کد خبر: 1016913
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته درباره موضوعات حقوقی مهمی همچون همکاری با سازمان امور مالیاتی در وصول ۲۹ هزار میلیارد تومان مالیات، محکومیت هفت فرد به سبب قاچاق عمده ارز، تکذیب این موضوع که برخی شهر‌ها به عنوان تبعیدگاه مجرمان در نظر گرفته شده‌اند، قرارداد ویلموتس و آخرین وضعیت پرونده‌های «زم» و «طبری» سخن گفت.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: غلامحسین اسماعیلی در سی و دومین نشست خبری خود گفت: قوه قضائیه به نوبه خود مکرر برای گره‌گشایی از کار مردم اعلام آمادگی کرده‌است و دستاورد‌های دستگاه قضا می‌تواند گره‌های مهمی از زندگی مردم بگشاید. حتی در بخش‌هایی که مسئولیت مستقیم متوجه دولت است، با دولت همکاری کرده و بسیاری از اقداماتی که در ۵ /۱ سال اخیر و در دوره تحول قوه قضائیه انجام شده‌است، خروجی و محصول کار، حمایت و کمک دستگاه قضایی به دولت بوده‌است.

۱۵ سال زندان برای پدر و پسر قاچاقچی

وی با بیان اینکه تداوم رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران در نظام اقتصادی کشور پابرجاست، گفت: به موجب رأی صادره از دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال در نظام ارزی کشور، هفت نفر از متهمان و یکی از شرکت‌های تجاری مبادرت به قاچاق عمده ارز کرده‌بودند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در این پرونده «مرتضی روحی‌نژاد» فرزند رضا به تحمل هشت سال حبس، «امین روحی‌نژاد» فرزند مرتضی به تحمل هفت سال حبس، «ایمان روحی‌نژاد» فرزند مرتضی به تحمل ۱۰ سال حبس، «جواد فرخنده مقام» فرزند محمد حسین به تحمل ۱۰ سال حبس، «یاسر صابونی» فرزند محمدتقی به تحمل ۱۰ سال حبس، «علیرضا برخوردار کاشانی» فرزند قاسم به تحمل ۱۰ سال حبس، «حسین عطار جان‌نثاری نوبری» فرزند علی به تحمل ۱۰ سال حبس و «شرکت تجاری امین تجارت خزر» به نمایندگی «جعفر آذرتوس» به انحلال شرکت محکوم شدند. ضمن اینکه این متهمان نسبت به استرداد ارز‌های دریافتی یا پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ریالی ارز‌ها برابر نرخ روز اجرای حکم، مکلف شدند.

هیچ شهری به عنوان تبعید‌گاه شناسایی نمی‌شود

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر شایعاتی که در برخی محافل رسانه‌ای درباره وجود برخی شهر‌ها به عنوان تبعیدگاه اظهار داشت: آنچه در برخی رسانه‌ها در ارتباط با تعدادی از شهر‌ها به عنوان تبعید‌گاه یا محل تبعید محکومان بیان شده‌بود، یک خبر کاملاً مجعول و غیرواقعی بود. نه‌تن‌ها این خبر صحت نداشت، بلکه باید اعلام کنم که از اقدامات بسیار خوب قوه‌قضائیه در اصلاح قانون مجازات اسلامی در سال ۹۲ این شد که وفق ماده ۲۳ قانون مزبور دیگر هیچ شهری به عنوان تبعید‌گاه شناسایی نمی‌شود و ما تفاوتی بین هیچکدام از شهرها، بخش‌ها و روستا‌ها در زمینه مسائل قضایی قائل نیستیم. ممکن است شهری یا استانی از توسعه‌یافتگی کمتر یا بیشتری برخوردار باشد، اما نگاه قوه قضائیه به همه نقاط ایران اسلامی نگاهی یکسان و یکنواختی است.

بازگشت ۳ میلیارد یورو به چرخه تولید

وی ادامه داد: پیگیری مجدانه مراجع قضایی برای وصول مالیات بدهکاران عمده مالیاتی کمک دیگر دستگاه قضایی به دولت بود. در جلسه قبل اشاره کردم که بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان از مالیات معوق از بدهکاران عمده مالیاتی البته با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و کمک مجموعه قضایی واصل شد که مساعدتی برای بهبود اداره کشور از ناحیه دولتمردان است. سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: اقدامات اخیر قوه‌قضائیه در بازگشت ارز‌های ناشی از صادرات و همچنین رفع تعهدات ارزی کسانی که ارز دولتی گرفته‌بودند و وصول برخی از این درآمد‌های ارزی و وارد کردن آن به چرخه تولید باعث کمک به دولت شد.

در این ایام ۲/ ۱ میلیارد یورو از ارز‌های ناشی از صادرات به چرخه تولید برگشت و ۷/ ۱ میلیارد یوروی دیگر هم در یک پرونده دیگر به داخل کشور بازگردانده شد.

۴ مجرم در احتکار ماسک و لاستیک

اسماعیلی با اشاره به محکوم شدن تعدادی از متهمان به دلیل احتکار ماسک و ملزومات پزشکی ادامه داد: چهار متهم در این پرونده به حبس محکوم شدند. در پرونده مربوط به لاستیک هم مدیرعامل سابق یکی از شرکت‌های لاستیک‌سازی به حبس و جزای نقدی محکوم شد که این‌ها موجبات احتکار لاستیک و اقلام ضروری مردم را فراهم کرده‌بودند.

آموزش‌های تخصصی برای وکلا و قضات

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی پیرامون تخصصی شدن وکالت در دوران تحول قوه قضائیه و برنامه این قوه برای رسیدگی دقیق‌تر و تخصصی‌تر به پرونده‌ها گفت: الان بخش عمده‌ای از دادگاه‌های ما تخصصی است و به قضاتی که پرونده‌های تخصصی را رسیدگی می‌کنند، آموزش‌های تخصصی داده‌ایم.

وکالت و کارشناسی به عنوان یک بازوی تخصصی و کمک به کشف حقیقت و عدالت، نیازمند تخصصی شدن است. این پیشنهاد ارائه شده و مورد موافقت ریاست قوه قضائیه است که ان‌شاءالله جامعه وکلا و کارشناسان ما نیز آموزش‌های تخصصی خاصی ببینند. به عنوان مثال اگر امروز کسی پرونده‌ای در موضوعات گمرکی دارد، بداند که این تعداد از وکلا آموزش‌های لازم در حوزه مسائل گمرکی را دیده‌اند و تخصص لازم در این زمینه را دارند تا از آن وکلا برای پرونده‌های خودشان استفاده کنند.

عزم جدی برای پرونده ویلموتس

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اینکه تعدادی از نماینده‌های مجلس از قرارداد ویلموتس شکایت داشته‌اند، نیز گفت: معطل شکایت‌های مردم یا دستگاه‌ها نمی‌شویم. در این حوزه هم اولین شکایت و گزارش توسط سازمان بازرسی کل کشور آماده شد. قوه‌قضائیه در این موضوع پیشگام بود و سازمان بازرسی کل کشور در این موضوع پیشقدم بود و پرونده‌ای هم در دادسرای تهران ایجاد شده‌است. البته این پرونده در حال طی کردن مراحل اولیه خودش را است و نتیجه رسیدگی به پرونده حتماً به مردم اطلاع داده می‌شود و مردم مطمئن باشند که عزم جدی برای رسیدگی‌ها داریم.

اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های «زم» و «طبری» گفت: پرونده زم به دیوان عالی کشور ارسال شده و منتظر اعلام نظر دیوان عالی کشور هستیم و امیدواریم که در آینده نه‌چندان دور دیوان عالی نظر خود را به ما اعلام کند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در مورد پرونده طبری نیز محاکمه تمام شده و دادگاه در حال انشای رأی است؛ چه بسا هم امروز (سه شنبه) رأی صادر شده‌باشد که من اطلاع ندارم و تا الان اعلام نشده‌است. علی‌ایحال ما منتظریم که دادگاه با توجه به اهمیت پرونده و اسناد و مدارک رأی خود را صادر کند؛ با تصمیم دادگاه نتیجه اعلام می‌شود، اما تا الان تصمیمی به ما اعلام نشده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار