کد خبر: 1017411
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
با تشدید ناآرامی‌ها در نقاط مختلف امریکا، فرماندار ویسکانسین از دونالد ترامپ خواست با سفر به کنوشا، باعث تحریک بیشتر معترضان نشود. شهردار پورتلند هم در پی درگیری هواداران ترامپ با چپ‌گرایان، از رویکرد رئیس‌جمهور امریکا انتقاد کرده و از او خواسته که با اعزام هواداران خود به پورتلند، به ناآرامی‌ها دامن نزند. تصاویری منتشر شده که معترضان به تبعیض نژادی در کالیفرنیا را در حال شعار «مرگ بر امریکا» نشان می‌دهد.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ایالات کالیفرنیا، اورگان و ویسکانسین به کانون ناآرامی‌های امریکا تبدیل شده‌اند. دیروز تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد چند صد نفر در اعتراض به تیراندازی به جیکوب بلیک در ویسکانسین به خیابان‌های شهر اوکلند واقع در ایالت کالیفرنیا آمده‌اند و شعار مرگ بر امریکا سر می‌دهند. این تصاویر البته مربوط به اعتراضات شنبه شب است. طرفداران ترامپ سعی کردند آن‌ها را به حامیان دموکرات‌ها نسبت بدهند. از طرفی دیگر، شامگاه شنبه حدود ۱۵ دقیقه پس از آینکه کاروانی متشکل از ۶۰۰ خودرو در گردهمایی هواداران ترامپ مرکز شهر پورتلند را ترک کردند، در این شهر تیراندازی رخ داد که به کشته شدن یک نفر منجر شد. جوی گیبسون، بنیانگذار گروه راست‌گرای «پاتریوت پریِر» روز یک‌شنبه، درگیری میان راست‌گرایان حامی ترامپ و چپ گرایان را تأیید کرد. پلیس ایالتی اورگان اعلام کرد که برای کمک به مقام‌های محلی به شهر پورتلند باز خواهد گشت. ترامپ نیز در توئیتی ضمن یاد کردن از فرد کشته شده، به او ادای احترام کرد.

ترامپ به سهم خودش عمل کند

از زمان بالا گرفتن اعتراضات ضد نژادپرستی جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» در واکنش به قتل جورج فلوید به دست پلیس امریکا تاکنون شهر پورتلند شاهد تظاهرات و اعتراضات شبانه علیه نژادپرستی است تا جایی که روز یک شنبه وزیر امور امنیت داخلی امریکا اعلام کرد که در برخورد با اعتراضات پورتلند، همه گزینه‌ها روی میز است. دونالد ترامپ نیز مدتی است که خواستار اعزام نیرو به این شهر شده است. اواخر روز یک شنبه کیت براون، فرماندار اورگان جزئیات طرحی را برای رسیدگی به خشونت‌ها در شهر پورتلند در ضمن رعایت آزادی بیان منتشر کرد که بنابر این طرح، دفتر دادستان منطقه‌ای در حوزه مولتنومه که شهر پورتلند زیر مجموعه آن است، عاملان جرائم جدی را تحت پیگرد قرار خواهد داد و دفتر کلانتر این شهر نیز با دیگر سازمان‌ها برای دستگیر کردن افرادی که مرتکب رفتار‌های خشونت‌آمیز می‌شوند و اطمینان حاصل کردن از وجود زندان‌های کافی برای آن‌ها همکاری خواهد کرد.

تحولات اخیر در شهر پورتلند، جدال لفظی بین ترامپ و تد ویلر، شهردار دموکرات این شهر را به دنبال داشته است. ترامپ چندی پیش با احمق خطاب کردن تد ویلر، او را مقصر بازگشت آشوب به شهر پورتلند معرفی کرد. سخنان ترامپ واکنش ویلر را به دنبال داشت. شهردار پورتلند یک شنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این شیوه کلاسیک ترامپ است. آقای رئیس‌جمهور در صورتی که تصاویر را می‌بینید، شما چطور به این نتیجه می‌رسید که چنین اظهارنظری می‌تواند کمک‌کننده باشد؟ این یک موضع تهاجمی است نه موضعی بر مبنای شراکت و همکاری. من مطمئناً دستم را برای همکاری دراز کرده و به شیوه شراکت و همکاری اعتقاد دارم، در حالی که پیش‌تر گفتم شما باید به سهم خودتان عمل کنید و من نیز باید به سهم خودم عمل کنم و سپس هر دوی ما باید پاسخگو باشیم.»

یا حمایت کن یا فاصله بگیر

در حالی که روز یک شنبه مقام‌های پورتلند با هدف فروکش شعله‌های تنش، از مردم خواسته بودند از مرکز این شهر دور بمانند، در همین روز، ترامپ حامیانش را تشویق کرد که بار دیگر به پورتلند بروند. او با انتشار ویدئویی از هواداران خود در حالی که با خودروهای‌شان به سمت پورتلند می‌رفتند، با عنوان میهن‌پرستان بزرگ یاد کرده است.

تد ویلر به این موضع‌گیری نیز واکنش نشان داد. وی با فراخواندن مردم به حفظ آرامش، خطاب به رئیس‌جمهور امریکا با اعلام اینکه او به شکاف دامن زده و خشونت را تحریک کرده است، گفت: «این یک موضع‌گیری ستیزه‌جویانه است و مبتنی بر همکاری نیست. ممنون می‌شوم اگر رئیس‌جمهور یا از ما حمایت کند یا از ما فاصله بگیرد.» وی همچنین گفت: «به شمایی که امروز صبح در توئیتر گفتید که قصد دارید برای مجازات [معترضان]به پورتلند بیایید می‌گوییم، خود را دور نگاه دارید و جلو نیایید.» وی همچنین افزود که پلیس پورتلند تحقیقاتی را برای پرده برداشتن از روند تیراندازی مرگبار روز شنبه آغاز کرده، اما هنوز جزئیات جدید کمی به دست آورده است.

به‌رغم موضع ویلر، چاد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی امریکا در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته است که همه گزینه‌ها از جمله اعزام نیرو‌های پلیس فدرال به پورتلند روی میز قرار دارند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این سخنان در توئیتر نوشت: «[گزاره]همه گزینه‌ها روی میز است، برای مدت طولانی یک بخش اصلی از سیاست خارجی ایالات متحده بوده است. این گزاره به زبان ساده یعنی قانون جنگل که به معنی نادیده انگاشتن یک اصل بنیادین حقوق بین‌الملل است: عدم به‌کار‌گیری زور. اکنون رژیم ترامپ این تهدید را علیه مردم خود امریکا به کار گرفته است. آیا این یک زنگ بیداری خواهد بود؟ ان‌شاءالله.»

ترامپ به کنوشا نیاید

در شرایطی که ویسکانسین به دنبال تیراندازی به یک سیاهپوست ۲۹ ساله به نام جیکوب بلیک ناآرام است، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد که ترامپ سه شنبه راهی کنوشا می‌شود. این در حالی است که اداره پلیس شهر کنوشا اعلام کرد ممنوعیت آمد و شد در این شهر ایالت ویسکانسین امریکا تا روز سه شنبه اجرایی خواهد شد. از این رو، تونی اورز، فرماندار دموکرات ویسکانسین در نامه‌ای از ترامپ خواسته در انجام این سفر تجدیدنظر کند، اما سخنگوی کاخ سفید یک شنبه شب گفت که سفر ترامپ طبق برنامه انجام می‌شود.

فرماندار ویسکانسین گفت که حضور ترامپ در کنوشا مانع تلاش مقامات محلی برای بهبود شرایط بعد از اعتراضات به تیراندازی مرگبار پلیس به یک شهروند سیاهپوست و باعث می‌شود مقامات ایالت تلاش‌های‌شان را برای تسهیل سفر وی آن‌هم در زمانی که تأمین امنیت مردم کنوشا مسئله حیاتی است، صرف کنند. پیش از آن هم ماندلا بارنز، معاون فرماندار ویسکانسین به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که سفر ترامپ به کنوشا در زمان کنونی مفید نخواهد بود و قطعاً به آن نیازی نیست.

بلیک در پی تیراندازی ۲۳ اگوست (دوم شهریور) فلج شد. انجمن پلیس کنوشا، جیکوب بلیک را متهم کرده که در برابر بازداشت مقاومت و از انداختن چاقویی که به همراه داشت، خودداری کرده بود.

بیش از هزار نفر از نیروی گارد ملی برای تثبیت اوضاع در کنوشا مستقر شدند. اعتراضات در پی این واقعه، دو کشته و چند زخمی بر جای گذاشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار