شکی نیست که بازاریابی با شکل سنتی آن، ارتباط مستقیم با مخاطب، همچون گذشته کارکرد موثری ندارد و در رسیدن به اهداف مدنظر نقش کمرنگی را برعهده دارد؛ از همین رو بازاریابی محتوایی به روشی محبوب تبدیل شده است تا دسترسی و جذب مخاطبان بیشتر برای رسیدن با اهداف مطلوب آسانتر گردد.
لازم به توضیح است که ارائه مطالب مفید در مورد محصولات و خدمات مجموعهتان به مخاطبان و بازار هدف، یکی از موثرترین و در عین حال کاری چالش برانگیز میباشد که در صورت رعایت اصول میتوان شاهد افزایش مخاطبان و رضایتشان از شما بود.
در ادامه توضیحاتی درباره روشهای پیادهسازی تاکتیکها و استراتژیهای بازاریابی محتوا و چگونگی جذب مخاطبان ارائه خواهد شد؛ امیدواریم که با استفاده از این استراتژیها مخاطبان بیشتری را جذب نمایید و کسب و کارتان رونق داشته باشد.
بازاریابی محتوا فرآیندی از سئو سایت است در جهت برنامهریزی، ایجاد، توزیع، اشتراک و انتشار مطالب مفید برای برقراری ارتباط موثر با مخاطب هدف. از دید تجاری، چنین تاکتیکهایی میتوانند به بهبود اطلاعرسانی درباره برند مجموعهتان، رونق فروش، ارتباط با مخاطبان و دستیابی به اهداف مورد نظر مجموعه کمک شایانی داشته باشند.
چرا بازاریابی محتوایی اینقدر مهم است؟
امروزه استفاده از استراتژیهای بازاریابی در بیرون از مجموعه کاری، تاثیر زیادی بر جذب مخاطبان بیشتر و بهبود کسب و کار دارد. بازاریابی محتوایی مزایای فراوانی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:
فکر میکنم که با توجه به توضیحات کوتاهی که ارائه شد، اهمیت بازاریابی محتوایی برای تجارت خود را درک کرده باشید؛ برای استفاده از استراتژیهای بازاریابی محتوایی بهتر است مروری بر انواع نمونههای آن داشته باشیم تا بتوانید استراتژی کارایی را برای تجارت خود انتخاب نمایید. معمولا شرکت هایی که سفارش سئو سایت را قبول می کنند خدمات بازاریابی محتوایی را انجام می دهند.
استراتژیهای بازاریابی محتوا کاربردی و مفید هستند و تقریبا برای هر زمینه کاری، کارکرد مناسب را خواهند داشت اما لازم است تا به یاد داشته باشید که استفاده از چنین استراتژیهایی کار سادهای نمیباشد. ممکن است از خود بپرسید که چگونه میتوان در بازاریابی محتوا موفق بود؟ برای پاسخ به این سؤال، بهتر است که مروری بر انواع مختلف بازاریابیهای محتوا داشته باشیم.
بازاریابی محتوایی انواع مختلفی دارد و بکارگیری هر یک از آنها منوط به شکل کسب و کارتان است. در ادامه مروری بر استراتژیهای پرطرفدار بازاریابی محتوایی خواهیم داشت.
بیش از 3.7 میلیارد کاربر جهانی در دنیای دیجیتال فعال هستند و از شبکههای اجتماعی متنوعی استفاده میکنند پس باید گفت که تبلیغات و تولید محتوای مناسب برای این بستر، بازار هدف پررونقی را نشانه میرود تا منجر به رونق هر چه بیشتر کسب و کارتان شود. پلتفرمهای متنوعی همچون فیس بوک، اینستاگرام، پینترست، لینکدین، اسنپ چت و دیگر نمونههای موجود، این امکان را برای شما فراهم میکنند که با ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای مناسب، معرفی بهتری از کسب و کارتان داشته باشید؛ محتوای تولید شده میتواند به شکل عکس، فیلمهای زنده و از پیش ضبط شده ، متن و هر ترکیب ممکنی از این موارد باشد.
به یاد داشته باشید که استفاده از این بسترها شانس شما را برای ارتباط بیشتر با مخاطبین افزایش میدهد و بالطبع فرصتهای بیشتری برای همکاری با مخاطبان خواهید داشت.
بیشتر بخوانید: قیمت سئو سایت در سال 99 چقدر است؟
برای مثال صفحه اینستاگرام Lush Cosmetics را درنظر بگیرید که به صورت فعال درحال ارتباط با مشتریان خود میباشد، ناگفته نماند که درصورت عدم محتواگذاری مداوم در این صفحه نیز اعتبار برند این محصول آرایشی به قدری بالاست که اطمینان مخاطبان را میتواند پس از این مدت فعالیت مداوم در شبکه اجتماعی اینستاگرام بدست آورد. این برند آرایش در صفحه اینستاگرام خود به معرفی محصولات Lush، انواع رنگ بندیها و رایحه مختلف آنها میپردازد تا تبلیغ موثر محصولات، درباره چگونگی استفاده از هر محصول نیز اطلاعات لازم را ارائه نماید.
اینفوگرافیکها، اطلاعات و دادههای لازم را به شکل گرافیکی ارائه میدهند تا درک مسائل راحت باشد. اینفوگرافیک در ترکیب با جملات و توضیحات ساده و مختصر، کپشنهای کوتاه و تصاویر واضح کارکرد عالی و موثری را برای ارتباط با کاربران و مخاطبان فراهم مینماید.
با راهاندازی بازار Cloud توسط IBM، بازاریابی این خدمات با استفاده از اینفوگرافیکها صورت گرفت تا اطلاع رسانی این خدمات به شکل منسجم و سازمان یافته انجام شود و توضیحات لازم به آسانی در اختیار بازار هدف قرار گیرد.
وبلاگها نوعی محتوای قدرتمند به حساب میآیند که کارکرد مناسبی را برای بازاریابی و به اشتراک گذاری اطلاعات با مشتریان و مخاطبان هدف (به شکلهای آموزشی یا معرفی محصولات) دارند. وبلاگها این قابلیت را دارند که خوانندگان را به مشتری تبدیل کنند و با تقویت اطلاعرسانی درباره برند، روابط خوبی را با مخاطبان برقرار کنند.
بسته به موضوعات وبلاگ، میتوان به پستهای مختلف پیوند داد و با اشتراک گذاری پیوندها در صفحات فعال در شبکههای اجتماعی به معرفی محصولات خود پرداخت.
Expedia یکی از وبلاگهای معروف و فعال در حوزه گردشگری است که اطلاعات مفیدی را درباره سفر به اقصی نقاط جهان به اشتراک میگذارد. در این وبلاگ اطلاعات مفیدی در مورد هتلها، اماکن منحصر به فرد گردشگری یا فعالیتهای مختلف در سراسر جهان ارائه میشود؛ با بروزرسانی مداوم مطالب و فعالیت تمام وقت این وبلاگ خوانندگان زیادی علاقمند و درگیر بازدید از موارد مطرح شده میشوند. حال فرض نمایید که مطلبی درباره خدمات شما در چنین وبلاگ پرطرفداری منتشر شود، مطمئن باشید که بازاریابی محتوایی در چنین وبلاگی تاثیر مثبتی در بازار کار شما خواهد داشت و میتوانید نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب نمایید.
در حال حاضر بیش از 6 میلیون نفر در ایالات متحده به پادکستها گوش میدهند؟ استفاده از پادکستها آسان است و میتوان در زمان استراحت نیز به آنها گوش داد؛ از این رو چنین محتوایی پرطرفدار شده است و کارایی قابل توجهی در جلب توجه مخاطبان و ارائه هر چه بیشتر خدمات دارد.
طبق بررسیهای بخش بازرگانی دانشگاه هاروارد (HBR)، که یک پادکست هفتگی نیز با نام HBR IdeaCast منتشر میکند، بهبود کسب و کار و تبلیغات بهتر از جمله مزایای بکارگیری پادکستها میباشد.
طبق تحقیقات اخیر HubSpot، بیش از 50٪ مخاطبان تمایل دارند که محصولات و دستوالعمل استفاده از آنها را به شکل ویدیویی ببینند.
بازاریابی ویدیویی میتواند میزان ارتباط با مشتری را بهبود بخشد و در ایجاد رابطه مستقیم با مخاطب موثر باشد. لازم به ذکر است که محتوای بازاریابی ویدیویی در تمامی شبکههای اجتماعی، وب سایتها و حتی بیلبردهای تبلیغاتی قابل استفاده و تاثیرگذار هستند.
تبلیغات محتوای پرداخت شده میتواند شما را در راستای معرفی هر چه بهتر خدماتتان به مخاطبان کمک کند تا کسب و کار خود را رونق ببخشید. ممکن است تبلیغات پولی را در رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید یا تبلیغات دیجیتالی را در قالب وب سایت یا محتوای حمایت شده در وب سایتها منتشر نمایید.