کد خبر: 1017239
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
همزمان با مراسم روز عاشورا در نقاط مختلف جهان اسلام، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنانی با تأکید مجدد بر اینکه اگر تمامی دنیا رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند، آن‌ها چنین نخواهند کرد، با محکوم کردن اقدام ابوظبی در توافق صلح با تل‌آویو گفت که امارات به این ترتیب در عین خواری و بدون اجر و مزد به رؤسای جمهور امریکا و رژیم صهیونیستی خدمت کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سیدحسن نصرالله در سخنانی به مناسبت عاشورای حسینی با ملاک قرار دادن وقایع عاشورا به تشریح تحولات روز پرداخت و با تأکید بر اشغالگری رژیم صهیونیستی گفت: «حق فلسطینی‌هاست که از بحر تا نهر کشور خود را تشکیل دهند و حق مردم سوریه و لبنان است که اراضی خود را بازپس گیرند. ما در حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی در روز دهم محرم بر التزام قاطع خود برای دشمنی با این رژیم تأکید می‌کنیم و اگر تمامی جهان رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند ما به رسمیت نخواهیم شناخت.»‌وی خاطرنشان کرد که این جنبش در کنار هر گروه و فردی است که بخواهد با رژیم صهیونیستی مبارزه کند و مردم منطقه به دنبال زندگی همراه با عزت و مقابله با هیمنه امریکا هستند.

امریکا نماد باطل

دبیرکل حزب‌الله لبنان، دولت امریکا را جبهه باطلی دانست که خواهان سیطره و تسلط بر کشورهاست و به دنبال تاراج نفت و گاز و اموال منطقه است و تأکید کرد: «همان‌گونه که در طول سال‌های گذشته در لبنان پیروز شدیم و مجاهدین در یمن پیروز شده‌اند و همانگونه که عراق و سوریه بر داعش غلبه کرده و ایران در تمامی سال‌های جنگ و فشار ایستادگی کرده است، آینده این درگیری و جنگ در فلسطین و منطقه نیز پیروزی برای حق است. یکی از نشانه‌های پیروزی این است که محور مقاومت وارد جنگی جهانشمول و فراگیر شد و پیروز در آن بیرون آمد.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان، همچنین سازش امارات با رژیم صهیونیستی را خیانت به جهان عرب دانست و با محکوم کردن چنین اقدامی افزود: «اماراتی‌ها چیزی را که پنهان بود، عیان کردند، اما اسرائیلی‌ها مانع آبروریزی آن‌ها نشدند و گفتند که در قبال صلح، حاضر به توقف طرح اشغال کرانه باختری نیستند.» دبیرکل حزب‌الله به مخالفت تل‌آویو با فروش جنگنده اف-۳۵ به ابوظبی هم اشاره کرد و گفت که اسرائیل به هیچ یک از ملت‌های منطقه اطمینان ندارد و تلاش دارد با برتری نظامی، موجودیت خود را تضمین کند، بنابراین اماراتی‌ها در قبال خواری و ذلت و اهانت، حاضر به صلح (سازش) شدند و کاری که امارات کرد، خدمت مجانی برای ترامپ و نتانیاهو بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که فراکسیون‌های پارلمانی لبنان روز دو شنبه نامزد تشکیل کابینه را معرفی کنند، چرا که لبنان به نخست‌وزیری نیاز دارد که بتواند وضعیت اقتصادی و زندگی مردم را بهبود بخشیده و ضمن بازسازی، اصلاحات را اجرایی کند. او سپس گفت: «طرف‌های داخلی و خارجی مدام از لزوم تحقق خواسته‌های مردم سخن می‌گویند و این سخن حقی است، اما باید ما روشن و واضح سخن بگوییم چرا که در این مسئله یک مغالطه سیاسی نهفته است. چه بسا که افرادی از خارج یا داخل بیایند و مطالبی را مطرح کنند و بگویند که این سخن مردم است.»

موافقت ضمنی با تغییر توافق طائف

درخواست امانوئل ماکرون برای انجام یک توافق سیاسی جدید دیگر موضوعی بود که نصرالله به آن پرداخت و گفت: «شنیدیم که فرانسه انتقادات شدیدی متوجه سیستم حکومت لبنان بر مبنای توافق طائف کرده است. باید بگویم که ما از هر نوع بررسی به دور از جنجال برای نیل به یک توافق سیاسی استقبال می‌کنیم، اما به شرط اینکه این گفتگو‌ها با اراده و رضایت گروه‌های سیاسی مختلف باشد. بسیار خوب است که پس از گذشت ۱۰۰ سال از تشکیل کشور لبنان، لبنانی‌ها درباره این مسئله بحث و بررسی کنند.»

سیدحسن نصرالله بر روشن شدن نکات مبهم انفجار مهیب بیروت نیز تأکید کرد. وی در سالروز ربایش امام موسی صدر، وی را «امام مقاومت» توصیف کرد و گفت که او مسیر روشنی در قبال مبارزه با دشمن اسرائیلی ترسیم کرد. دبیرکل حزب‌الله لبنان رابطه میان حزب‌الله و جنبش امل را که به دست امام موسی صدر تأسیس شده است، بسیار عمیق دانست و گفت که همکاری و هماهنگی دو طرف تاکنون منافع بسیاری برای لبنان در پی داشته است و تأکید کرد که حزب‌الله همواره همچون گذشته حامی جنبش امل و شورای اسلامی شیعی و خانواده امام موسی صدر و همراهانش باقی خواهد ماند و هر چیزی از ما بخواهند ما برای انجام آن اقدام خواهیم کرد.

حزب‌الله در پی تثبیت معادله و موازنه است

نصرالله به حملات چند هفته گذشته، رژیم صهیونیستی به اطراف فرودگاه دمشق که موجب شهادت تعدادی از جمله علی کامل محسن شد هم اشاره کرد و گفت که اگر حزب‌الله می‌خواست پاسخ دهد و با آن روحیه خود را بالا ببرد یا مانور رسانه‌ای بدهد، همان روز اول این کار را می‌کرد، اما حزب‌الله به دنبال کار رسانه‌ای نیست، بلکه به دنبال تثبیت معادله و موازنه است و اسرائیل باید بفهمد که اگر یکی از نیرو‌های حزب‌الله را به شهادت برساند، یکی از نیروهایش کشته خواهد شد.

سیدحسن نصرالله افزود: «ما به دنبال کار تبلیغاتی نیستیم، بلکه به دنبال یک سرباز اسرائیلی هستیم تا او را بکشیم. ما عجله‌ای نداریم. اما آن‌ها همچون موش تمامی سربازان خود را مخفی کرده‌اند و این نقطه قوت مقاومت است.»

باید علیه سازش و صهیونیست‌ها برخیزیم

شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین نیز شنبه شب در سخنانی به مناسب شب عاشورای حسینی گفت: «حسین (ع) از سازش با یزید خودداری و بر ظلم او شورید و کسی که در جبهه حسین (ع) است باید در جنگ با یهود و سازش حضور یابد.»

شیخ عیسی قاسم درباره اوضاع بحرین نیز گفت: «در این کشور هرساله نبرد یکجانبه و سیاسی علیه منبر امام حسین برپا می‌شود و به امام حسین (ع) می‌گوییم که ما با شماییم نه با دشمنان‌تان. سخن شیعه و سنی نیست، نبرد دیروز نبرد امروز نیز است و چیزی تغییر نیافته و گروهی با کردارشان به بهشت و گروهی به جهنم رفتند و امروزه هم ما در برابر یک امتحان قرار داریم.»‌این عالم بحرینی همچنین گفت که اتباع یزید و حامیانش امروز نیز همان منش و راه را در پیش گرفته و هر شخصی را که در راه تغییر شرایط هزینه می‌کند و اخلاص به خرج می‌دهد، ترور معنوی می‌کنند.

عاشورای خونین در کشمیر

مراسم عزاداری ماه محرم در بخش هندی کشمیر از سال ۱۹۸۹ ممنوع شده است. امسال مراسم سوگواری روز عاشورا، برای حضرت سیدالشهدا (ع) در این منطقه با خشونت پلیس، به خشونت کشید. نیرو‌های پلیس تلاش کردند با استفاده از گاز اشک‌آور و تفنگ ساچمه‌ای این جمعیت چند صد نفری را متفرق کنند. به گفته شاهدان عینی، خشونت پلیس علیه این عزاداران، دست‌کم ۴۰زخمی برجای گذاشته است. از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد دست‌کم ۳۰نفر از این مجروحین به بیمارستان منتقل شده‌اند.

روز جمعه نیز اعتراض شیعیان کشمیر به ویژه بخش سرینگر علیه اعمال محدودیت برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم، با سرکوب مأموران امنیتی همراه شد. پیش از این، نیرو‌های امنیتی هند با گذاشتن موانع مقابل در‌های مساجد و مسدود کردن مسیر‌های منتهی به آنها، مانع برگزاری فرایض عید قربان از سوی مسلمانان کشمیر شده بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار