کد خبر: 1017731
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
توافق امارات و اسرائیل هم مثل قرارداد کمپ دیوید، اواسط سپتامبر در کاخ سفید امضا می‌شود
پس از مخالفت‌های جهان اسلام با توافق عادی‌سازی ابوظبی و تل‌آویو، قرار است این توافق تا ۱۸ سپتامبر در کاخ سفید امضا شود، توافقی که زمان‌بندی آن در ماه سپتامبر از سوی مقامات واشنگتن، با سالگرد قرارداد کمپ دیوید و توافق اسلو همزمان شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به برگ برنده‌ای در سیاست خارجی نیاز دارد، تلاش می‌کند طی هفته‌های آینده توافق عادی‌سازی امارات و رژیم صهیونیستی را به سرانجام برساند. در همین راستا، رسانه‌ها روز چهار‌شنبه به نقل از نمایندگان امریکا، امارات و رژیم صهیونیستی گزارش دادند، توافق میان امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط که با میانجیگری واشنگتن صورت گرفت، احتمالاً ۱۸ سپتامبر در کاخ سفید امضا می‌شود. وب‌سایت آکسیوس روز چهار‌شنبه گزارش داد: «مذاکرات میان اسرائیل و امارات سریع‌تر از انتظار پیش می‌رود و برنامه‌ریزی‌ها احتمالاً شامل امضای یک توافق سه‌جانبه دیگر با حضور واشنگتن است. این ائتلاف سه‌جانبه عمدتاً بر مسائل مربوط به امنیت منطقه‌ای متمرکز است با این حال حوزه فعالیت‌ها ممکن است به مسائل دیگر نیز کشیده شود». امضای توافق امارات و رژیم صهیونیستی درحالی است که نخستین پرواز تجاری اسرائیل- امارات روز دو‌شنبه هیئت‌های عالی‌رتبه امریکایی و اسرائیلی را از تل‌آویو به ابوظبی برد تا در آنجا با مقامات ارشد امارات دیدار کنند. مئیر بن شبات، رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ریاست هیئت اسرائیل در این سفر را برعهده داشت. جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ و رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی امریکا نیز در هیئت امریکایی حضور داشتند. به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، «در سفر اسرائیلی‌ها به ابوظبی، وزارت دارایی اسرائیل با بانک مرکزی امارات به توافقی دست یافت که ایجاد یک کمیته مشترک برای پیشبرد همکاری‌ها در زمینه‌های مالی و سرمایه‌گذاری را در نظر دارد». بنابراین، اکنون همه چیز برای امضای توافق سازش بین ابوظبی و تل‌آویو مهیا شده است. با امضای رسمی توافق، امارات پس از مصر و اردن، سومین کشور عربی خواهد بود که با اسرائیل صلح می‌کند. سیاستمداران امریکایی بار‌ها اعلام کرده‌اند در حال مذاکره با دیگر کشور‌های عربی هستند تا آن‌ها را به طرف توافقی همچون توافق امارات و صلح با اسرائیل سوق دهند.

انتخاب ماه سپتامبر برای امضای توافق بین اعراب و رژیم صهیونیستی مسبوق به سابقه است و در گذشته نیز چنین توافقاتی بین دو طرف با میانجیگری امریکا انجام شده است. امضای توافق عادی‌سازی امارات و اسرائیل در کاخ سفید درحالی است که در ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی نیز قرارداد کمپ دیوید بین انور سادات، رئیس‌جمهور وقت مصر با مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در کاخ سفید امضا شد و این بار در سالگرد اولین سازش کشور‌های عربی، دونالد ترامپ تلاش می‌کند دومین توافق عربی – عبری را در کاخ سفید به سرانجام برساند تا این توافق را به نام خود ثبت کند. در آن زمان امریکایی‌ها آنچنان قرارداد کمپ دیوید را برای صلح جهان بزرگ جلوه دادند که در آن سال جایزه صلح نوبل به امضا‌کنندگان این توافق ننگین اعطا شد. هرچند مقامات اماراتی و اسرائیلی ۱۸ سپتامبر را تاریخ امضای توافق صلح اعلام کرده‌اند، اما روزنامه القدس فلسطین دیروز نوشت که مراسم امضای توافقنامه عادی‌سازی امارات و اسرائیل، احتمالاً ۱۳ سپتامبر در کاخ سفید انجام شود. این تاریخ دقیقاً مصادف است با سالروز امضای توافقنامه اسلو، که در سپتامبر ۱۹۹۳ بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی امضا شد.
 
موافقت ریاض با پرواز امارات به اسرائیل

در پی درخواست‌های مکرر مقامات اماراتی برای پرواز هواپیما‌های این کشور از آسمان عربستان به مقصد تل‌آویو، ریاض بالاخره با این درخواست موافقت کرد. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) روز چهار‌شنبه به نقل از یک منبع مسئول در سازمان هواپیمایی این کشور اعلام کرد که سازمان با درخواست امارات مبنی بر صدور مجوز برای عبور تمامی پرواز‌ها از مبدأ امارات به تمامی کشور‌ها و برعکس از آسمان عربستان موافقت کرده است. این درحالی است که روز دو‌شنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ متعلق به شرکت هواپیمایی «ال عال» رژیم صهیونیستی در پروازی مستقیم و بدون توقف از مبدأ تل‌آویو در فرودگاه ابوظبی به زمین نشست. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تاریخی خواندن آن روز اعلام کرد که هواپیما مسیر هوایی بر فراز آسمان عربستان را طی کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار