کد خبر: 1016291
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
استاندار:
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده دانشگاه ها از استعدادها و سرمایه گذاری بر نخبه ها و فعال کردن ظرفیت های استان، گفت: چنانچه تمام ظرفیت های این استان فعال شود به جای مهاجر فرستی نیروی کار، مهاجرپذیر سایر استان ها می شویم.

محمدرضا پورمحمدی در آیین تجلیل از مرکز علمی و کاربردی شهرداری تبریز که رتبه اول در بین ۴۰۰ دانشگاه علمی و کاربردی کشور را کسب کرده است، اظهار کرد: با وجود اینکه نرخ بیکاری فصلی در آذربایجان شرقی ۹ درصد بوده و از متوسط کشوری بهتر است اما جوانان بیکار، نیروی فعال و متخصص کار استان برای اشتغال به مرکز و سایر استان ها مهاجرت می کنند به همین خاطر نرخ بیکاری در استان مناسب به نظر می رسد.  

وی با بیان اینکه در بخش معدن جزو غنی ترین استان ها هستیم ، گفت: با این وجود هنوز در دانشگاه های تبریز در رشته معدن جذب دانشجو نداریم در صورتی که اگر این رشته در کنار رشته متالوژی فعال شود منجر به رونق بخش معدنی این استان شده و بخشی از مشکلات اشتغال منطقه برطرف می شود.  

پورمحمدی ادامه داد: مهاجرت جوانان به استان های دیگر موجب شده است که شرایط آذربایجان شرقی به سمت و سوی پیری و سن متوسط بالا سوق پیدا کند و رشد جمعیت نیز به نوعی منفی است .

وی خاطرنشان کرد: از طرفی ۲۵ درصد جمعیت تبریز حاشیه نشین هستند و خرده فرهنگ ها بر فرهنگ تبریز غالب شده است که از مهاجرت های بی رویه و شتاب زده منشاء می گیرد و این هم از آسیب های مهاجرت است.   

وی با تاکید مجدد بر اینکه باید بر روی استعدادها و نخبه ها سرمایه گذاری شود، ادامه داد: برنامه ریزی در این ارتباط آغاز شده است تا در تربیت نیروی انسانی و شناسایی استعدادها خوب عمل شود اما دانشگاه ها نیز باید هر کدام بر اساس ماموریت های تعریف شده به آنها هدف گرا و ماموریت گرا باشند.  

استاندار آذربایجان شرقی افزود: مراکز آموزش عالی علمی و کاربردی باید به سمت تربیت تکنسین حرکت کرده و مهارت آموزی کنند، دانشگاه های آزاد و پیام نور نیز به نوعی هدف گرا، ماموریت گرا و پیشتاز شیوه های آموزش مجازی باشندمراکز آموزش عالی علمی و کاربردی باید به سمت تربیت تکنسین حرکت کرده و مهارت آموزی کنند، دانشگاه های آزاد و پیام نور نیز به نوعی هدف گرا، ماموریت گرا و پیشتاز شیوه های آموزش مجازی باشند که از نیازهای جامعه امروز است.   

پورمحمدی با بیان اینکه دانشگاه ها می توانند پارادایم ها را تغییر داده و نیروی انسانی تربیت کرده و عزم عمومی برای توسعه بیشتر به وجود آورند، خاطرنشان کرد: کشورمان قبل از انقلاب اسلامی پنج صدم درصد به تولید علم جهان کمک می کرد و اکنون رتبه شانزدهم دنیا را داراست و ۱.۶ درصد تولید علم جهان را در اختیار دارد.  

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نقش مثبت دانشگاه ها در توسعه و پیشرفت جامعه تاکید کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه بسیاری از مشکلات را رفع می کند.  

وی با اشاره به پیشرفت های محقق شده در بخش های مختلف، گفت: زمانی که کرونا جهان را فرا گرفت دنیای غرب با همه داعیه ای که داشت کرخت شد یعنی نتوانست کاری انجام دهد اما در ایران و در همین آذربایجان شرقی در مدت اندکی نهضت تولید مواد ضدعفونی و ماسک راه افتاد به طوری که دستگاه های ساخت ماسک، مواد ضدعفونی کننده و حتی ونتیلاتور توسط متخصصان داخلی تولید شد.  

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در این خصوص به حدی رسیده ایم که صادرات کنیم و علاوه بر رفع نیازهای داخلی،  نیازهای دیگر کشورها را در مقابله با کرونا برطرف کنیم.  

پورمحمدی با اشاره به تحریم ها اظهار کرد: استکبار تلاش می کند مشکلات کشور را به مسوولان نسبت بدهد اما بیشتر کم و کاستی های موجود را تحریم به وجود آورده است.

چهار درصد تسهیلات کرونا جذب شده است

وی گفت: ۱۴ گروه شغلی به صورت مستقیم از کرونا تاثیر پذیرفته اند به خصوص در بخش گردشگری بر این اساس ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای جبران این تاثیر و خسارت اعتبار اختصاص یافته اما تاکنون فقط ۶۰ میلیارد تسهیلات جذب شده است یعنی خود صاحبان مشاغل مراجعه نکرده اند.   

استاندار آذربایجان شرقی همچنین گفت: تصویب سند آمایش سرزمین و سند تدبیر و توسعه در کنار اقدامات توسعه ای بسیاری که انجام شده از دستاوردهای دولت در این استان است.  

وی با اشاره به تشکیل شورای مشاورین در استان افزود: برای استفاده از تجربیات و مشاوره با صاحبان علم و تجربه مجمع مشورتی آذربایجان شرقی با ۱۴۰ عضو که مقر آن تهران است تشکیل شده است که شامل نمایندگان کنونی و ادوار، استانداران سابق و وزرای سابق می باشد.  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر