کد خبر: 1016127
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: یکی از مواد پیشنهادی برای اصلاح آیین‌نامه دفاتر رسمی، ماده ۶۹ و ماده ۵ آن است؛ در صورت اصلاح این مواد دایره جذب دفاتر اسناد رسمی گسترده‌تر خواهد شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: ذبیح‌الله خداییان در توضیح اقدام این سازمان برای اصلاح آیین‌نامه دفاتر ثبت اسناد رسمی اظهار کرد: آیین‌نامه قدیمی دفاتر اسناد رسمی تناسبی با شرایط روز جامعه ندارد همچنین برخی نظام‌نامه‌های قدیمی داشتیم که مواد آن، متروک مانده بود و قابل اعمال نبود؛ این موارد را تجمیع کردیم و در قالب یک پیش‌نویس اصلاحی، آیین‌نامه جدید پیشنهادی را به رئیس قوه قضائیه ارائه دادیم که در حال حاضر در معاونت حقوقی قوه قضائیه مطرح و در حال بررسی است و با اتمام بررسی‌ها و تصویب نهایی، آن را اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از مواد پیشنهادی برای اصلاح آیین‌نامه دفاتر رسمی، ماده ۶۹ و ماده ۵ آن است؛ در صورت اصلاح این مواد، دایره جذب دفاتر اسناد رسمی گسترده‌تر خواهد شد.

خداییان درباره ماده ۶۹ قانون دفاتر که اجازه واگذاری دفاتر ثبت اسناد رسمی از سوی سردفتر بازنشسته یا وراث سردفتر فوت شده به دیگران را داده است، تأکید کرد: بحث مخالفت ما با این ماده نیست، خواسته‌ای است که در جامعه وجود دارد و در مجامع مختلف به آن اعتراض می‌شود که این ماده "عامل انحصار" است همچنین شورای رقابت با رئیس قوه قضائیه مکاتبه‌ای انجام داده و این ماده را عامل انحصار معرفی کرده است؛ ما هم در پیشنهاد اصلاحی آیین‌نامه، پیشنهاداتی در خصوص اصلاح این ماده را ارائه داده‌ایم.

وی ادامه داد: هدف ما از اصلاح این ماده آیین‌نامه دفاتر این است که بتوانیم نیروی بیشتری در حوزه سردفتری جذب کنیم تا هر جا نیاز احساس می‌شود، تعداد دفاتر را افزایش دهیم که در این صورت روند صدور اسناد تسریع می‌یابد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: طبیعتاً سردفتران به هیچ وجه موافق با اصلاح قانون و حتی اصلاح آیین‌نامه نیستند؛ در این باره برخی این ایراد را مطرح کردند که در اصلاح آیین‌نامه نظر سردفتران اخذ نشده است در حالیکه اینطور نبوده و ما نظر بسیاری از سردفتران و افراد صاحب‌نظر را همراه با نظر شورای عالی سردفتران، برخی کانون‌های استانی و ادارت کل ثبت استان‌ها را در مورد اصلاح آیین‌نامه اخذ کردیم و بعد از جمع‌بندی آرا، مراتب را اعلام کردیم.

وی در پایان گفت: معمولاً در جریان نگارش یا اصلاح قانون و آیین‌نامه‌های پیشنهادی، نظرات موافق و مخالف گرفته می‌شود و در نهایت آنچه به مصلحت عموم مردم همچنین جامعه سردفتری است، همان تصویب می‌شود.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار