کد خبر: 1015898
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
دادگاه بین‌المللی ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری بعد از ۱۵ سال، دیروز حکم نهایی صادر و چهار عضو حزب‌الله را به مشارکت در ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان متهم، ولی تأکید کرد که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حزب‌الله لبنان و سوریه در قالب سازمانی در ترور حریری نقش داشته‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: چهاردهم فوریه سال ۲۰۰۵، خودروی حامل رفیق حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان در اثر انفجار یک کامیون بمب‌گذاری شده منفجر شد و حریری و ۲۰ نفر از همراهانش از جمله باسل فلیحان، وزیر اقتصاد سابق و چند تن از محافظان شخصی حریری کشته شدند. بعد از این انفجار، فتنه بزرگی در لبنان برپا شد که حامیان جریان غربگرای ۱۴ مارس لبنان آن را انقلاب سدر و حامیان حزب‌الله آن را جزو انقلاب‌های رنگی خواندند. سوریه و حزب‌الله که رقیب حریری محسوب می‌شدند، متهم به ترور حریری شدند و تحت فشار غربگرایان، امریکا و فرانسه، ۱۴ هزار نیروی سوری حاضر در لبنان، در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ از این کشور خارج شدند. هرچند جنگ ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ و نقش محوری حزب‌الله، تحولات را به سمت و سویی متفاوت سوق داد، ولی بحث‌ها درباره نقش‌آفرینی حزب‌الله در این ترور، همچنان ادامه داشت. قرار بود حکم نهایی دادگاه حریری دو هفته قبل صادر شود، ولی انفجار فاجعه‌بار بیروت آن را به تعویق انداخت تا اینکه دیروز سرانجام این حکم صادر شد.

به گزارش رویترز، قاضی دیوید ری روز سه شنبه خلاصه‌ای از حکم پرونده ترور رفیق حریری را خواند که در بخشی از آن آمده است: «هرچند حزب‌الله لبنان و حکومت سوریه می‌توانستند برای حذف حریری و متحدان سیاسی او انگیزه داشته باشند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که دست داشتن رهبری حزب‌الله را در به قتل رساندن آقای حریری نشان دهد و هیچ شاهدی هم برای دخالت سوریه در این ماجرا وجود ندارد.» خلاصه حکم ۲ هزار و ۶۰۰ صفحه‌ای دادگاه همین یک پاراگراف است که نقش سازمانی حزب‌الله و سوریه در این ترور را رد کرده، ولی قاضی دادگاه با متهم کردن پنج عضو حزب‌الله از جمله شهید مصطفی بدرالدین در ترور حریری، همچنان بعد از ۱۵ سال هم، استخوانی در گلو نگه داشته است. دادگاه اعلام کرده که متهمان «سلیم عیاش»، «حسن مرعی»، «حسین عنیسی»، «اسد صبرا» به علاوه مصطفی بدرالدین (اعضای حزب‌الله) متهم به مشارکت در انجام این ترور هستند. دادگاه گفته که متهمان در روز حادثه از خط‌هایی استفاده کرده‌اند که پس از آن هرگز استفاده نشده است. دادستان دلایل کافی درباره این تماس‌ها ارائه داده و پرونده تلفن‌های استفاده شده در اطراف پارلمان و محل ترور در روز حادثه به دقت بررسی شده است. دادگاه همچنین انگشت اتهام به سمت سوریه دراز کرده و مدعی شده سوری‌ها قصد تحمیل نامزد‌های خود در انتخابات لبنان را بر رفیق حریری داشته‌اند و سوریه اصرار داشته که دوره ریاست‌جمهوری «امیل لحود» تمدید شود، اما قبل از ترور حریری، متحدان وی به پایان «تسلط سوریه» در لبنان فرا خوانده بودند. دادگاه هرچند این ادعا را طرح کرده که چه بسا حزب‌الله و سوریه از ترور رفیق حریری سود برده باشند، ولی تصریح می‌کند: «هیچ دلیلی مبنی بر دخالت مستقیم سوریه و دست داشتن رهبری حزب‌الله در این ترور وجود ندارد و سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب‌الله) و رفیق حریری روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند.» دادگاه می‌گوید که اظهارات ۲۹۷ شاهد در ماجرای ترور رفیق حریری را شنیده و ترور رفیق حریری یک عملیات تروریستی بود که با اهداف سیاسی اجرا شد: «ما برای رسیدن به متهمان ترور حریری به تماس‌های تلفنی متکی بودیم. نمی‌توان نادیده گرفت که پیشینه سیاسی این ترور انگیزه‌ای برای انجام آن ایجاد کرده است.» حزب‌الله لبنان بار‌ها ارتباط خود را با انفجار ۱۴ آوریل ۲۰۰۵ رد کرده است. پیش از آنکه قاضی‌های دادگاه بین‌المللی ویژه پرونده قتل حریری حکم ۲ هزار و ۶۰۰ صفحه‌ای خود را عمومی کنند، روزنامه النهار لبنان تیتر زده بود: «عدالت بین‌المللی بر ارعاب پیروز شد» تا نشان دهد جوسازی‌های روز‌های اخیر بر رأی دادگاه تأثیر نگذاشته است. سعد حریری فرزند رفیق حریری گفته که از رأی دادگاه راضی نیست ولی آن را می‌پذیرد.

دستور اغتشاش ریاض

ولید البخاری، سفیر عربستان در لبنان در واکنش به حکم دادگاه حریری به روزنامه «البلاد» بحرین گفت: «باید گروه‌های سیاسی در لبنان از فرصت طلایی صدور حکم دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان برای کنار زدن حزب‌الله از صحنه سیاسی استفاده کنند.»‌پیش از صدور رأی برخی چهره‌های شناخته شده نزدیک به جریان ۱۴ مارس نیز موجی علیه حزب‌الله، سوریه و ایران به راه انداخته‌اند. «اشرف الریفی» وزیر دادگستری پیشین لبنان که مدیرکل نیرو‌های امنیت داخلی لبنان و از مشارکت‌کنندگان در تحقیقات مربوط به این ترور بوده در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط مدعی شد: «عملیات ترور رفیق حریری برآیند تصمیمی عجولانه نبود بلکه نتیجه برنامه چیده شده از جانب رژیم‌های ایران و سوریه بود که حزب‌الله با حمایت لجستیک اطلاعات سوریه آن را انجام داد.» وی ادعایش را اینطور ادامه داد که «شاخص‌های هدف گرفتن امنیتی رفیق حریری با عقب کشیدن نیرو‌های قوای امنیت داخلی آغاز شد؛ کسانی که از وی و کاروانش حمایت می‌کردند، این موضوع همزمان با دور کردن تمام افسرانی که با حریری در ارتباط بودند، رخ داد. پیام‌های امنیتی و تهدید مستقیم برای ترور رفیق حریری مخابره شد و دو بار به اطلاع وی رسید، اما رفیق حریری که به تضمین‌های بین‌المللی مبنی بر عدم آسیب رسیدن به خودش اطمینان داشت به این پیام‌ها توجهی نکرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار