کد خبر: 1016200
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
تا ۴۸ ساعت قبل از آغاز ماه محرم طبق دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا بنا بود تا عزاداری در اماکن سرپوشیده با ارتفاع سقف بالای ۶ متر مجاز باشد، اما در نهایت این ستاد برگزاری مراسم عزاداری در اماکن سرپوشیده را به طور کلی ممنوع اعلام کرد. اعلام دیرهنگام ممنوعیت برپایی مراسم در اماکن سربسته اگرچه برخی از هیئات را تعطیل کرد، اما مانع برپایی مجلس عزای حضرت سید الشهدا نشد و بسیاری از هیئاتی که امکان برگزاری مراسم روضه در فضای باز را داشتند با رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی مجلس عزای حسینی را در سراسر کشور برپا کردند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: «این چراغی است که خاموش نگردد هرگز»؛ ۱۳۸۱ سال است که در برهه‌های تاریخی گوناگون نه امراض همه‌گیری همچون کرونا توانسته پرچم مجلس عزای سید و سالار شهیدان را پایین بیاورد و نه جور حکام ستم‌پیشه توانسته چراغ این روضه را خاموش کند. روز گذشته هم در نخستین روز از ماه محرم به‌رغم تغییر ناگهانی تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و ممنوعیت برگزاری هیئات در فضای سرپوشیده، در جای‌جای میهنمان عاشقان حسینی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های مناسب نخستین مجلس روضه اباعبدالله الحسین را به شکل مجازی و حضوری برپا کردند. همچنین اولین روز ماه محرم مصادف با اولین جمعه این ماه هم طبق میعاد همه ساله، موعد برپایی همایش شیرخوارگان حسینی بود که امسال به خاطر همه‌گیری کرونا در ۵۰ نقطه کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مراسم نمادین همایش شیرخوارگان حسینی با حضور مادران و شیرخوارگانشان برپا شد. در تهران هم مادران و شیرخوارگانشان در صحن امامزاده صالح تجریش حضور پیدا کردند تا از همین شیرخوارگی عشق به حضرت عشق را مشق کنند. در کنار مراسم و روضه‌های حضوری، از دیروز حسینیه‌ای به وسعت قلب‌های عاشقان حسینی در خانه هر مسلمان ایران و هر عاشق آزاده‌ای برپا شده تا پرچم رساندن پیام عاشورا به جهانیان امسال و در اوج همه‌گیری کرونا برپا بماند؛ چراکه «ان‌الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه». مداحان بزرگ هم پای کار تغییر شیوه برنامه‌های محرم آمده و صفای تازه‌ای به محرم امسال داده‌اند.

تا ۴۸ ساعت قبل از آغاز ماه محرم طبق دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا بنا بود تا عزاداری در اماکن سرپوشیده با ارتفاع سقف بالای ۶ متر مجاز باشد، اما در نهایت این ستاد برگزاری مراسم عزاداری در اماکن سرپوشیده را به طور کلی ممنوع اعلام کرد. اعلام دیرهنگام ممنوعیت برپایی مراسم در اماکن سربسته اگرچه برخی از هیئات را تعطیل کرد، اما مانع برپایی مجلس عزای حضرت سید الشهدا نشد و بسیاری از هیئاتی که امکان برگزاری مراسم روضه در فضای باز را داشتند با رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی مجلس عزای حسینی را در سراسر کشور برپا کردند.

مشق عشق شیرخوارگان حسینی

همایش شیرخوارگان حسینی هم یکی از مراسمی بود که همه ساله نه فقط در ایران بلکه در حدود ۴۵ کشور دنیا همزمان در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می‌شد. امسال، اما به دلیل همه‌گیری کرونا این مراسم نه فقط تعطیل نشد، بلکه علاوه بر برپایی این مراسم به شکل مجازی و جمع کردن عاشقان حسینی در پای تلویزیون و هیئات مجازی، در ۵۰ نقطه کشور به شکل نمادین و حضوری هم برگزار شد. در تهران هم صحن امامزاده صالح شاهد حضور شیرخوارگانی بود که ملبس به لباس سفید سقایی یا لباس سبز عاشقی آمده‌بودند تا نخستین درس عاشقی را که از مادران و پدران حسینی‌شان آموخته بودند، پس بدهند. در پایان این مراسم هم با قرائت متن نذرنامه، مادران حسینی شیرخوارگان خود را نذر قیام حضرت حجت بن‌الحسن (عج) کردند تا در قیام مهدی فاطمه یار و یاور امامشان باشند.

مدارس و اماکن مسقف در اختیار هیئت‌ها

در جای جای کشور هیئاتی که امکان برگزاری مراسم در فضای باز را داشتند، از روز نخست ماه محرم مجالس‌شان را با رعایت پروتکل‌ها برپا کردند. در این زمینه نهاد‌ها و سازمان‌هایی مثل شهرداری‌ها و آموزش و پرورش هم امکانات و فضا‌های مسقف خود را در اختیار هیئات حسینی قرار داده‌اند. پیروز حناچی، شهردار تهران هم در این زمینه گفت: «تمامی فضا‌های باز شهرداری با تقاضا و درخواست هیئت‌ها برای اجرای مراسم عزاداری امام حسین (ع) به صورت رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت.»

حسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از آغاز طرح «کوچه‌های حسینی» در سطح محلات شهر تهران خبر داد و گفت: شهرداری تهران با همکاری معاونت تبلیغات حوزه‌های علمیه استان تهران، سازمان تبلیغات استان تهران و همچنین قرارگاه مردمی خاتم الاوصیاء، طرح کوچه‌های حسینی را از اول محرم اجرا خواهد کرد.

وی درباره طرح «کوچه‌های حسینی» توضیح داد: خودرو‌هایی تحت عنوان «تکیه سیار» همراه با یک سیستم صوتی از یک ساعت پیش از اذان مغرب تا ۳۰ دقیقه پس از اذان مغرب در سطح کوچه‌های محلات شهر تهران حرکت می‌کنند. هر تکیه سیار در هر کوچه به مدت ۱۵ دقیقه توقف دارد.

علاوه بر فضا‌های باز شهری طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مدارس هم مکلف هستند فضای حیاط مدارس را در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار دهد. علی باقرزاده، معاون رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تفاهمنامه همکاری میان ادارات کل آموزش و پرورش و ادارات کل سازمان تبلیغات اسلامی برای در اختیار قرار دادن حیاط مدارس به هیئات عزاداری سیدالشهدا می‌گوید: «توافقاتی میان مدیران کل استان و مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی در هر استان صورت گرفته‌است که هر دوی آنها، چون عضو شورای اداری استان هستند، همکاری مشترک زیادی را تا به حال به صورت میان دستگاهی داشته‌اند. نحوه اجرای این تفاهمنامه در هر استان به صورت ویژه بررسی شده‌است.»

حسینیه‌ای به وسعت قلب عاشقان حسین (ع)

در کنار مراسم حضوری و هیئاتی که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برپا شده، اما محرم امسال حسینیه‌ای به وسعت قلب تمام عاشقان حسینی در دل یکایک مردم برپاست و عزاداران حسینی اگرچه نمی‌توانند همچون سال‌های گذشته در مراسم و هیئات حضور داشته باشند، اما با نذر سلامت و اعطای هزینه‌های برپایی مراسم ماه محرم به نیازمندان، به نوعی دیگر شعائر حسینی را پاس می‌دارند و در مسیر عاشقی حضرت اباعبدالله قدم می‌گذارند.

مداحان بزرگ هم پای این کار آمده‌اند. محمود کریمی رایت‌العباس را در چیذر تعطیل کرده و نوحه‌خوانی در کوچه‌ها را برگزیده‌است. چیذر از آغاز محرم به عشق هیئت رایت‌العباس از شلوغی موج می‌زد، حالا ولی چیذر خلوت است و صفای نوای کریمی در کوچه‌های تهران می‌پیچد. مهدی رسولی در زنجان هم که محرم حسینیه‌اش هزاران نفر را در خود جای می‌داد و نوایش با سینه‌زنی چندین هزار نفر، روح را صیقل می‌داد، حالا و با تعطیلی حسینیه، به کوچه‌های زنجان سر می‌زند و برای جمع‌های چند ده نفری می‌خواند و مردم محل را با صدایش به کوچه می‌کشاند. عکس‌های این روضه‌های کوچه‌ای عجب صفایی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار