کد خبر: 1015936
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
طی ماه‌های اخیر آنچه از جنگل‌های چهارمحال و بختیاری منتشر شده است، همه به آتش سوزی و خاکستر شدن درختان مربوط بود. آتش سوزی‌هایی که به جان درختان بلوط این منطقه افتاده هزاران اصله را از روی زمین محو کردند. حالا مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال وبختیاری از انجام ۱۷۵۰ هکتار جنگل‌کاری اقتصادی در این استان خبر داده که می‌تواند خبر خوبی در رابطه با احیا و جایگزینی درختان جدید به جای درختان سوخته باشد.
سید احمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: از اوایل خرداد ماه بود که اخبار جسته گریخته‌ای از بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های چهارمحال و بختیاری منتشر می‌شد.

ابتدا آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های بلوط در مرز بین شهرستان‌های اردل و کیار رخ داد و این شعله‌ها که بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران و بهره‌برداران فروزان شده بودند بیش از پنج هکتار از مراتع و جنگل‌های بلوط را به خاکستر تبدیل کردند.

آتش‌سوزی‌های بزرگ و کوچک همچنان ادامه داشت تا اینکه در تیرماه مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اعلام کرد جنگل‌های بلوط واقع در مرز این استان با خوزستان در منطقه بلوط بلند، بار دیگر دچار آتش‌سوزی شد. گویی آتش و جنگل دوستی دیرینه‌ای با هم دارند که هر سال با فرا رسیدن فصل گرما، خبر دیدار آن‌ها با هم از اقصی نقاط کشور به گوش می‌رسد. خبر ناگواری که شنیدنش برای همه عادی شده است. اما این‌بار مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری از انجام ۱۷۵۰ هکتار جنگل‌کاری اقتصادی خبر داده که می‌توان آبی بروی اخبار داغ از بین رفتن جنگل‌ها باشد.

علی محمدی‌مقدم با بیان اینکه جنگل‌کاری اقتصادی از فرصت‌هایی است که زمینه ساز حفظ جنگل‌ها را توسط بهره‌برداران فراهم می‌کند، گفت: «در گذشته فعالیت نهالستان‌ها و جنگل‌کاری در استان کشت درختان کبوده، سرو و کاج بود. در چند سال اخیر نهال جنگلی از نوع بنه، زبان گنجشک، افرا، سنجد، سرو خمره‌ای، کبوده، داغداغان و بادام کوهی نیز در استان کشت می‌شود.»

وی با اشاره به تلاش‌های منابع طبیعی برای حفاظت از اراضی منابع طبیعی و آزاد‌سازی اراضی تصرف شد، بیان کرد: «بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی رفع تصرف و در این زمینه ۱۱ پرونده تشکیل شده است.» مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال وبختیاری با اشاره به وقوع حریق در جنگل‌های استان، اظهار کرد: «مهم‌ترین حریق در سال‌جاری در جنگل‌های بلوط بلند رخ داد که در عملیات اطفای حریق یک نیروی هلال‌احمر درپی اصابت سنگ به سر در ارتفاعات این منطقه فوت کرد.» محمدی مقدم تأکید کرد: «این حریق در منطقه‌ای صعب‌العبور بود که اطفای آن با تلاش نیروی یگان حفاظت و نیرو‌های مردمی و نیرو‌های سایر ارگان‌ها به سختی انجام شد.»

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اهمیت طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان، بیان کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نقش مهمی در تقویت منابع آب زیرزمینی دارد.»

وی با تأکید بر اینکه میانگین هزینه برای هر هکتار عملیات آبخیزداری ۱۰ میلیون ریال است، گفت: «اجرای طرح آبخیزداری در این طرح در ۵ هزار هکتار اراضی باید اجرایی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه ۱۱ دشت کشاورزی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: چهار دشت از این تعداد ممنوعه است. محمدی مقدم تصریح کرد: «بهره‌گیری از رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ منابع طبیعی ضروری است. رسانه‌ها نقش مهمی در بخش‌های مختلف ایفا کرده‌اند و حفظ منابع طبیعی نیز با کمک رسانه‌ها محقق می‌شود.»

ممیزی شدن یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار از مراتع

خبر خوب دیگر از چهارمحال‌و بختیاری اینکه رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان از ممیزی شدن یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار از مراتع خبر داده است.

فرامرز مردانی با بیان اینکه ۴۰ هزار هکتار مراتع ممیزی نشده در راستای متعادل کردن نسبت مرتع به دام در این استان شناسایی شده، از آغاز اجرای طرح ممیزی در این وسعت از مراتع در شهرستان‌های استان تا پایان سال خبر داد و گفت: «تعداد ۱۰ گروه برای اجرای این طرح ملی به مناطق مختلف استان اعزام شده است.»

وی وسعت مراتع ممیزی شده استان را یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار عنوان و اضافه کرد: «با پیش‌بینی انجام شده امسال افزون بر ۲۰ هزار هکتار از مراتع مشمول اجرای این طرح هدفمند و کارشناسی شده قرار خواهد گرفت.» وی تعداد پروانه چرای دام در مراتع استان را ۱۷ هزار و ۵۰۰ فقره اعلام کرد و گفت: «۲۳ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار از مراتع در استان شناسنامه‌دار شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار