کد خبر: 1017733
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
انتشار کتابی به قلم دو نفر از روزنامه‌نگاران روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال، از سکوت و همراهی امریکا در سرکوب مخالفان توئیتری ولیعهد سعودی پرده برداشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در کتاب «خون و نفت» به قلم بردلی هوپ و جاستین شِک که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است که سرویس اطلاعات امریکا و دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، مکالمه بدر العساکر، مدیر دفتر بن‌سلمان ولیعهد سعودی با کارکنان شرکت توئیتر را رصد کرده که از آن‌ها خواسته است از صفحات مخالفان ولیعهد جاسوسی کنند.

در این کتاب آمده است که سرویس‌های اطلاعاتی امریکا موضوع را به توئیتر اطلاع دادند و این شرکت هم علیه این کارکنان و در رأس آن‌ها علی آل زباره که مطالب حساس صفحات مخالفان رژیم سعودی را فاش کرده، اقدام کرد. در پی این اقدام توئیتر، سرکنسول عربستان در لس‌آنجلس به دستور العساکر و با هدف ممانعت از پیگرد آل زباره کمک کرد تا او متواری شود. نکته حائز اهمیت این است که وزارت دادگستری امریکا مدارکی از این پرونده از جمله تماس‌های بدر العساکر با آل زباره دریافت کرده است، اما تصمیم گرفته تا پایان تحقیقات، نام العساکر را در پرونده فاش نکند. ضمن اینکه آل زباره توانست اطلاعاتی را درباره تعدادی از فعالان به دست آورد و این امر هدف گرفتن آن‌ها را در آینده آسان می‌کند. از جمله وی هویت، محل اقامت و شماره تلفن مجتهد، فعال معروف توئیتری عربستان را شناسایی کرد. در پی انتشار این کتاب، رد تاکر از نشریه نیویورک‌پست در گزارشی درباره جشنی که سال ۲۰۱۵ برگزار شد، نوشت که ۱۵۰ مدل از برزیل، روسیه و دیگر نقاط وارد جزیره خصوصی در مالدیو که بن‌سلمان برای خود اجاره کرده بود شدند تا با ده‌ها مرد که از خاورمیانه آمده بودند، جشن بگیرند. در کتاب خون و نفت درباره این جشن آمده است که علاوه بر ۵۰ میلیون دلار هزینه اجاره یک ماهه جزیره، بن‌سلمان به هر کارگر جزیره نیز وعده حقوق کلان و پاداش داد. این هزینه‌ها برای این بود که بن‌سلمان بسیار مایل بود این سفر را از دید روزنامه‌ها و رسانه‌ها دور نگه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار