کد خبر: 1017576
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش تأیید کرده که این وزارتخانه درآمد ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومانی از سامانه شاد دارد؛ درآمدی که مجموع یکسال آن هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان را نصیب خزانه آموزش و پرورش می‌کند.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: از ابتدای امسال وزارت آموزش و پرورش راه‌حل‌های مختلفی را در نظر گرفت تا بتواند آسیب‌های ناشی از تعطیلی مدارس را به حداقل برساند و در قدم اول برای جبران مشکل کسری ساعات آموزشی به سراغ تلویزیون رفت و تصمیم گرفت که آموزش تلویزیونی را آغاز کند.

ناراحتی برخی اولیا از «شاد»

بر این اساس آموزش‌های تلویزیونی از دهم اسفند ۹۸ از شبکه آموزش شروع شد و چندی بعد هم شبکه ۴ سیما به این آموزش‌ها اضافه شد.

در پی استقبال دانش‌آموزان و والدین آن‌ها از پخش کلاس دانش‌آموزان در تلویزیون، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت دامنه آموزش از راه دور مدارس را گسترش دهد. از همین‌رو سامانه‌ای با عنوان شاد را به منظور برگزاری کلاس‌های مجازی ایجاد کرد.

سامانه شاد که در ابتدا شبکه اجتماعی دانش‌آموزان بود و بعد به شبکه آموزش دانش‌آموزی تغییر نام داد، سامانه‌ای تخصصی برای دانش‌آموزان و فعالیت‌های مربوط به آن‌ها به شمار می‌آید. در شرایطی که تنها چند روز تا بازگشایی مدارس مانده و بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند، شرایط اقتصادی برخی خانواده‌ها از خرید یک گوشی مجزا برای فرزندان خود ناتوان هستند و این مسئله بار سنگینی بر دوش اولیا اضافه کرده است.

درآمد ۵۰ میلیاردی در اردیبهشت

این مسئله فارغ از هزینه‌های اینترنت مصرفی این سامانه است که خود آن شرایط مجزایی را می‌طلبد و ضرورت دارد که برای این مسئله فکری اساسی شود.

در این شرایط اگرچه مسئولان آموزش و پرورش بار‌ها اعلام کرده‌اند که در تلاشند تا اینترنت سامانه شاد را رایگان کنند، اما بر اساس اخبار منتشر شده در فضای مجازی هزینه مصرفی اینترنت سامانه شاد تنها در اردیبهشت ماه معادل ۵۰ میلیارد تومان بود. این رقم با شروع سال آینده تحصیلی به سه برابر رقم کنونی افزایش می‌یابد و در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که آموزش و پرورش چگونه راضی می‌شود از درآمد آن صرف‌نظر کند.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرگزاری میزان به سؤالی در خصوص صحت و سقم درآمد ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومانی آموزش و پرورش از سامانه شاد پاسخ داد و گفت: «صحت دارد، اما این مسئله از جمله حساب و کتاب‌هایی که باید در آینده به طور کامل محاسبه شود و درآمد آن مشخص شود.»

دگرگونی در سامانه «شاد»

محمود حبیبی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه آیا وزارت آموزش و پرورش از این هزینه برای خانواده‌ها چشم‌پوشی می‌کند یا خیر، پاسخ داد و تأکید کرد: «اگر درآمدی وجود دارد، قطعاً هزینه‌ای هم به مثابه آن وجود دارد و اینگونه نیست که تمامی درآمد آن به صورت خالص باشد در نتیجه به همین خاطر است که می‌گویم باید در یک دوره کاری مشخص شود که این سامانه از چه درآمد و هزینه و سودی در یک ماه یا شش ماه یا یکسال اخیر برخوردار است.»

سخنگوی سامانه شاد به سؤالی در خصوص اینکه با توجه به اظهارات وزیر آموزش و پرورش سامانه شاد قرار است چه تفاوت‌هایی را با نسخه فعلی آن پیدا کند، پاسخ داد و تصریح کرد: «سامانه شادی که قرار است از آن رونمایی شود، تفاوت‌هایی را با نسخه فعلی موجود آن پیدا خواهد کرد.»

این اظهارات در حالی بیان شده‌است که مطالبه بسیاری از اولیا رایگان شدن هزینه‌های اینترنت این سامانه است تا آنان با شیوع کرونا از تحصیل محروم نشوند و بتوانند امور خود را مانند گذشته پیگیری کنند.

فیبر نوری برای همه مدارس

در همین زمینه سخنگوی آموزش و پرورش هم با بیان اینکه هزینه شاد کمتر از سایر اپلیکیشن‌های خارجی است و فشار زیادی به خانواده‌ها وارد نمی‌کند، گفت: اینکه از اپلیکیشن خارجی بخواهید استفاده کنید و آسیب‌های مطرح شده را بپذیرید و هزینه‌های اضافی را به خانواده تحمیل کنید، پیشنهاد نمی‌کنیم. هزینه سامانه شاد برای اولیا نزدیک به یک سوم است، اما برای مدارس طبق توافقی که با مخابرات داشتیم یک خط پرسرعت با فیبر نوری به همه مدارس در شهر تهران اختصاص داده که برای مدارس تقریباً رایگان است و برای معلمین هم سال گذشته هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کردیم.»

ویژگی استثنایی «شاد»

مسعود ثقفی در این رابطه تأکید کرد: «ممکن است نرم‌افزاری باشد که از شاد قابلیت‌های بیشتری داشته باشد. ولیکن شاد یک ویژگی بزرگ دارد که هیچ‌یک از نرم‌افزار‌های دیگر ندارند و آن هم بحث امنیت نرم‌افزار است. این نرم‌افزار را می‌توانیم به شکل کامل در داخل فضای کشور بهره‌برداری کنیم؛ چراکه سرور‌ها داخل ایران است و سرور خارجی ندارد.»

اکنون با توجه به آمار اعلام‌شده از سوی خود مسئولان آموزش و پرورش بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق محروم از دستیابی به گوشی‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت برای استفاده از سامانه شاد برخوردار نیستند و باید در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده‌شود تا دولت بتواند با حمایت خود در روند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
1
1
خب پس چون سرور داخلي است امتيت صفررررررر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار