کد خبر: 1017100
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸
افشاگری تازه بازیگر زن هالیوودی درباره وضعیت زنان در جوامع غربی
وقتی دو سال پیش بغض زنان سرشناس هالیوودی از یک عمر دست‌اندازی جنسی ترکید و اشک آن‌ها به سیل جنبش موسوم به me too منجر شد، می‌شد حدس زد که دیگر کسی نمی‌تواند جلوی شجاعت زنان غربی در افشاگری از ظلمی که بر آنان رفته است را بگیرد.
فرزين ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: افشاگری‌های جنسی در میان جامعه زنان غربی ادامه دارد و می‌توان پیش‌بینی کرد که سیری ممتد را تا دهه‌ها از سر خواهد گذراند. تقریباً ماهی نیست که یکی از زنان بازیگر شاخص غربی درباره تجاوز جنسی در حین فعالیت یا در حاشیه آن دست به افشاگری نزند و در تازه‌ترین مورد ستاره زن سینمای هالیوود یکی از مشاهیر امروز کارگردانی را به تجاوز متهم کرده است، آن‌هم در روزگاری که وی تنها ۱۵ سال داشته است. او که به این ماجرا بعد از ۳۱ سال اشاره کرده، گفته پیش از این به‌نظرش این اتفاق صرفاً یک «تجربه جنسی» بوده، اما حالا که ماجرا را دوباره مرور کرده به این نتیجه رسیده که رفتاری که با او شده یک تجاوز جنسی بوده است.

اینکه بازیگر سینمای هالیوود که این روز‌ها دهه پنجم زندگی خود را می‌گذراند طبق آنچه خود اعتراف کرده تا به حال فکر می‌کرده اتفاقی که برایش در ۱۵ سالگی افتاده مسئله‌ای عادی بوده خود نشان‌دهنده این حقیقت تلخ درباره وضعیت زنان در جامعه غرب است که دست‌اندازی به این قشر آن‌قدر در این جوامع عادی است که در ذهن و فکر بخشی از این زنان امری عادی محسوب می‌شده است.

در طلب یک عذرخواهی

«رز مک‌گوان» با انتشار توئیت‌هایی این اتهامات را مطرح کرده و اضافه می‌کند که به دنبال «نابودی» شغل فیلمساز نیست، اما در طلب یک عذرخواهی است.

«رز مک‌گوان» بازیگر و فعال اجتماعی ۴۶ساله می‌گوید در آن زمان ۱۵ سال داشته و «الکساندر پین» کارگردان امریکایی در دهه سوم زندگی خودش بوده است. مک‌گوان دوشنبه با ارسال توئیت‌هایی این اتهامات را علیه پین ۵۹ ساله مطرح و از کارگردان برنده اسکار درخواست عذرخواهی کرده است.

مرا در گوشه خیابان رها کرد!

مک‌گوان می‌نویسد: «مرا نشاندی و فیلم نیمه‌پورنی را که با نام دیگری برای شبکه شوتایم کارگردانی کرده بودی اجرا کردی. هنوز آپارتمانت در سیلورلیک را به یاد می‌آورم. بعد از آن مرا در گوشه‌ای از خیابان رها کردی. ۱۵ ساله بودم.» مک‌گوان در توئیت دیگری نوشت: «من فقط خواستار پذیرش مسئولیت و یک عذرخواهی‌ام. نمی‌خواهم کسی را نابود کنم.»

ادعا‌های مک‌گوان در راستای دیگر اتهاماتی است که پیش‌تر هنگام معرفی کتابش «شجاع» (Brave) به فرد «بسیار مشهور» دیگری در هالیوود وارد کرده بود. «رونان فارو» ژورنالیست جنبش MeToo در سال ۲۰۱۸ در گفتگو با مک‌گوان گفته بود: «شما به من گفتید که زمانی بسیار دورتر از حادثه «هاروی واینستین»، توسط مرد برجسته دیگری در هالیوود مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اید.» مک‌گوان پاسخ داده بود: «بله، و به این مسئله نپرداختم ولی به او هم می‌رسیم.»

فارو از مک‌گوان می‌پرسد آیا تمایل دارد در حین جنبش جزئیات تجاوز را فاش کند یا نه؟ مک‌گوان پاسخ می‌دهد: «همین الان؟ در حالت کلی قطعاً. اجازه دهید این‌گونه بگویم: این فرد برای متجاوز جنسی من [واینستین]کار کرده و برنده اسکار شده. او مرا به خانه برد وقتی که ملاقاتش کردم، و فیلم نیمه‌پورن که برای شوتایم ساخته بود به من نشان داد، البته با نامی متفاوت... و سپس با من رابطه جنسی برقرار کرد و مرا نزدیک سیلورلیک رها کرد، در حالی که گوشه خیابان ایستاده بودم.»

مک‌گوان یکی از اولین زنانی بود که آشکارا «هاروی واینستین» را به آزار جنسی متهم کرد و نقشی کلیدی در شکل‌گیری موج اتهامات جنسی در پاییز سال ۲۰۱۷ داشت. پین که فیلم‌هایی، چون «اولاد» ... و «کوچک‌سازی» ... [و نبراسکا]را در کارنامه دارد، در حال پشت سر گذاشتن مراحل پیش‌تولید مینی‌سریال «لنداسکیپرز» ... با بازی «الیویا کولمن» است.

برای دختری که بودم گریه کردم

بازیگر هالیوود چندی پیش نیز در گفتگو با گاردین از تلاشش برای تغییر رویه صنعت فیلمسازی نسبت به زنان سخن گفته بود.

رز مک‌گوان در گفت‌وگویی مفصل با اماین سانر، خبرنگار گاردین گفته پس از دستگیری هاروی واینشتاین به اتهام تجاوز جنسی به چند بازیگر زن از او پرسیده‌اند چه حسی داری و هنوز زمان آن را نیافته است که دریابد چه حسی دارد و تنها گریه کرده است. او گفته «برای دختری که بودم گریه کردم، برای او گریه کردم؛ اما امروز برای خودم می‌خندم.»

در سال ۲۰۱۶ مک‌گوان در توییتی مدعی شد یکی از مدیران استودیویی به او تجاوز کرده و او در حال کار کردن بر خاطرات سه ساله خود بوده است. کتاب به پایان رسید و توسط خودش اصلاح شد و در تیراژ پایین منتشر شد، آن‌هم زمانی که نیویورک تایمز و نیویورکر در حال پیگیری داستان واینشتاین بودند. او درباره کتابش گفته است «می‌خواستم کتاب منتشر شود، اما هدفم پایین آوردن ساختار قدرت بود. خیال می‌کنم [صدایم]به گوش‌های کر هم رسیده است.»

او درباره نقش ترامپ در اتفاقات اخیر نیز گفته است: «خیال می‌کنم ترامپ خیلی کمک کرد، موضوع را برای مردم سیاه و سفید کرد. برای مدتی طولانی درباره این موضوع به ما گفته می‌شد، درست مثل سیاه‌پوستان امریکا که گفته می‌شود پلیس به آنان تیراندازی می‌کند، اما گویی جامعه و رسانه‌ها این را جدی نمی‌گرفتند و همین باعث می‌شد ما فکر کنیم این اتفاقات خیلی هم غیرعادی نیست. برای همین خیلی مواقع این ماجرا‌های تلخ مورد تأیید بود. مردم البته شاکی بودند، اما بالاخره زنان این شجاعت را پیدا کردند تا حقیقت را بگویند.»

هالیوود بر بنای بیماری نهاده شده است

مک‌گوان آنچه هالیوود از او توقع داشته را انجام نداده است، اما او رابطه‌ای زیرکانه با جنبش #MeToo داشت. در مراسم گلدن‌گلوب زمانی که زنان با لباس سیاه در مراسم شرکت کردند، مک‌گوان در حساب توئیترش نوشت: «هیچ یک از آن افراد تفننی و به افتخار تجاوز به ما لباس نپوشیدند تا کمکی به ما کرده باشند.»

مک‌گوان ۱۰۰ هزار دلار از واینشتاین غرامت گرفته است. او به گاردین گفته این پول حس کثیفی دارد و آن را دور ریخته است.

او در مصاحبه با این روزنامه انگلیسی گفته زمانی که شروع به مصاحبه درباره وضعیت جنسی صنعت سینمایی در هالیوود کرده، موهایش را تراشیده است، چیزی که هالیوود از او توقع نداشته است. او گفته «من علیه آنان بودم. مبارزه من قرار بود قربانی بگیرد.»

وی خاطره‌ای از ۱۵ سالگی و در سال ۱۹۹۹ به یاد آورده است که در آن طی فیلمبرداری فیلمی، یکی از عوامل او را به هتل فرامی‌خواند و به او تجاوز می‌کند و این آغاز تجربه مک‌گوان در هالیوود بوده است. او درباره وضعیت هالیوود به گاردین گفته است «آن شهر واقعاً روی بیماری بنا شده است. خیلی زود به ساختار قدرت خیره شدم، سرپرست‌ها، سکوت، صف‌های بسته. کسی حرفی نمی‌زند. هالیوود همانند یک فرقه عمل می‌کند.»

نویسنده گاردین در توصیف حال مک‌گوان اظهار داشته او در مقام یک زن احساس شی‌زدگی و بی‌اعتنایی می‌کند. مک‌گوان گفته است: «همیشه می‌دانستم که در دفترچه تلفن به جای شماره یک بودن، شماره دو هستم، ولو در نقش اصلی می‌دانستم که نفر اول نیستم، هیچ‌کس به چیزی که می‌گفتم گوش نمی‌داد، حتی اگر در زمان فیلمبرداری می‌توانستم عامل صرفه‌جویی در پول یا زمان می‌شدم ولی در هالیوود زنان جنس دوم هستند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
زهرا دیانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
1
2
سلام خوب است این مطالب باز نشر داده شود در فضای مجازی به دست تمام دختران ایران برسد که انقدر هوس مقیم شدن در خارج و فرار از ایران و حجاب داشتن را دارند و بدانند که این انقلاب به آنها هویت داد و احترام. ولی افسوس که قشری که تمام هدفشان غربی شدن با موهای بور و لباسهای تنگ و شلوارهای پاچه کوتاه است مسخ شده هستند و باعث خجالت زنان غیور ایران زمین. خدا همه آنها را بحق زینب کبری هدایت کند انشالله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
0
1
از این دست معضلات و مشکلات و فسادها در عرصه هنر در همه جای دنیا هست از جمله در کشور خودمان.اما فرقش اینه که در کشورهای غربی نظام دینی و اسلامی حاکم نیست. پس بهتر است مسئولان نظام فکری برای خودمان بکنند که آبروریزیش از همه جا بدتر و جبران ناپذیرتر است.
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
1
3
یارو عشق و حالش و کرده و پولش و گرفته حالا یادش افتاده که معصوم بوده! عجب
قبول شما راست میگید الان چرا دخترای 15 تا 25 ساله که در هالیوود هستند و دارند فاحشه خونه های امریکا رو تغذیه می کنند صداشون در نمی یاد؟
چرا تعطیلش نمی کنند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار