کد خبر: 1016904
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
رئیس‌جمهور روز گذشته میزبان مدیران ارشد رسانه‌ها بود
از آخرین نشست رئیس جمهور با اصحاب رسانه قریب به شش ماه می‌گذرد؛ نشستی که ۲۷ بهمن ۹۸ و در آستانه انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی برگزار شد و پس از آن تاکنون خبری از این نشست‌ها نشده است. گرچه همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از جلسات، همایش‌ها و برنامه‌های جمعی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، لیکن ممکن بود مثل بقیه کار‌ها روحانی به‌صورت ویدئو کنفرانس به میان اصحاب رسانه بیاید و با خبرنگاران به گفتگو بنشیند. ۱۷ مرداد (روزخبرنگار) بهانه مناسبی برای این نشست بود که البته اتفاقی نیفتاد تا اینکه عصر روز دوشنبه معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که رئیس جمهور چهارم شهریورماه، نشستی با مدیران ارشد رسانه‌های همگانی کشور خواهد داشت.
سرویس سیاسی جوان آنلاین:  نشستی که عصر دیروز البته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی کرونا با حضور محدود نمایندگان ارشد رسانه‌ها برگزار شد. آنگونه که انتظار می‌رفت، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، محور عمده سؤالات را به سمت و سوی مسائل و مشکلات اقتصادی برد و در طرح این موضوعات رسانه‌های همسو و منتقد نگاه مشترکی داشتند. اقتصاد مقاومتی، شفاف‌سازی، مبارزه با فساد، بازار بورس و ارز، اصلاح ساختار بودجه، برجام، دیپلماسی خارجی و البته تحریم‌ها مهم‌ترین جهت‌گیری مدیران ارشد رسانه‌ها در گفتگو با رئیس جمهور بود. البته عمده پاسخ‌های رئیس جمهور همراهی و تأیید پرسش‌های مدیران رسانه‌ها بود. از این رو می‌توان ادعا کرد جلسه ۱۴۰ دقیقه‌ای رئیس جمهور با مدیران رسانه‌ها بیشتر توأم با تعارف و تکرار بود تا پاسخگویی.

انتظارات باید در حد واقعیات جامعه باشد

دکتر حسن روحانی در ابتدای این نشست گفت: هفت سال از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم گذشته و کمتر از یک سال فرصت خدمت برای ما باقی مانده است. بسیار مهم است که ببینیم در طول هفت سال گذشته چه اقداماتی شده و دولت به معنی عام کلمه چه خدماتی کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی را انجام داده و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه کنیم، چون ارائه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولت‌های پیشین همچنین ضرورت تبیین شرایطی که ما در آن قرار گرفته‌ایم، برای مردم کمی سخت و مشکل است.

روحانی اضافه کرد: از آغاز دولت تا امروز که سخت‌ترین شرایط را در رو به روی خود می‌بینیم، در آغاز دولت اولین دولتی هستیم که بعد از انقلاب در شرایط تحریم کارمان را شروع کردیم تقریباً تحریم‌ها از سال ۹۰ شروع شد و در ۹۲ ما در شرایط تحریم دولت را آغاز کردیم شرایط اقتصادی، سیاسی برای همه شما روشن است. در طول این هفت سال ما سال اول و دوم در شرایط تحریمی بود ۹۳ تا اواخر ۹۴ و بعد هم از سال ۹۷ در تحریم بسیار شدید و بی سابقه بودیم علاوه بر اینکه اواخر سال گذشته با موضوع کرونا مواجه شدیم. وی ادامه داد: جایی ممکن است خدمت ما بیشتر بوده، جایی کمتر بوده و جایی ممکن است نقطه قوت ما بوده و جایی نقطه ضعف. اما در عین حال هر موفقیتی داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب بوده است. رئیس جمهور با بیان اینکه نقاط قوت تعلق به ملت دارد و نقاط ضعف تعلق به خودمان، گفت: در این هفت سال نکاتی برای تاریخ کشور چه از لحاظ اقتصادی، سیاسی وجود دارد که می‌توان گفت شرایط استثنایی بوده است.

از نقد‌ها استقبال می‌کنیم

روحانی ادامه داد: اول باید واقعیت را تبیین کنیم و خبر آن را درست به مردم ارائه کنیم. بعد روی آن واقعیت باید انتقاد و نقد دلسوزانه کنیم و راه حل را هم بگوییم. وی اضافه کرد: در این فرصت باقی مانده مثل گذشته از نقد رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و می‌دانیم اگر از روی دلسوزی‌ها نقد صورت بگیرد موجب تصحیح، کمال و بهبود امور خواهد شد. رئیس جمهوری گفت: در هر دولتی و مقطعی اگر ما انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همیشه شکست خوردیم یعنی هر دولتی هر مقدار بتواند بالاترین خدمت را بکند، اما اگر در نظر مردم انتظارات مردم را بالاتر ببریم ما شکست خوردیم. روحانی یادآور شد: انتظارات باید در حد امکان‌پذیر جامعه و در حد واقعیت‌های جامعه باشد. منابع ما محدود است اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم همیشه شکست خورده و عقب ماندیم. در نتیجه فاصله بین انتظارات و واقعیت‌ها حاصل شده و باعث ایجاد یاس و سرخوردگی می‌شود. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی سرخوردگی مردم می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که انتظارات را چگونه ما مطرح کنیم.

قدرت دیپلماسی ایران در شکست امریکا

رئیس جمهور در ادامه این نشست به سؤالات مدیران ارشد رسانه‌ها پاسخ داد. روحانی گفت: آنچه برای کشور مهم است قدرت است کشور باید توانمند و قدرتمند باشد و هم در بخش اقتصادی، سیاسی و دفاعی در همه زمینه‌ها باید توانمند باشد. وقتی می‌گوییم در محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیدیم عین قدرت است، یعنی کشور توانسته از لحاظ امنیت غذایی یک قدم بزرگ بردارد. یعنی در عرض هفت سال ۳۰ درصد نسبت به کل تاریخ کشور افزایش داشته‌ایم که این قدرت است. وی اظهار داشت: وقتی که در بخش دفاع توانمندی دفاعی رفته بالا، ما در پدافند هوایی دفاعی باور ۳۷۳ را تولید کردیم که یک چیزی بالای اس ۳۰۰ است، این یعنی قدرت و توانمندی. روحانی در ادامه گفت: یکی هم قدرت دیپلماسی است اینکه ما قادریم در سازمان ملل رو به روی امریکا بایستیم و مقابله کنیم و موفقیت به دست آوریم. این ارائه قطع‌نامه علیه ایران آن هم درباره تحریم تسلیحاتی این‌ها ۴۲ سال تبلیغ کردند که ایران سلاحش به نفع کشور‌های منطقه نیست، بیایند در سازمان ملل بخواهند این تحریم تسلیحاتی را ادامه دهند و فقط غیرخودشان یک رأی داشته باشند این به معنای موفقیت و قدرت دیپلماسی ایران است.

یادگار‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم

رئیس جمهور در ادامه گفت: سه تا چهار نکته اساسی در دولت بوده که من فکر می‌کنم برای همیشه به یادگار خواهد ماند؛ نخست طرح بزرگ تحول سلامت بود که در کشور انجام شد. پیش از این طرح مردم بستری در بیمارستان ۳۷ درصد هزینه را از جیب خود پرداخت می‌کردند. با این طرح این رقم برای مردم شهری ۱۰ درصد و برای مردم روستا ۶ درصد است. رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه در اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال کار عظیمی انجام گرفته است، تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۵۵ به یک هزار و ۲۰۰ افزایش یافته که رشد ۹۵ برابری است که کار بسیار عظیم و بزرگی بود که انجام شد. روحانی یادآورشد: زیرساخت عظیمی در آموزش مجازی برای عرصه علم و فناوری و سایر دانش‌ها ایجاد شده و این توانمندی در هفت سال اخیر ۳۳ برابر شده است. وی با تشریح اقدامات دولت در بخش نفت و گاز گفت: در پارس جنوبی در دولت‌های سابق ۱۰ فاز به ثمر رسید، اما اکنون همه فاز‌ها را تمام کردیم که کار عظیم و بزرگی است.

مبارزه با داعش کار بزرگی بود

رئیس جمهور به قدرت نظامی کشور اشاره کرد و گفت: در این دولت ما با ترویج تروریسم بین‌المللی بیش از همیشه مبارزه کردیم و پیروز شدیم. مبارزه با داعش کار ساده‌ای نبود، نام سردار شهید قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم. کاری که این بزرگمرد، نیرو‌های مسلح و دولت انجام دادند بسیار بزرگ بود. البته زمان مناسبی نیست که توضیح بدهم دولت چه اقداماتی انجام داده و چه باری بر دوش دولت بوده است. رئیس دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه نظام در این هفت سال یک طرح توطئه آمیز بزرگ علیه امنیت منطقه را در هم شکسته است، تصریح کرد: داعش را درست کرده بودند برای ناامنی کل منطقه و دشمنان می‌خواستند زمینه را برای تصاحب سرزمین‌های نیل تا فرات برای رژیم صهیونیستی آماده کنند. ولی درهم شکستند و کار بزرگی در منطقه و مسائل امنیت منطقه صورت گرفت که همه این‌ها جایگاه خودش را دارد و رسانه‌ها باید بگویند که دولت چقدر در این راه موفق بوده است.

اقتصاد نسبت به هفت سال قبل مقاوم‌تر شده

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب در دولت تدبیر و امید گفت: مقام معظم رهبری همیشه رهنمود‌هایی برای همه دولت‌ها دارند و برای ما هم از آغاز داشته‌اند و به نظر من مهم‌ترین توصیه ایشان در این هفت سال اقتصاد مقاومتی بود. روحانی به تأکیدات مکرر رهبری بر موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: الان اقتصاد کشور نسبت به هفت سال پیش مقاوم‌تر شده و در برابر تکانه شدید تحریم امریکا که فکر می‌کردند با آن می‌توانند نظام را از بین ببرند، با وجود مشکلات توانستیم بایستیم. وی، مبارزه با فساد را از دیگر موضوعات مورد تأکید رهبر انقلاب از سال‌ها پیش عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های مختلف مثل قوه قضائیه، نهاد‌های نظارتی و دولت هر کدام در این رابطه وظایفی دارند که وظایف خود را انجام می‌دهند. وی به ارائه لایحه شفافیت، لایحه تعارض با منافع و لایحه مبارزه با فساد اداری به مجلس دهم اشاره و تصریح کرد: فرصت تصویب این لوایح در مجلس دهم فراهم نشد و این لوایح را به مجلس یازدهم هم ارائه کردیم و امیدواریم این لوایح در مجلس یازدهم تصویب شوند و این‌ها یک کار بزرگ در مبارزه با فساد هستند. وی با بیان اینکه عرضه شرکت‌ها در بورس مانع بزرگی در آلوده شدن آن‌ها به فساد است، گفت: قوه قضائیه در مبارزه با فساد کار خود را باید انجام دهد و دولت هم در کنار آن برای تحقق مسئله شفافیت و توسعه دولت الکترونیک تلاش می‌کند.

فشار حداکثری شکست خورده است

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فشار حداکثری از دید همه صد درصد شکست خورده است، گفت: فشار حداکثری برای این بود که دولت ایران را مجبور کنند در حال ضعف، پای میز مذاکره برود. می‌گفتند ما توافق قبلی را که کنار می‌گذاریم به ایران فشار می‌آوریم که در این حالت فشار، دولت را پای میز مذاکره می‌آوریم. رئیس جمهور بیان داشت: هدف آن‌ها این است که ما را در حال قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره بکشانند. این کار امکان‌ناپذیر است و آن‌ها دیدند که این کار عملی نشد. روحانی گفت: امریکایی‌ها در هدفی که در تحریم حداکثری داشتند دچار شکست قطعی شدند. آن‌ها می‌خواستند دنیا به سمت آن‌ها بیاید یعنی امریکا می‌خواست علیه برجام کار کند و فکر می‌کرد اروپا و دیگران هم پشت سر آن‌ها می‌آیند ولی هیچ‌کس قبول نکرد.

اصلاح ساختار بودجه دستور جلسه سران قوا

روحانی درباره اصلاح ساختار بودجه و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه گفت: اصلاح ساختار بودجه سالانه انجام می‌شود، سال گذشته هم انجام شد؛ در این چند سال اخیر تبصره‌های ۱۴، ۱۸و۱۹ تبصره‌های کلیدی بوده است و از زمان تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ به مجلس گفتم که این تبصره‌ها برای دولت کلیدی است. بر همان مبنا هم توانستیم در ساختار بودجه تحولاتی ایجاد کنیم. رئیس جمهور گفت: رهبری سال گذشته به دولت اعلام کردند «یک ساختار کلی در بودجه ایجاد شود». جلسات متعددی میان سه قوه در زمینه مالیات و بودجه بدون نفت برگزار شد، مواردی تصویب شد و مواردی هم باقی ماند. قبل از اینکه بحث آن‌ها مطرح شود مجلس دهم تغییر کرد و جلسات سه قوه هم تغییر کرد. وی گفت: بحث اصلاح ساختار بودجه همچنان دستور جلسه سه قوه قرار دارد، البته بخش‌هایی از بودجه وابسته به شرایط اقتصادی دولت است که چگونه بتواند بودجه‌ریزی کند.

مبارزه با فساد از دولت الکترونیک شروع می‌شود

رئیس دولت تدبیر وامید در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: ریشه مبارزه با فساد از دادگاه شروع نمی‌شود، از دولت الکترونیک شروع می‌شود. باید کارهایمان را شفاف کنیم شرکت‌های خود را باید شفاف کنید. شرکت‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های خصوصی را باید شفاف کنید.

رقابت انتخاباتی باید اخلاقی باشد

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره ساختارشکنی برخی مقامات سیاسی کشور در دوره‌های مختلف برای جلب آرای انتخاباتی گفت: به خاطر انتخابات یا به خاطر پیروزی در انتخابات یا به خاطر موفقیت یا جلب آرا و توجه افکار عمومی، واقعیت‌ها را نباید خلاف آنچه هست، بیان کنیم و حقیقت را نباید زیرپا بگذاریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رقابت در همه دنیا وجود دارد، افزود: همه افتخار ما این است که رقابت ما باید کاملاً اخلاقی باشد. گاهی رسانه‌ها هم برای جذب مخاطب تیتری انتخاب می‌کنند که با اصل مطلب همخوانی ندارد و تیتر را برای جذب مخاطب انتخاب می‌کنندو این موضوع در رابطه با کاندیدا‌های انتخابات‌ها هم مطرح است و ممکن است از تیتر‌های جذاب برای جلب رأی استفاده کنند که این موضوع به ضرر کشور است. وی در ادامه به ورود به فضای انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: کشور ما در شرایط تحریم و کرونا است و مردم با مشکلاتی مواجه هستند؛ کاندیدا‌های انتخاباتی نباید با احساسات و اعتقادات و ایمان مردم به انقلاب بازی کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار