندگانی بود که از خراسان شمالی پا به جبهه گذاشت و اهل شهرستان راز در دوران دفاع مقدس ۶۰ سال سن داشت. این رزمنده باغیرت در ۵۴ سالگی عازم جبهه شد و ۶۵ ماه در جبهه‌ها حضور داشت. او دلیل رفتنش به جبهه را چنین توصیف می‌کند: «وقتی امام (ره) فرمودند: پیر و جوان برای دفاع از کشور و اسلام و پشتیبانی از انقلاب اسلامی به جبهه‌ها بروند من هم، چون عاشق امام (ره) بودم به جبهه رفتم و اینکه می‌دیدم کشورم در خطر است و باید کاری انجام دهم.» زین‌العابدین مؤمن‌زاده که متولد سال ۱۲۹۰ بود نیز یکی دیگر از رزمندگان سن و سال‌دار دفاع مقدس است. او سال ۶۵ در کنار رزمندگان لشکر ۳۳ هوابرد المهدی (عج) و در منطقه ابوقریب شش ماه در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت. «حاج‌شهریار آل‌احمدی» نیز یکی دیگر از رزمندگان مسن دفاع مقدس بود که در جبهه حضور پیدا کرد. آل‌احمدی در سال ۱۳۹۶ در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار