کد خبر: 1016117
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدارس برای سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش، درباره وضعیت بازگشایی مدارس با توجه به هشدار‌هایی که اخیرا ستاد کرونا در برخی مناطق از جمله تهران برای خطر بازگشایی این اماکن داده است، اظهار کرد: اصل موضوع بازگشایی مدارس، مصوبه ستاد ملی کروناست و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود.

او ادامه داد: بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور قطعی است، اما شکل و نحوه بازگشایی با سه سناریو متفاوت در شرایط سفید، زرد و قرمز در نظر گرفته شده است و در وضعیت قرمز بازگشایی نداریم.

مدیرکل دفتر سلامت با بیان اینکه در مناطق عشایری و روستایی به دلیل جمعیت کمتر امکان برگزاری حضوری کلاس‌های درس وجود دارد، گفت: به طور کلی در مناطق سفید و زرد بازگشایی فیزیکی با کنترل مراقبت‌های بهداشتی خواهد بود و دانش آموزان با رعایت توصیه‌های بهداشتی، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده باید در مدرسه حضور داشته باشند همچنین نظارت بر حسن اجرای کار هم مورد توجه است.

محسن بیگی افزود: در مناطق زرد با توجه به شرایط منطقه و مدرسه کلاس‌ها با کاهش تراکم به طور شیفتی برگزار خواهد شد و در این شرایط خانواده‌ها و دانش آموزان باید کمک بدهند تا روند برگزاری کلاس‌ها مناسب باشد.

اما و اگر‌های تجهیز مدارس با توجه به شرایط کرونا

او درباره تجهیز مدارس با توجه شرایط کرونا گفت: در مناطقی که شرایط مالی اجازه دهد شیر‌های پدالی یا چشمی برای آبخوری و روشویی در نظر گرفته شده است، اما واقعیت این است در برخی مدارس وجود چنین تجهیزاتی عملیاتی نیست در این شرایط گندزدایی فضا و محیط مدرسه مورد توجه ویژه‌ای خواهد بود.

محسن‌بیگی به خانواده‌ها توصیه کرد که برای حفظ سلامت فرزندانشان همکاری لازم را داشته باشند و حتما یک بطری آب در کیف آن‌ها بگذراند و تا حد ممکن است از لوازم شخصی استفاده شود.

۶۰ درصد مدارس مراقب سلامت ندارند

مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که با وجود این شرایط آیا تمهیدی برای کمبود مراقبان سلامت اندیشیده شده است یا خیر، تصریح کرد: در حدود ۶۰ درصد مدارس مراقب سلامت ندارند و با توجه به این شرایط وظیفه رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر عهده عوامل اجرایی مدرسه خواهد بود.

او افزود: دوره‌های آموزشی برای عوامل اجرایی از زمان شروع بیماری برگزار شده است و عوامل اجرایی و خدماتی دوره‌های کلی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دیده اند همچنین مواردی از قبیل چگونگی گندزدایی، رقیق کردن محلول‌های ضدعفونی و نوع استفاده آن را آموخته‌اند.

محسن بیگی تصریح کرد: در دستورالعمل در نظر گرفته شده برای بازگشایی مدارس نظارت کارشناسان وزارت بهداشت همچنین همکاران در آموزش و پرورش برای تمام مراکز آموزشی که بازگشایی می‌شوند، در دستور کار است.

مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از نظر ساختار فیزیکی مدارس و در قالب پروژه مهر آمادگی نسبی مدارس را شاهد هستیم، گفت: برخی کار‌ها نظیر گندزدایی کردن کلاس‌های درس باید دو سه روز قبل از بازگشایی انجام شود که آن را در دستور کار داریم.

او ادامه داد: همچنین قرار بر این بود تا طبق دستور وزیر آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس به تعمیر سرویس بهداشتی مدارس و دفع فاضلاب بهداشتی در مناطق محروم توجه داشته باشد و این فرآیند باید تا زمان آغاز سال تحصیلی انجام شود.

درخواست ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سرانه بهداشتی مدارس

محسن بیگی درباره میزان اعتبار سرانه بهداشتی مدارس برای سال تحصیلی آینده گفت که درخواست دادیم تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر در نظر گرفته شود البته مدیران استانی در شورا‌های آموزش و پرورش هم باید از ظرفیت و کمک دیگر دستگاه‌ها و والدین استفاده کنند چراکه این مبلغ اگر به طور کامل هم تخصیص پیدا کند با تعداد بالای مدارس به هر مدرسه هزینه قابل توجهی تعلق نمی‌گیرد.

او افزود: البته بعضی دستگاه‌ها نظیر شهرداری‌ها، بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی در برخی استان‌ها به کمک مدارس آمده اند و در تجهیز و گندزدایی کمک می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش تاکید کرد: اکنون در شرایط اضطرار قرار گرفتیم و سال تحصیلی را با روند جدید آغاز خواهیم کرد همچنین سعی داریم تا ارتباط با چرخه آموزش قطع نشود بنابراین همکاری بیشتری از سوی خانواده‌ها و دانش آموزان را نیاز داریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار