کد خبر: 1016026
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
گزارش «جوان» از قرعه‌کشی لیگ کشتی
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: کشتی‌گیران پای‌شان را در یک کفش کرده‌اند و می‌خواهند جا پای فوتبالی‌ها بگذارند. البته نه از نظر صفر‌های قرارداد‌ها و خرج‌های چندده میلیاردی، هرچه باشد خود گوش‌شکسته‌ها هم می‌دانند که حساب فوتبال در بحث پول‌هایی که خرج‌شان می‌شود، جداست. با این حال اهالی کشتی می‌گویند اگر فوتبالی‌ها توانسته‌اند پس از کرونا لیگ‌شان را برگزار کنند و به پایان برسانند، آن‌ها نیز می‌توانند لیگ کشتی را برگزار کنند. برای همین هم این روز‌ها مدیران فدراسیون کشتی روز و شب‌شان شده گرفتن مجوز برگزاری لیگ، اما ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست گوش‌شکسته‌ها را تا امروز بی‌پاسخ گذاشته است. با وجود این شرایط دیروز لیگ کشتی آزاد و کشتی فرنگی قرعه‌کشی شد، رقابت‌هایی که البته هنوز زمان برگزاری آن نامشخص است. مسئولان شرکت‌کننده در لیگ آزاد و فرنگی در یک جمع محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران دور هم جمع شدند و گوی‌ها داخل گردونه چرخید و گروه‌بندی مسابقات مشخص شد.

گروه‌بندی مشخص شد، زمان برگزاری نه!

بیستمین دوره رقابت‌های لیگ کشتی آزاد و فرنگی در حالی دیروز قرعه‌کشی شد که قرار بود در هر رشته هشت تیم مسابقات را برگزار کنند، اما استقبال بالای تیم‌ها سبب شد مسئولان فدراسیون کشتی در نهایت تصمیم بگیرند که لیگ آزاد را با ۱۰ تیم و لیگ فرنگی را ۱۱ تیم برگزار کنند. طبق قرعه‌کشی دیروز در لیگ کشتی آزاد در گروه «الف» تیم‌های دانشگاه آزاد استقلال تهران، نفت و گاز کرمانشاه، هیئت کشتی گلستان و شهرداری بجنورد و تیم‌های بازار بزرگ هیئت کشتی قائمشهر، پاس تهران، ستارگان ساری و ویزازون در گروه «ب» قرار گرفتند. نکته جالب توجه در لیگ کشتی آزاد تیمداری استقلال است و آبی‌ها با رضا یزدانی قطعاً یکی از جذابیت‌های لیگ بیستم کشتی آزاد خواهند بود.

در لیگ کشتی فرنگی که ۱۱ تیم حضور دارند، تیم‌ها در سه گروه قرار گرفتند. طبق قرعه‌کشی لیگ کشتی فرنگی، هیئت کشتی سیرجان، فولاد اکسین خوزستان، آریوبرزن بهبهان و رعد پدافند ارتش در گروه «الف»، دانشگاه آزاد اسلامی صبانور کردستان، احتشام‌گستر خوزستان و هیئت کشتی خراسان جنوبی در گروه «ب» و بازار بزرگ ایران، هیئت کشتی یزد و شهدای مدافع حرم قم در گروه «ج» قرار گرفتند.

چرا لیگ کشتی باید برگزار شود؟

با وجود قرعه‌کشی لیگ، اما هنوز زمان برگزاری آن نامعلوم است. البته این مسابقات قرار بود مرداد‌ماه آغاز شود، اما با شیوع موج دوم کرونا تا شهریور به تعویق افتاد. با این حال بعید به نظر می‌رسد که در ماه آینده هم این مسابقات برگزار شود. با وجود این علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و عبدالمهدی نصیرزاده رئیس سازمان لیگ کشتی اول این هفته به دیدار دکتر نمکی، وزیر بهداشت رفتند تا درباره برگزاری لیگ کشتی و گرفتن مجوز ستاد مقابله با کرونا رایزنی کنند.

هرچند برخی با توجه به سطح تماس بالای کشتی‌گیران در جریان مسابقه، برگزاری رقابت‌های لیگ را در شرایط فعلی خطرناک می‌دانند، با این حال علیرضا دبیر معتقد است که فدراسیون کشتی به سه دلیل به دنبال برگزاری لیگ است: «اتوبوس، مترو، بازار همه جا شلوغ است. آیا برگزاری لیگ کشتی از این‌ها بدتر است. اولین دلیل ما برای برگزاری لیگ کشتی، راه یافتن کشتی به خانه‌های مردم است، کشتی وقتی از صداوسیما پخش شود، بچه‌ها می‌بینند و علاقه‌مند به آن می‌شوند. دومین موضوع آمادگی کشتی‌گیران و در شرایط مسابقه قرار گرفتن آنهاست. سومین دلیل هم بحث معیشت کشتی‌گیران است. از بین این همه کشتی‌گیر، یکی می‌شود قهرمان المپیک و با پولی که می‌گیرد، وضعش خوب می‌شود. الان با تعطیلی باشگاه‌ها و لیگ، مربی و کشتی‌گیر که ماه‌هاست بیکار هستند، از کجا هزینه زندگی را تأمین کنند.»

لیگ کشتی در فضای باز و متمرکز؟

با این دلایل فدراسیون کشتی به دنبال راهی برای «بله» گفتن ستاد ملی مقابله با کروناست و در این راستا پیشنهاداتی را برگزاری مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه کرده است. طبق گفته مسئولان فدراسیون کشتی، آن‌ها حاضرند که رقابت‌های لیگ را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه جهانی کشتی در فضای باز و به صورت متمرکز برگزار کنند، به خصوص که به گفته دبیر تجربه‌اش را هم دارند: «بهترین حالت لیگ رفت و برگشت است، اما اگر نشد، متمرکز و حاضریم رقابت‌ها را در خانه کشتی شهید هادی در تهران برگزار کنیم. حتی آماده برگزاری مسابقات در فضای باز هم هستیم، مثل سال گذشته که فینال لیگ یک را در مشهد در فضای باز برگزار کردیم.»

با این حال ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز با آغاز لیگ کشتی موافقت نکرده و به نظر می‌رسد وزارت ورزش هم مخالف است. مسئله‌ای که از لحن صحبت‌های دیروز دبیر کاملاً مشخص بود: «دوستان کمک کنند مانند لیگ فوتبال به لیگ کشتی هم مجوز دهند و کنار ما باشند.» دبیر در این شرایط تهدید می‌کند در صورتی که مجوز برگزاری لیگ داده نشود، مسئولان از کشتی انتظار مدال در المپیک نداشته باشند: «خیلی شفاف می‌گویم اگر نتوانیم مسابقات را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنیم، کسی از ما انتظار مدال المپیک نداشته باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار