کد خبر: 1016943
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول گروه جهادی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان
يكي از مهم‌ترين اهداف ما اين است که با جريان سازي، ظرفيت اساتيد و دانشجويان 30 پايگاه بسيج دامپزشكي دانشگاه‌هاي سراسر كشور را در همين مسير فعال كنيم. اگر 30 گروه جهادي دامپزشكي در نقاط مختلف كشور فعاليت كنند، قطعاً موجب افزايش توليد گوشت قرمز در كشور خواهد شد
سرویس ایران جوان آنلاین: وقتی در جامعه در باره گروه‌های جهادی صحبت می‌شود، اکثر مردم این گروه‌ها را با ارائه خدمات عمرانی به مناطق محروم و دورافتاده کشور می‌شناسند، اما خوب است بدانیم به موازات فعالیت گروه‌های جهادی عمرانی، گروه‌های جهادی تخصصی به‌ویژه در زمینه دندانپزشکی، پزشکی، مهندسان کشاورزی و دامپزشکی با حضور متخصصان هر رشته تشکیل شده و در حال ارائه خدمت به روستاییان و نیازمندان هستند. در همین راستا، گروه جهادی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان یکی از گروه‌های جهادی تخصصی است که در زمینه دامپزشکی فعالیت دارد و از اساتید و دانشجویان این رشته تشکیل شده است. به همین بهانه سراغ مسعود احمدی، مسئول این گروه جهادی رفتیم تا در گفت‌وگویی از علت تشکیل و نحوه ارائه خدمات تخصصی این گروه به جامعه هدف مطلع شویم.

چطور شد به فکر راه‌اندازی گروهی با چنین خدماتی افتادید؟ آیا لازم بود؟

بسیاری از دامداران در مناطق روستایی با روش‌های علمی درمان بیماری‌ها و تغذیه مناسب دام آشنا نیستند و به همین دلیل دام‌های خود را می‌فروشند و از تولیدکننده روستایی به مصرف‌کننده شهری تبدیل می‌شوند. هدف اصلی گروه جهادی تخصصی دام پزشکان افزایش تولیدات دامی در منطقه سرفیروزآباد استان کرمانشاه است تا با سوددهی مناسب دامداران برای ماندن در روستا ترغیب شوند.

ضمن اینکه رهبر انقلاب نیز بر مسئله کشاورزی و دامپروری تأکیدات زیادی داشته‌اند و ما معتقدیم کشاورزی و دامداری را باید در رأس امور قرار دهیم و فرهنگ جهادی را در این بخش نهادینه کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با حضور در مناطق محروم و آموزش دامداری علمی به روستاییان در راستای علمی کردن دامداری کشور گام برداریم.

گروه جهادی شما دقیقاً در چه زمینه‌هایی به ارائه خدمت می‌پردازد؟

اولین هدف ما پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی است و به این منظور سمپاشی و واکسیناسیون دام‌های منطقه شامل ۴۰ هزار گوسفند، ۴۰۰ رأس گاو و ۱۰۰ قطعه مرغ در برنامه است. فعالیت بعدی گروه در بخش درمانی است و دام‌های بیمار توسط اساتید متخصص تشخیص داده شده و درمان می‌شوند. مهم‌ترین اقدام این گروه جهادی، ترویج فرهنگ به‌کارگیری علوم روز در تولید محصولات دامی است. ما باید به روستاییان آموزش دهیم که چطور می‌توانند تولید را افزایش دهند و آن را بهینه کنند و با استفاده از روش‌های علمی و تعیین جیره غذایی مناسب چگونه دام‌هایشان را به سوی دوقلو زایی سوق دهند. با علمی کردن دامداری می‌توان تولید محصولات دامی را تا سه برابر افزایش داد. با این روش‌ها، روستاییان به راحتی می‌توانند تولید شیرشان را سه برابر کنند.

با این توضیحات، شما پایین بودن اطلاعات روستاییان در زمینه فعالیت‌هایشان را عامل بروز مشکلات و مهاجرت‌ها می‌دانید؟

بله. دقیقاً میزان اطلاعات به نوع فعالیت و حتی با رها کردن روستا و مهاجرت ارتباط مستقیم دارد. بسیاری از دامدارها، به دلیل سودآوری پایین دام خود را می‌فروشند و به شهر مهاجرت می‌کنند، بنابراین افزایش تولیدات دامی و سودآوری اثر مستقیمی بر کاهش مهاجرت از روستا به شهر دارد. اگر دام‌ها درمان شوند و انگل نداشته باشند وزنشان زیاد و حتی با فروش آن سود بیشتری نصیب روستاییان می‌شود. اما در وضعیت کنونی، دامدار به سادگی دام خود را به دلال می‌فروشد و پول کمی به دست می‌آورد. وقتی دامدار بداند با یک درمان ساده و تغذیه مناسب دام، می‌تواند تولید شیر خود را از سه کیلوگرم به ۱۰ کیلوگرم برساند، دیگر دام خود را نمی‌فروشد و در منطقه می‌ماند. به عنوان نمونه ورم پستان گاو را به راحتی می‌توان درمان کرد و تولید شیر را افزایش داد. وقتی از روستاییان سؤال کردیم که آیا مسئولان کشاورزی و دامپزشکی منطقه به امور شما رسیدگی می‌کنند، گفتند طی سال حداکثر یک‌بار می‌آیند و یک بررسی سطحی می‌کنند و می‌روند. در حالی که اگر به صورت عمیق و با برنامه‌ریزی بهتر کار کنیم روستاییان امیدوار می‌شوند.

برای بهره‌مندی از دانش متخصصان و اساتید در دانشگاه‌های دیگر در جهت کمک به روستاییان هم اقداماتی داشته‌اید؟

این کار یکی از مهم‌ترین اهداف ماست. بدین معنی که با جریان سازی، ظرفیت اساتید و دانشجویان ۳۰ پایگاه بسیج دامپزشکی دانشگاه‌های سراسر کشور را در همین مسیر فعال کنیم. اگر ۳۰ گروه جهادی دامپزشکی در نقاط مختلف کشور فعالیت کنند، قطعاً موجب افزایش تولید گوشت قرمز در کشور خواهد شد. سازمان بسیج سازندگی باید حلقه اتصال گروه‌های جهادی تخصصی شود و همه اساتید و دانشجویان دامپزشکی علاقه‌مند به خدمت را در قالب گروه‌های تخصصی سازماندهی کند، این سازمان باید با بررسی و پایش وضعیت دامداری در سراسر کشور نقاطی را که نیازمند حضور دامپزشکان جهادی است شناسایی و به گروه‌های جهادی معرفی کند.

پیشنهادی برای سریع‌تر انجام شدن کار‌ها دارید؟

پیشنهاد ما این است که گروه‌های تخصصی طیور، دام سبک، دام سنگین و ... با حضور اساتید و دانشجویان دامپزشکی تشکیل شود و هر گروه برای رفع علمی مشکلات دامپروری کشور برنامه‌ریزی کند. به عنوان نمونه آنفلوآنزای مرغی در مناطق شمالی کشور هر ساله شیوع پیدا می‌کند و موجب تلفات طیور می‌شود که دلیل این مسئله مهاجرت حیوانات غیر اهلی مثل غاز به این مناطق است، در عین حال تلفات مرغ در مرغداری‌های صنعتی نیز بسیار بالاست، اما همه این موارد با برنامه‌ریزی‌های بسیار ساده‌ای قابل حل است.

حرفی با مسئولان دارید؟

به تمام جامعه و از همه مهم‌تر به مسئولان می‌خواهم بگویم که کار دامپزشک از پزشک مهم‌تر است، چون اگر دامپزشک نباشد سلامت کل جامعه از بین می‌رود و گوشت فرآوری شده و سایر محصولات لبنی مثل کره، پنیر و... به دست مردم نمی‌رسد. به همین دلیل در کشور‌های پیشرفته تلاش می‌شود تا نخبه‌ترین افراد وارد رشته دامپزشکی شوند، اما امروز دید جامعه ما نسبت به رشته دامپزشکی با آنچه باید باشد فاصله قابل توجهی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار