کد خبر: 1017830
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به تلاش کشور‌ها برای تولید واکسن کرونا، گفت: به نظر می‌رسد تا زمستان حداقل یک واکسن و تا اوایل سال ۲۰۲۱ چندین واکسن تأییدیه بگیرند.
سریس جامعه جوان آنلاین: اکبر فتوحی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص ابتلای مجدد بیماران مبتلا به کووید ۱۹، اظهار داشت: شواهد محدودی در دنیا وجود دارد که ابتلای مجدد را به طور قطع نشان می‌دهد و گزارش آن نیز منتشر شده است.

وی با اشاره به جنبه‌های مثبت و منفی ابتلای مجدد بیماران، گفت: در موارد تأیید شده ابتلای مجدد، این بیماران بی علامت بودند که نشان می‌دهد ابتلاء باعث ایمنی افراد شده و هرگاه سیستم ایمنی خوب عمل کند احتمال اثربخشی واکسن نیز بیشتر می‌شود. همچنین بیانگر این است که فرد مبتلا با وجود اینکه در دوره دوم علامت دار نشده، اما می‌تواند ویروس را منتشر کند؛ بنابراین امکان ایمنی جمعیتی کمتر شده و افراد باید همچنان مراقب ابتلای مجددشان باشند.

فتوحی با تشریح مراحل تولید واکسن در جهان، افزود: دنیا با سرعت زیادی در حال کار و پیشرفت در زمینه واکسن این بیماری است به طوری که ۲۰۰ واکسن با ۷ تکنولوژی مختلف در حال‌توسعه است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تا زمستان حداقل یک واکسن و تا اوایل سال ۲۰۲۱ چندین واکسن تأییدیه بگیرند. ابتکاراتی در جهان وجود دارد که زمینه توزیع عادلانه واکسن را در میان کشور‌ها فراهم می‌کند. به این صورت که به تدریج واکسن تولید می‌شود، همه کشور‌ها از حداقل واکسن بهره‌مند شوند تا در اختیار گروه‌های در معرض خطر قرار گیرد. این‌گونه حتی اگر مردم هم به همان تعداد قبل مبتلا شوند، ابتلاء در گروه‌های پرخطر و در نتیجه مرگ‌ومیر کاهش پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد نظام مراقبت در استان تهران، گفت: با وجود این نظام مراقبت، موارد طغیان اپیدمی زودتر از دفعات قبل شناسایی و تمهیدات لازم برای مهار طغیان‌ها در نظر گرفته خواهد شد و اقدام لازم برای محدود کردن آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این راستا سیستم‌های نظام مراقبت در بیماران مراجعه کننده به حوزه بهداشت، درمان و آزمایشگاهی ایجاد و به صورت مستمر وضعیت اپیدمی را پایش و هر نوع طغیان خوشه‌ای در هر منطقه‌ای از استان را زودتر از دفعات قبل شناسایی می‌کند تا مداخلات لازم صورت گیرد.

فتوحی، استقرار نظام بیماریابی و ایزوله کردن بیماران را از دیگر برنامه‌های مهم در دست اقدام دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد و گفت: علاوه بر اقدامات متعددی که در زمینه مدیریت اپیدمی در حال انجام است، برای استقرار نظام بیماریابی، ردیابی تماس بیماران و قرنطینه افرادی که با بیماران در تماس هستند، تلاش بسیاری صورت گرفته است.

وی در همین زمینه افزود: این برنامه با وجود گستردگی و پیچیدگی استان تهران و سه دانشگاه علوم پزشکی که در این استان فعالیت دارند همچنان با چالش مواجه است. اما با حمایت ستاد کرونا استان تهران، تلاش می‌شود نظام جامع بیماریابی و ردیابی تماس‌های بیماران در استان تهران ایجاد شود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار