کد خبر: 1017927
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
رئیس کل بانک مرکزی: مالکان عمده سهام که از محل رشد قیمت سهام‌شان منتفع شده‌اند، برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران خرد در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات، بازار‌سازی کنند
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در حالی که کارشناسان اقتصادی پیشنهاد می‌دهند سیستم بانکی سهام رابه عنوان وثیقه ارائه تسهیلات بانکی بپذیرد و همچنین شورای عالی بورس نیز با ممنوع اعلام کردن سپرده‌گذاری بلندت‌مدت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تبدیل ۶۰ درصد از دارایی این نهاد‌ها را به سهام مجاز اعلام کند و در عین حال ضمن محدودیت عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها و سهامداران عمده، اشخاصی هم طی یک ماه اخیر در پیک قیمت سهام اقدام به عرضه‌های سنگین سهام کرده‌اند، با جرایم مشارکت در بهبود جریان نقد‌شوندگی روبه‌رو شوند. روز پنج‌شنبه هفته گذشته دولتی‌ها و حقوقی‌ها در جلسه‌ای با محوریت بازار سرمایه جهت رونق بازار و همچنین تسهیل نقد‌شوندگی بازار به صف شدند، همچنین رئیس کل بانک مرکزی ضمن حمایت از بازار سرمایه گفت: مالکان عمده سهام که در ماه‌های اخیر به دلیل رشد قیمت منتفع شده‌اند، نقش بازارسازی را ایفا کرده و برای اطمینان به سرمایه‌گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار گام بردارند.

بازار سرمایه که ماه‌ها با پمپاژ نقدینگی و جهش‌های شارپی نرخ‌ها مواجه بود و در این مدت بار‌ها معاون اول رئیس‌جمهور اعلام داشت شرکت‌هایی که طبق توافق از عرضه سهام خود‌داری می‌کنند، جریمه خواهند شد، تقریباً در سه هفته اخیر به یکباره فاز اصلاحی به خود گرفت، به‌طوری که نقد‌شوندگی بازار آنقدر به مشکل خورد که فروش سهام امکان‌پذیر نبود و صف‌های فروش چندین هزار میلیارد تومانی برای خروج از بازار شکل گرفت و بازاری که با پمپاژ نقدینگی مواجه بود، به یکباره با پمپاژ سهام و عطش نقدینگی مواجه شد.

حال با وجودی که حدود ۴۷ میلیون کد معاملاتی در بازار وجود دارد، در این مدت صد‌ها هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌ها در بازار آب رفته‌است و اشخاصی که در پیک قیمت‌ها با تشویق و توصیه برخی از دولتمردان به بازار سرمایه ورود کردند، در زیان قابل‌ملاحظه‌ای به سر می‌برند و از وضعیت کنونی بازار متعجبند، زیرا می‌بینند که رشد‌های پیوسته بازار به یکباره جای خود را به نزول قیمت‌ها و صف‌های فروش داده‌است. در این میان با توجه به اینکه سهام شناور بازار حدود ۲۰ درصد است و دولت در بازار نقش قابل‌ملاحظه‌ای دارد، این انتظار از دولت، سازمان بورس اوراق بهادار و حقوقی‌ها شکل گرفته‌است که نقد‌شوندگی سهام مدیریت شود.

در همین راستا به دنبال انتقاد از مدیریت کنونی سازمان بورس اوراق بهادار و شورای عالی بورس و بخش‌های دولتی روز پنج‌شنبه جلسه‌ای در سازمان بورس با حضور حقوقی‌ها تشکیل شد که گویی دولتی‌ها و حقوقی‌ها برای حمایت از بازار به صف شدند، هر چند که وعده‌های حمایت تا‌کنون اثر بخش نبوده‌است و بازار نتوانسته نقدشوندگی و ثبات لازم و کافی را به‌دست آورد. با این حال باید منتظر بود و دید امروز مدیریت دولتی چگونه بازار سرمایه را مدیریت می‌کند، البته ناگفته نماند که نوسان و ریسک جزو ذات بازار است، با این حال از مدیریت بازار و شورای عالی بورس نیز انتظاراتی وجود دارد.

برنامه جدید افزایش رونق و تسهیل نقدشوندگی بازار سرمایه

در همین رابطه حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با ارزیابی مثبت از نتایج این جلسه پنج‌شنبه ۱۳‌شهریور و حسن توجه، همکاری و حمایت حقوقی‌هایی که بیش از ۷۰ درصد بازار را در اختیار دارند به سنا گفت: مقرر شد فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز شود و قطعاً نتایج مثبت این امر به سرعت در بازار مشاهده می‌شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اثرات مثبت سایر تصمیمات که با محور بهبود روند بازار اتخاذ شد، افزود: از دیگر تصمیمات اخذ شده، افزایش دامنه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و بر این اساس تسهیلاتی هم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در نظر گرفته شده‌است.

این تسهیلات سرمایه‌گذارانی را که دانش یا فرصت کافی سرمایه‌گذاری مستقیم برخوردار نیستند، تشویق می‌کند از طریق صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

رئیس سازمان بورس نیاز بازار سرمایه کشور به افزایش فعالیت بازارگردانی را ضروری دانست و گفت: بازارگردان عامل ایجاد تعادل در بازار است و با عرضه و تقاضای منطقی ضریب نقدشوندگی بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

قالیباف اصل یادآور شد: مقررات مربوط به بازارگردانی در بازار سرمایه از پیش تدوین شده و از روز شنبه بازارگردان‌ها فعال خواهند شد تا نوسانات کمتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم. همچنین مقرر شده شرکت‌هایی که به تازگی وارد بازار سرمایه می‌شوند، بازارگردانی فعال و متناسب با ابعاد شرکت داشته باشند.

روان‌سازی بازار با همکاری ناشران و بازارگردان‌ها

دبیر شورای عالی بورس در پاسخ به این سؤال که این هفته سهامداران حقوقی تا چه میزان به حمایت از سهام پرداختند، گفت: حقوقی‌ها در این مدت تلاش کردند تا از سهام خود حمایت کنند، اما با توجه به بزرگ‌شدن بازار، گاهی نیاز به حمایت چندین سهامدار و بازارگردان است. از همین‌رو باید صندوق‌های بازارگردان تقویت شوند. همچنین صندوق توسعه بازار هفته گذشته نقش خود را در مورد نقدشوندگی ایفا کرد.

وی با اشاره به تصمیم دیگر این جلسه افزود: مقرر شد شرایطی فراهم شود تا قرارداد بازارگردانی ناشران و صندوق‌های بزرگ منعقد شود تا در شرایط نامتوازن و بر عدم تعادل از بازار حمایت بیشتری شود.

رئیس سازمان بورس با شایعه خواندن عدم حمایت دولت از بورس تصریح کرد: سازمان بورس یک نهاد عمومی غیردولتی است و بازار سرمایه متعلق به عموم مردم است و دولت همچنان به بازار سرمایه به عنوان یک فرصت و با دید مثبت نگاه می‌کند.

پیشنهاد همتی برای چگونگی نقدشوندگی بازار سرمایه

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی درباره بازار سرمایه اظهار کرد: اقبال مردم به بازار سرمایه موضوع مهمی است و عملکرد سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ، پشتوانه بازار سرمایه است. با توجه به ورود طیف گسترده سرمایه‌گذاران جدید، تعامل حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های سرمایه‌گذاری و شفافیت نهاد‌های مجری معاملات و معامله‌گران با این دست از سرمایه‌گذاران منجر به حفظ منافع و تداوم حضور بلند‌مدت و فعالیت آن‌ها در بازار خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس شایسته است، مالکان عمده سهام اعم از نهاد‌های دولتی، عمومی غیردولتی، بنگاه‌های خصوصی بزرگ و حتی شرکت‌های تابعه بانک‌ها که طی چند ماه اخیر به دلیل رشد قیمت سهام‌شان منتفع شده‌اند، با رعایت ضوابط قانونی نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از پیام خود گفت: بانک مرکزی توسعه بازار سرمایه و افزایش سهم آن در نظام تأمین مالی را در راستای اصلاح ساختاری اقتصاد و ثبات مالی می‌داند و از آن حمایت می‌کند. ضمن اینکه استقرار نظام عملیات بازار باز، توسعه ابزار‌ها و بازار بدهی دولتی و نیز انتشار گواهی اعتبار مولد را در این راستا پی می‌گیرد.

همتی پیشنهاد کرد بازارسازی در جهت حفظ نقدشوندگی لازم در بازار سهام به‌صورت عاجل با همکاری جدی سهامداران عمده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر بازیگران اصلی بازار سرمایه انجام گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار