کد خبر: 1017374
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
با آغاز فصل پاییز، محققان نگران تداخل شیوع ویروس کرونا و آنفلوانزا در جامعه هستند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: همزمان با نزدیک شدن به فصل پاییز، فصل شیوع ویروس آنفلوانزا نیز آغاز می‌شود. با این حال، شیوع آنفلوانزا در سال جاری با سال‌های گذشته تفاوت دارد چراکه جهان امسال شاهد شیوع مرگبار ویروس کرونا است. محققان درباره تلاقی شیوع ویروس آنفلوانزا و کووید ۱۹ در فصل پاییز هشدار می‌دهند، بخصوص آنکه این دو بیماری دارای علائم مشترک هستند و هر دو ریه‌ها را درگیر می‌کنند.

جان لینچ، متخصص بیماری‌های عفونی مرکز سیاتل آمریکا در این باره گفت: یکی از علائم کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند از دست دادن حس بویایی و چشایی است و پزشکان از این علائم می‌توانند به راحتی افراد مشکوک را شناسایی کنند. با این حال، این علامت با بیماری آنفلوانزا مشترک است. از این رو، با آغاز فصل پاییز شناسایی افراد مبتلا به کرونا و افراد مبتلا به آنفلوانزا کار دشواری است و این دو بیماری علائم نزدیک بسیاری به یکدیگر دارند.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار آمریکا، کووید ۱۹ و آنفلوانزا دارای علائم مشترک زیادی مانند سرفه، بی‌حالی و عطسه هستند. همچنین داشتن تب، تعریق و مشکلات تنفسی در مبتلایان به این دو بیماری بسیار شبیه به هم است.

محققان می‌گویند هم ویروس کرونا و هم آنفلوانزا می‌تواند بدون وجود علائم در فرد منتقل شود. با این حال، تنها تفاوت این دو در زمان بروز علائم است. دیده شدن علائم ابتلا به آنفلوانزا در افراد، یک تا ۴ روز پس از ابتلا رخ می‌دهد، این در حالی است که مبتلایان به کرونا معمولاً ۵ تا ۷ روز پس از ابتلا علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند.

دانشمندان تاکید دارند علائم ویروس کرونا با سرعت بیشتری فرد را درگیر می‌کند. با این وجود، بسیار سخت است که میان افراد مبتلا به کرونا و آنفلوانزا از روی زمان بروز علائم تفاوت قائل شد. از این رو، فرض نخست پزشکان این است که هر کس علائم رایج کرونا را از خود نشان داد، به کووید ۱۹ مبتلا شده است مگر آنکه پس از انجام آزمایش، تست کرونای وی منفی اعلام شود. متخصصان می‌گویند در حال حاضر هیچ راهکار علمی برای تشخیص میان ابتلای فرد به ویروس کرونا و آنفلوانزا از راه مشاهده ظاهری و علائم فرد وجود ندارد.

دانشمندان آمریکایی می‌گویند به دلیل آنکه نمی‌توان این دو بیماری را از هم تشخیص دارد، بهترین کار این است که مردم حتماً واکسن آنفلوانزا بزنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های عفونی آمریکا به همین دلیل دستور تولید حجم بالایی از واکسن آنفلوانزا برای واکسیناسیون مردم را صادر کرده است.

تنها امید متخصصان این است که بتوان با عرضه گسترده تست کرونا، با سرعت زیاد تفاوت ابتلای افراد را تشخیص داد و افراد بیمار را برای کنترل شیوع کووید ۱۹ قرنطینه کرد. متخصصان تاکید دارند علاوه بر شباهت علائم این دو بیماری، راه‌های مقابله با آن‌ها نیز یکسان است. از این رو، بهتر است مردم هم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا و هم ابتلا به آنفلوانزا فاصله اجتماعی را رعایت و در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند.

تاکنون ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تن در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، ۱۸۲ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند. دولت آمریکا در حال همکاری با شرکت مدرنا، غول داروسازی آمریکا برای تولید واکسن کرونا است. برآورد می‌شود نسخه اولیه واکسن این شرکت ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود. دولت آمریکا با پیش خرید ده‌ها میلیون دوز از این واکسن امیدوار است بتواند واکسیناسیون عمومی را از ماه ژانویه آغاز کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار