کد خبر: 1016910
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
در پی تشدید اعتراضات به شلیک پلیس امریکا به یک فرد سیاهپوست غیرمسلح در شهر «کنوشا» ایالت «ویسکانسین»، مقام‌های ایالتی، ده‌ها نیروی گارد ملی امریکا را برای سرکوب اعتراضات مستقر کردند. اعتراضات به همین شهر محدود نمی‌شود. اهالی منطقه منهتن نیویورک هم در همبستگی با مردم معترض این شهر تظاهرات برگزار کردند. این در حالی است که اعتراضات در شهر پورتلند امریکا که از همان موج اول اعتراضات ضدنژادپرستی سه ماه قبل تا الان ادامه دارد، بعد از تلاش معترضان برای برافروختن آتش در اداره انجمن پلیس و درگیری با مأموران، به خشونت کشیده شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: انتشار تصاویر اقدام افسر پلیس در شلیک هفت گلوله به «جیکوب بلیک» جوان ۲۹ ساله سیاهپوست غیرمسلح در شهر «کنوشا» ایالت «ویسکانسین» امریکا روز دو شنبه به زنده شدن خشم مردم امریکا علیه نژادپرستی سیستماتیک انجامید و جان دوباره‌ای به اعتراضات به نژادپرستی چند ماهه اخیر امریکا بخشید. به دنبال تشدید اعتراضات «تونی ایورس» فرماندار ایالت ویسکانسین دستور استقرار ۱۲۵ نیروی گارد ملی امریکا را در این شهر صادر کرد. شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، فرماندار ایالت ویسکانسین در خصوص استقرار گارد ملی امریکا در شهر کنوشا گفت که این نیرو‌ها برای محافظت از زیرساخت‌های مهم همچون اداره آب و برق و ایستگاه‌های آتش نشانی مستقر شده‌اند. خشم معترضان روز دو شنبه با پخش گسترده یک ویدئو در بین اقشار مختلف شدت گرفت که نشان می‌دهد مرد سیاهپوست غیرمسلحی به سمت خودرویی در حال حرکت است و دو افسر پلیس به سمت وی حرکت می‌کنند و به محض آنکه در خودرو را باز می‌کند، یکی از افسران پلیس بدون هیچ هشداری شروع به تیراندازی به وی می‌کند. به سرعت خیابان‌های کنوشا و مخصوصاً محوطه روبه‌روی دادگستری این شهر محل تجمع معترضان شد. معترضان شعار «عدالت نباشد، صلح نیست» و «نامش را بگو- جیکوب بلیک» سر می‌دادند. معترضان همچنین فریاد می‌زدند «عقب نخواهند نشست.»‌

اعتراضات به سرعت به واسطه تحریکات پلیس به خشونت کشیده شد و اداره پلیس ویسکانسین از ساعت ۲۰:۰۰ دو شنبه شب به وقت محلی اعلام قوانین منع آمد و شد کردند. در واقع معترضان که توسط پلیس محاصره و تهدید به ترک صحنه شده بودند خودرو‌هایی را به آتش کشیدند و در مقابل، حمله پلیس معترضان به سمت نیرو‌های پلیس کوکتل مولوتف و پاره سنگ پرتاب کردند.

با اینکه وضعیت جسمانی بلیک در بیمارستان فروترت «میلواکی» به ثبات رسیده و نیرو‌های ارشد پلیس ویسکانسین گفته‌اند که در حال تحقیق درباره این رخداد هستند، اما این حادثه یادآور اوایل خردادماه امسال بود که افسر پلیس سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا» امریکا از طریق فشردن زانو روی گردن «جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست امریکایی او را به‌رغم التماس‌هایش در ملأ عام خفه کرد و جرقه اعتراضات سراسری در امریکا را زد. تونی اورس، فرماندار ویسکانسین با وجود دستور استقرار گارد ملی در سخنانی تلاش کرد لحن تندی نداشته باشد و درباره اعتراضات گفت: من همیشه گفته‌ام که ما باید به هنگام اقدامات خود ضمن همدلی، به همان اندازه هم به عمل‌مان اهمیت دهیم. در چند روز پیش رو، ما از مسئولان منتخب مردم در این ایالت خواهیم خواست چرا در تشخیص و مقابله با نژادپرستی در ایالت ما و کشورمان ناکام مانده‌اند، آن هم برای سالیان سال و مدت زمان مدید. جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دو شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار «تحقیق و تفحص کامل و شفاف» درباره این تیراندازی شد و گفت: «امروز صبح، مردم ما یک بار دیگر با خبر اندوه‌بار قربانی شدن یک امریکایی سیاهپوست دیگر که با استفاده بیش از حد از نیروی قهری زخمی شده، مواجه شدند. این مأموران پلیس باید پاسخگوی عمل‌شان باشند.»‌

حمایت نیویورکی‌ها و ادامه اعتراضات در پورتلند

حال اهالی منطقه منهتن نیویورک در اعتراض به تیراندازی افسران پلیس شهر کِنوشا در ایالت ویسکانسین به یک شهروند سیاهپوست و اعلام همبستگی با مردم معترض این شهر تظاهرات برگزار کردند. به گزارش سی‌بی‌اس‌نیوز صد‌ها نفر از اهالی نیویورک در محله منهتن در اعتراض به خشونت پلیس در شهر کنوشا و اعلام همبستگی با معترضان این شهر تظاهرات کردند.

خبرنگار این شبکه افزود: تظاهرات در اعتراض به خشونت‌های پلیس امریکا بعد از مرگ جورج فلوید شهروند سیاهپوست امریکا به یک پدیده روزانه تبدیل شده است. این خبرنگار افزود: آنچه که ما امروز از معترضان در محله منهتن نیویورک می‌شنویم این است که آن‌ها از برگزاری اعتراض‌ها به خشونت‌های پلیس خسته شده‌اند با این حال وظیفه خودشان می‌دانند که به این خشونت‌ها اعتراض بکنند، زیرا موضوع زندگی شهروندان است. این درحالی است که تجمعات اعتراضی مردم پورتلند در ادامه همان موج اعتراضات اولیه بعد از قتل فلوید ادامه دارد. پورتلندی‌ها تأکید دارند که تا زمان اصلاحات جدی در نیروی انتظامی امریکا و رفع نژادپرستی سیستماتیک در میان نیرو‌های پلیس به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار