کد خبر: 1017089
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
دنیا حیدری
یک‌بار دیگر در روز بزرگداشت تختی شاهد بودیم که تختی بودن و داشتن مرامی، چون مرام این پهلوان کار ساده‌ای نیست، حتی اگر به بهترین شکل هم او را تکریم کنیم و از ارزش‌های رفتاری‌اش بگوییم، باز هم سخت است که بخواهیم در راهی که او گام برداشت قدم برداریم. این را می‌شد به خوبی از صحبت‌های رئیس فدراسیون کشتی که به نظر می‌رسید به جای پرداختن به اهمیت الگوبرداری از نکات اخلاقی و پهلوانی تختی داستانی دیگر را دنبال می‌کند دریافت، وقتی تأکید داشت: «قطعاً هم گرفتن مدال در سطح بین‌المللی و بالا بردن پرچم و هم گرفتن دست نیازمندان که وظیفه اجتماعی هر فردی است قابل تکریم و ستایش هستند، اما هیچ یک شایسته واژه بزرگ پهلوانی و البته قابل قیاس با تختی نیستند.»

صدالبته که هر کسی دستی گرفت، به مهر تختی نیست و تختی شدن به این سادگی‌ها نخواهد بود، اما از اهمیت برداشتن باری از دوش مستضعفان و گرفتن دست نیازمندان همین بس که رهبر معظم انقلاب با مطرح کردن بحث کمک مؤمنانه مردم را برای گام برداشت هرچه بیشتر در این مسیر توصیه و تشویق کردند. مگر تا دیروز کسی به این مسئله توجه نمی‌کرد که بحث کمک مؤمنانه پیش کشیده شد، نه. تا قبل از این هم خیلی‌ها چه در خفا و چه آشکارا در پی یاری رساندن به مستضعفان بودند، اما اهمیت این مسئله به قدری بالاست که رهبری بار دیگر بر این امر سفارش کردند.

شنیدن این صحبت‌ها از زبان رئیس فدراسیونی که فرای هر ورزشی به ورزش پهلوانی معروف است اصلاً زیبنده و جالب توجه نیست و این تصور را ایجاد می‌کند که داستان چیز دیگری است، حتی اگر اینطور نباشد، آن هم در شرایطی که نیازی به توضیح واضحات نیست که مردم به کشتی به چه چشمی نگاه می‌کنند و این رشته بیشتر از آنکه برای‌شان یک رشته ورزشی باشد جایگاه و فرصتی برای تزکیه نفس و مرام، مردانگی و پهلوانی است.

آری تختی شدن کار هر کسی نیست، اما می‌توان در مسیر این پهلوان بزرگمرد گام برداشت و چرا نباید کمک به ضعفا تبلیغ شود تا مردم با دیدن قهرمانان و بزرگان خود در این مسیر تشویق شوند برای گرفتن دست آن‌هایی که به همراهی و حمایت‌های مادی و معنوی هموطنان خود نیازمندند. مگر نه اینکه امروز برای هرچه بیشتر شدن کمک‌های مؤمنانه رزمایش برگزار و از ورزشکاران دعوت می‌کنیم که با حضور در این امر مهم به گسترش هرچه بیشتر کمک‌های مؤمنانه در سطح جامعه کمک کنند؟

زانو زدن در مقابل معبود پهلوانی نیست، بندگی است و سپاسگزار بودن از خالق است. بوسیدن و خم و راست شدن مقابل پدر و مادر نیز پهلوانی نیست و انسانیت است و فرزند صالح بودن. داستان پهلوانی ورای آن داستان‌هایی است که امروز بر زبان می‌رانیم. تختی تنها با عبادت یا بوسیدن دست پدر و مادر تختی نشد. با گام برداشتن برای مردم بود که تختی شد و امروز چرا نباید از آن‌هایی گفت که در مسیر او با وجود عنوان‌ها و مدال‌های‌شان صادقانه و خالصانه برای گرفتن دست مردم قدم برمی‌دارند. همانطور که تختی یک روز گونی به دست گرفت و به خاطر مردم در خیابان به راه افتاد. اتفاقاً باید این حمایت‌ها را پررنگ و تبلیغ کرد. باید بار‌ها و بار‌ها گفت و نوشت. باید تکرار کرد کار‌هایی را که بسیاری از ورزشکاران این روز‌ها برای دست‌گیری از مردم مستضعف مناطق محروم انجام می‌دهند. چرا باید پنهان کرد این نیکوکاری‌هایی را که می‌تواند بسیاری دیگر را برای حضور در این مسیر تشویق کند.

بدون شک همان روز‌هایی که تختی بی‌هیچ چشم‌داشتی یک‌تنه و بی‌محابا برای یاری رساندن به مردم و گرفتن دست ضعفا به میدان می‌رفت نیز خیلی‌ها او را به سخره می‌گرفتند و شاید حتی کارهایش را ریا می‌خواندند، اما زمان ثابت کرد که این بزرگمرد نه برای دیده شدن و نه برای ریا گامی برنداشت و هر آنچه کرد برای گرفتن دست خلق خدا بود و بس. کاری که امروز شاید بسیاری بر آن اهتمام می‌ورزند، اما بخل، حسد و تنگ‌نظری شاید اجازه نمی‌دهد که چشمانمان واقعیت را ببیند.

انتشار کمک‌های ورزشکاران و تلاش‌هایی که برای ایجاد رفاه حال مردم مستضعف کشور می‌کنند، به هیچ عنوان ریا و تبلیغ نیست، بلکه رفتاری قابل تکریم و ستایش است که می‌تواند باعث ترویج روح انسانیت در جامعه شود. همان مسئله مهمی که نه فقط در دین هم به آن اشاره شده که رهبر انقلاب نیز با مطرح کردن بحث کمک‌های مؤمنانه مردم را به آن تشویق می‌کند و چه خوب که پیش‌قدم این یاری‌رسانی‌ها ورزشکارانی باشند که مردم آن‌ها را الگوی خود قرار می‌دهند و با دیدن‌شان در مسیر یاری‌رسانی به مستضعفان و نیازمندان جامعه برای گام برداشتن در این مسیر تشویق می‌شوند.

اتفاقاً امروز جامعه ما بیش از هر زمانی نیاز دارد برای تبلیغ این داستان‌ها که می‌تواند هر یک تعریفی باشد از پهلوانی. پهلوانی که گویی هنوز خیلی از ما معنای واقعی آن را نمی‌دانیم، اما خوب است برای دانستن بیشتر پای خاطراتی که از تختی نقل می‌شود، بنشینیم تا بنده خوب بودن و عالم بودن و فرزند صالح بودن را اشتباه نگیریم با پهلوانی و خرده نگیریم از تبلیغاتی که باید برای تشویق هر چه بیشتر مردم انجام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار