کد خبر: 1017422
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰
مدیر عامل انجمن یوز پلنگ ایرانی با اشاره به اینکه هیچ شواهدی از افزایش جمعیت یوز‌های ایرانی وجود ندارد، گفت: برآورد شده که حدود ۴۰ تا ۵۰ قلاده یوز در ایران وجود دارد که احتمالاً کمتر از ۴۰ فرد یوز هم باقیمانده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مرتضی پورمیرزایی، مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی به مناسبت روز ملی یوز گفت: هنوز مجوز رسمی برای دوربین‌گذاری و سرشماری در سال جاری صادر نشده‌است، این در حالی است که سال قبل از نیمه تابستان دوربین‌گذاری‌ها با مجوز رسمی انجام شد و سر‌شماری از یوز‌ها صورت گرفته‌بود.

وی افزود: اطلاعاتی که از تعداد یوز‌ها در حال حاضر داریم، مربوط به گزارش‌هایی است که محیط‌بان‌های مناطق ارائه می‌کنند و پیگیر آن هستیم تا زمانی که دام‌ها وارد مناطق تحت حفاظت‌نشده به پایش بپردازیم. پورمیرزایی با بیان این نکته که در این مسئله همکاری مناسبی از سوی ادارات منابع طبیعی استان‌ها با محیط‌زیست اتفاق نمی‌افتد، اظهار داشت: با صدور مجوز از سوی منابع طبیعی به صورت رسمی در عموم مناطق زیست یوزها، از ابتدای زمستان تا پانزدهم فروردین ماه دام‌ها وارد منطقه می‌شوند و این زمان با افزایش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر تسریع شده‌است و منابع طبیعی اجازه می‌دهد که دام‌ها زودتر وارد مراتع شوند، بدون توجه به این نکته که ورود دام به این مناطق چه خطراتی برای زادآوری یوز‌ها به وجود می‌آورد.

وی گفت: با تکیه بر آخرین منابع جهانی درباره آمار یوز‌ها برآورد شده که حدود ۴۰ تا ۵۰ فرد یوز در ایران وجود دارد که احتمالاً کمتر از ۴۰ فرد یوز هم باقیمانده‌است. وی افزود: اکنون هیچ شواهدی از افزایش جمعیت یوز‌ها در کشور وجود ندارد، اگر واقعیت‌نگر باشیم باید بگوییم جمعیت یوز‌ها رو به کاهش است.

در همین زمینه، امیر عبدوس، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها در طبیعت گفت: مهم‌ترین عامل تهدید زیستگاه‌های یوز، حضور دام و سگ گله در آن است. در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار هکتار از محدوده ۵/۱ میلیون هکتاری توران - از جمله تمام وسعت ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران - خالی از دام شده‌است و عرصه امنی را در مرکز ذخیره‌گاه زیست کره توران برای یوز‌ها ایجاد کرده‌ایم.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم تمام دام‌های منطقه توران را اخراج کنیم، تصریح کرد: بر اساس توافق سازمان جنگل‌ها با سازمان حفاظت محیط‌زیست تنها یک پنجم مساحت مناطق حفاظت‌شده و پناهگاه‌های حیات‌وحش را می‌توان از حضور دام خالی و به عنوان محدوده امن برای حیات‌وحش تجهیز کرد. عبدوس با اشاره به مشاهده یوزپلنگ‌های جدید در منطقه توران اظهار کرد: بر اساس تصاویر دوربین‌های تله‌ای و عکس‌هایی که افراد محلی ثبت کرده‌اند، از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ قلاده یوزپلنگ در استان سمنان مشاهده شده‌است که برای ۱۳ قلاده از آن‌ها شناسنامه تهیه و نامگذاری شده‌اند. این کار به ما کمک می‌کند که در صورت مشاهده مجدد آن‌ها شمارش تکراری نداشته‌باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار