کد خبر: 1015951
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

رپورتاژ آگهی/ بیماری های گوارش، کبد و یا روده ها مسائل شایعی هستند که اگر توسظ فوق تخصص گوارش درمان نشوند، می توانند روند طبیعی زندگی را مختل کنند. در این مقاله، نه مورد از شایع ترین ناراحتی های گوارشی، علائم آنها و موثرترین روش های درمانی موجود،مورد بررسی قرار گرفته اند. اگر تصور می کنید که دارای یکی از بیماری های گوارشی ذکر شده در ذیل هستید، بدون هیچ تاخیری برای مشاوره رایگان، با دکتر محمد امانی فوق تخصص گوارش در تهران در ارتباط باشید.

بیماری ریفلاکس معده

رهایی از نفخ و سندروم روده توسط بهترین فوق تخصص گوارش در تهران

وقتی  که اسید معده به داخل مری شما برگردد- وضعیتی که به آن رفلاکس اسیدی معده گفته می شود- ممکن است شما در وسط قفسه سینه خود احساس سوزش کنید. این وضعیت اکثرا پس از خوردن غذا و یا در هنگام شب رخ می دهد.بیماری رفلاکس معده را می توان با حذف مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد این وضعیت می شوند، کنترل کرد. همچنین مصرف برخی از انتی بیوتیک های بدون نسخه که باعث کاهش تولید اسید معده و التهاب مری می شوند، می توانند در تخفیف این علائم موثر واقع شوند.

علاوه بر این، تغییر دادن سبک زندگی (مانند بالا بردن سر در تختخواب هنگام خوابیدن، اجتناب از دراز کشیدن پس از غذا خوردن، پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان و ترک کردن سیگار) می تواند در کنترل این شرایط موثر باشد. با این حال، در برخی از موارد برای درمان رفلاکس معده نیاز به درمانی جدی تر مانند دارو درمانی و یا جراحی است.

سنگ کیسه صفرا

سنگ های کیسه صفرا رسوبات سختی هستند که در کیسه صفرا (کیسه ی کوچکی به شکل گلابی که برای هضم غذا، صفرا تولید و نگهداری می کند) تشکیل می شوند. اگر فرد مبتلا به کلسترول باشد و یا در کیسه صفرای بیمار ضایعات زیادی وجود داشته باشد و یا کیسه صفرای بیمار به طور مناسب خالی نشود، احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا وجود دارد.

هنگامی که سنگ های کیسه صفرا، مجاری منتهی از کیسه صفرا به روده ی بیمار را مسدود کنند، ممکن است باعث ایجاد درد شدید در بالای سمت راست شکم بیمار شوند. گاهی اوقات مصرف دارو باعث حل شدن سنگ های کیسه صفرا و از بین رفتن آن ها می شود، ولی در صورتی که مصرف دارو باعث درمان نشود، برای حذف کردن سنگ کیسه صفرا بیمار باید تحت جراحی قرار بگیرد.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک حساسیت جدی به گلوتن است. پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو را گلوتن می نامند. اگر به گلوتن حساسیت دارید، با خوردن گلوتن سیستم ایمنی بدن شما مورد حمله قرار می گیرد؛ پرزهای معده و روده که در جذب مواد مغذی مفید هستند دچار اسیب می شوند. این علائم در کودکان ممکن است به صورت شکم درد، نفخ، اسهال، یبوست، استفراغ و کاهش وزن بروز پیدا کنند. علائم این بیماری در بزرگسالان همچنین می تواند شامل کم خونی، حس خستگی مفرط، تحلیل استخوان، افسردگی و تشنج باشد.

بیماری کرون

بیماری کرون در گروه بیماری های دستگاه گوارشی قرار می گیرد و به آن بیماری التهابی روده (IBD) گفته می شود. کرون می تواند بر روی هر قسمتی از دستگاه گوارشی روده و معده تأثیر بگذارد، اما اغلب بر روی ایلئوم ترمینال تأثیر می گذارد. ایلئوم ترمینال بخشی از دستگاه گوارش است که انتهای روده کوچک و ابتدای روده بزرگ را به هم متصل می کند.

کولیت زخمی یا کولیت اولسراتیو

علائم کولیت اولسراتیو بسیار شبیه به علائم کرون است، اما فقط بخشی از دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد که اتنها روده بزرگ است. اگر سیستم ایمنی بدن شما مواد غذایی را به طور اشتباه مهاجم فرض کند، باعث ایجاد زخم در پوشش روده بزرگ می شود. همچنین اگر حرکات مکرر در روده ی خود احساس می کنید و یا اکثرا حس نیاز برای استفاده از سرویس بهداشتی دارید، اگر خون در مدفوع خود مشاهده کردید و یا احساس گرفتگی شدید در شکم خود دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سندرم روده ی تحریک پذیر

رهایی از نفخ و سندروم روده توسط بهترین فوق تخصص گوارش در تهران

آیا دستگاه گوارش شما تحریک پذیر است؟  آیا حداقل سه بار در ماه و برای چندین ماه پی در پی، احساس درد و ناراحتی در معده ی خود دارید؟  این بیماری می تواند سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) باشد که یکی دیگر از بیماری های شایع مربوط به دستگاه گوارشی است.

علل بروز سندروم روده ی تحریک پذیر هنوز مشخص نیست، اما می توان با کنترل رژیم غذایی تا حد زیادی علائم آن را تخفیف داد. این راه کار شامل خوردن وعده های غذایی کم چرب، مصرف مواد غذایی پر فیبر و اجتناب از غذاهای محرک معمول مانند لبنیات، الکل، کافئین، شیرین کننده های مصنوعی و غذاهایی که تولید گاز می کنند، است.

بواسیر یا هموروئید

یکی از شایع ترین علائم ابتلا به این بیماری، مشاهده ی خون روشن در مدفوع در حین استفاده از سرویس بهداشتی است. به التهاب رگ های خونی در انتهای دستگاه گوارش که می تواند دردناک و همراه با خارش باشد، بواسیر یا هموروئید می گویند.  علل بروز این بیماری می تواند شامل یبوست مزمن، اسهال، زور زدن در حین مدفوع کردن و کمبود فیبر در رژیم غذایی باشد.

دیورتیکولیت

کیسه های کوچکی به نام دیورتیکولیت ممکن است در هر جایی ایجاد شوند. نقاط حساس برای تشکیل این کیسه ها، دستگاه گوارشی است. اما به طور معمول این عارضه در روده ی بزرگ ایجاد می شود. اگر شما دیورتیکول دارید اما علائمی ندارید، به این شرایط دیورتیکولیوز می گویند که در بین افراد مسن بسیار رایج است و بندرت ایجاد مشکل و ناراحتی در بیمار می کند.

شقاق مقعد

شقاق های مقعد، پارگی های کوچک و بیضی شکلی هستند که در انتهای دستگاه گوارش (مقعد) ایجاد می شوند. علائم این بیماری مشابه بواسیر است. علائم شقاق مقعد، خونریزی و درد بعد از مدفوع کردن است.  زور زدن در حین استفاده از سرویش بهداشتی می تواند باعث ایجاد شقاق شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار