کد خبر: 1017682
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛
رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد اثربخشی سیر در پیشگیری و درمان کرونا توضیحاتی داد.

مهدی یوسفی اظهار داشت: اثرات مصرف سیر در منابع طب سنتی ایران و مطالعات جدید در درمان بیماری‌های عفونی و داخلی و نیز رفع مشکلاتی همچون بیماریهای عصبی، درد مفاصل، دستگاه گوارش، سیستم ادراری تناسلی و بحث تقویت قوای عمومی و ایمنی بدن به صراحت ذکر شده است.

وی افزود: مصرف سیر در مطالعات طب رایج بویژه اثرات آنتی بیوتیکی(ضدباکتری، ضدویروسی، ضدقارچی) عمدتاً در مطالعات سلولی و آزمایشگاهی نتیجه مثبت داشته، اما هنوز روی انسان‌ها مطالعات به قدر کافی انجام نشده است؛ لذا  نمی‌توان در خصوص اثربخشی ان در انسان نظر قاطع داد.

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با اثربخشی مصرف سیر در پیشگیری و درمان کرونا، بیان کرد: تأثیر مصرف سیر در پیشگیری و درمان کرونا هنوز اثبات نشده و با وجود ارائه برخی مستندات در برخی مطالعات، اما هنوز تأیید سازمان بهداشت جهانی را درپی نداشته است.

یوسفی تصریح کرد: از جمله آثار مفید مصرف سیر می‌توان از رقیق‌شدن خون و کمک به ترقیق ترشحات و ضدعفونی ریه نام برد، اما تا زمانی که اثبات نشده نمی‌توان آن را برای همه بیماران تجویز کرد چراکه مصرف سیر خام حتی در افراد سالم نیز ممکن است با بروز عوارضی همچون سر درد،ضعف بینایی، تنگی نفس، بثورات جلدی و آفت، همراه باشد، به‌ ویژه در دوره بحران کرونا  نباید با قاطعیت بگوییم که موجب پیشگیری و درمان می‌شود.

وی اضافه کرد: سیر به اشکال مختلف قابل استفاده است از جمله به صورت خام،پخته،سیر تر شی، و سکنجبین سیر و...  و یا پختن آن در شیر در حرارت ملایم، گرچه معتقدیم که اثرات سیر به ویژه آثار آنتی بیوتیکی آن در شکل خام بیشتر از پخته آن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار