کد خبر: 1016007
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
تنها چند ساعت بعد از بازداشت رئیس‌جمهور مالی به دست عوامل کودتای نظامی، وی با اعلام استعفای خود گفت که نمی‌خواهد برای بقای او در قدرت خونی ریخته‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عصر سه‌شنبه منابع خبری از حضور نظامیان در پایتخت مالی و وقوع کودتا خبر دادند. بامداد چهارشنبه ابراهیم بوبکر کیتا در نطقی زنده استعفای خود را اعلام کرد و گفت: «نمی‌خواهم خونی ریخته شود تا من در قدرت بمانم.» بوبکر کیتا در شرایطی از قدرت کناره‌گیری کرد که در پی انتشار خبر کودتا در مالی، منابع دیپلماتیک گزارش داده‌بودند شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه برای بررسی اوضاع در مالی نشست اضطراری برگزار می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز بامداد چهارشنبه خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط رئیس‌جمهور مالی شده‌بود.
بنابر اعلام برخی منابع، شورش در پادگان کاتی در اطراف پایتخت شروع شده و تعدادی از وزرا و افسران عالی‌رتبه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سفارت نروژ در مالی نوشت که یگان‌های ارتش تمرد کرده و در پایتخت حضور دارند. اسماعیل واگو، سخنگوی افسران شورشی موسوم به «کمیته ملی برای نجات مردم» گفته که آن‌ها این اقدام را برای جلوگیری از ناآرامی بیشتر در کشورشان انجام داده‌اند. وی همچنین از جنبش‌های سیاسی و مدنی مالی دعوت کرد تا برای ایجاد شرایطی به منظور انتقال سیاسی به آن‌ها ملحق شوند.

چین در واکنش به تحولات مالی اعلام کرده است با تغییر نظامی در این کشور آن هم با توسل به زور مخالف است، با این حال کمیسیونر صنعت اتحادیه اروپا تأکید دارد که از برگزاری یک انتخابات جدید در مالی در چارچوب زمانی قابل‌قبول حمایت می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار