کد خبر: 1015849
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
دغدغه‌های عکاسان خبری کردستان
عکاسی از هنرهایی است که با هر عکس حس و حال چندین کتاب را می‌توان به مخاطب منتقل کرد و این هنر در رسانه‌ها برای جذب مخاطب و درک بهتر واقعیات بیشترین کاربرد را دارد.

عکاسی مانند سایر هنرها دارای ژانرهای مختلفی از جمله اجتماعی، مستند، گزارش و خبری است و هر نوع عکسی به گونه‌ای با مخاطب ارتباط برقرا می‌کند اما از میان ژانرهای عکاسی، عکس خبری از عکس‌هایی است که مخاطب را با رویدادهای پیرامون و فعالیت‌های نهادها و ارگان‌های مختلف آشنا می‌کند و عکاس باید با برقراری ارتباط با مسوولان و ادارات مخاطب را به سمت سوژه مورد نظر سوق دهد.

بی‌شک عکس خبری تاثیر خبر و گزارش را چند برابر می‌کند و تا حد زیادی مانع برداشت‌های متفاوت (حاصل تجسم یک رویداد) از یک خبر می‌شود چون جزیی از فضای واقعی رویداد را به نمایش می‌گذارد و این رسالتی است که برعهده عکاسان خبری است.

استان کردستان با داشتن 10 عکاس خبری فعال در استان، خبرهای منعکس شده در رسانه‌های استان از جمله خبرگزاری‌ها را رنگ و لعاب می‌بخشند و مخاطب را بیشتر به سمت رویدادهایی که در یک رسانه منعکس می‌شود، جذب می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر فعالیت عکاسان خبری و دغدغه‌هایی که پیش روی آنهاست گفت‌وگویی با چند نفر از عکاسان خبری استان انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانیم.

قیمت تجهیزات عکاسان تابع قیمت دلار است

سرپرست عکاسان خبری استان کردستان با تبریک روز جهانی عکاسی اظهار کرد: در استان کردستان 10 عکاس خبری مشغول فعالیت هستند و در قالب عکس فعالیت‌های دولت و نظام را سال‌های سال است که منعکس می‌کند.

سید محمدلطیف حسینی‌نسب اضافه کرد: عکاسان خبری استان با استفاده از امکانات شخصی خود به عکاسی می‌پردازند و با توجه به وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت دلار تجهیزات عکاسی و دوربین، عکاسان باید هزینه‌های زیادی را برای تهیه عکس خبری متحمل شوند.

وی با اشاره به اینکه فرسوده‌شدن دوربین عکاسان خبری از مشکلات عکاسان است، بیان کرد: با پیگیری استاندار  کردستان عکاسان به دنبال دریافت تسهیلات بانکی برای تهیه دوربین بودند اما متاسفانه مبلغ 10 میلیون تومان وام بانکی جوابگوی تهیه دوربین برای عکاسان نیست و این مهم از دغدغه‌های عکاسان استان است و نیاز به همکاری بانک‌های استان دارد.

وی افزود: متاسفانه مسوولان بسیاری از ادارات هنوز جایگاه عکاسان را درک نکرده‌اند در حالیکه با ورود هر مسوول کشوری ابتدا عکاسان خبری را برای تهیه گزارش و انعکاس فعالیت‌های خود دعوت می‌کنند اما در نشست‌های خبری و تجلیل‌ها عکاسان خبری جایگاهی ندارند.

سرپرست عکاسان خبری استان کردستان از نشریات محلی استان نیز انتقاد کرد و گفت: نشریات محلی از عکس عکاسان خبری خبرگزاری‌ها استفاده می‌کنند اما حاضر نیستند که هزینه‌ای بابت عکس به عکاسان پرداخت کنند.

حسینی‌نسب بیان کرد: بدنبال اسپانسر برای عکاسان خبری استان هستیم تا بتوانیم سایتی برای انجمن عکاسان خبری استان راه‌اندازی کنیم و با استفاده از این ظرفیت عکس‌های عکاسان خبری با قیمت متعارف به رسانه‌هایی که نیاز دارند بفروش برسد.

وی قیمت تجهیزات عکاسان را تابع قیمت دلار دانست و گفت: با وام‌هایی که بانک‌های استان به عکاسان پرداخت می‌کنند امکان خرید دوربین عکاسی برای عکاسان نیست واین مهم از جمله دغدغه‌های اصلی عکاسان استان است.

عکس در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند

نوید صیدیمرادی نیز عکاس خبرگزاری شبستان است که از سال 1395 به طور حرفه‌ای وارد کار عکس خبری شده و تاکنون فعالیت کرده است، وی با اشاره به اینکه در سرما و گرما جاده و کوه بدنبال عکس‌هایی بوده‌ام که بتوانم بازگوکننده رویدادهای استان از دریچه دوربین باشم، افزود: توپوگرافی استان، آئین و آداب و رسوم مردم کردستان، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، مشکلات مردم، ترویج فرهنگ کردستان از جمله سوژه‌هایی بوده که برای عکاسی خبری انتخاب کرده‌ام.

وی افزود: عکاسی از جشنواره‌هایی همچون جشنواره انار که از آئین‌های مردم استان است موجب شده این جشنواره فرامنطقه‌ای به مردم معرفی شود و این مهم ناشی از تلاش عکاسان خبری است که توانسته‌اند چنین جشنواره‌هایی را در سطح ملی معرفی کنند.

وی اعلام کرد: یک عکس می‌تواند حس و حال چندین کتاب را به مخاطب منتقل کند و در زمان کوتاهی ارتباط مناسبی با مخاطب برقرار می‌کند.

وی با اشاره به خاطراتی از دوران عکاسی خود افزود: تلخ‌ترین خاطره من مربوط به بازگشتم از تئاتر خیابانی مریوان در سال 96 در جاده مریوان بود که تانکر حمل سوخت آتش گرفت و چند خودروی سواری نیز در آتش سوختند اما خوشبختانه کسی صدمه‌ای ندید و همچنین آتش سوزی اتوبوس مسافربری در ترمینال سنندج نیز جزو تلخ‌ترین صحنه‌هایی بود که عکاسی کردم.

صیدیمرادی بیان کرد: سفر به کرمانشاه در زمان وقوع زلزله و عکاسی از صحنه‌های  ایجاد شده ناشی از این زلزله از دیگر خاطره‌های تلخ و ناگواری بود که به یکی دیگر از سوژه‌های من تبدیل شد اما علیرغم تمامی فشارهای روحی که متحمل و با صحنه‌های دلخراش روبرو شدم سعی کردم صحنه‌هایی از این حادثه را به تصویر بکشم.

وی اصلی‌ترین مشکل عکاسان استان را نبود تجهیزات رسانه و استفاده از دوربین و تجهیزات شخصی دانست و گفت: عکاسان با مشکلات زیادی روبرو هستند تجهیزات و دوربین عکاسی متعلق به خود عکاس است و تمامی هزینه‌های تردد برای عکاسی چه در داخل و چه در خارج شهر با خود عکاس است و تعرفه‌های کمی که برای عکاسی در رسانه‌ها پرداخت می‌شود جوابگوی استهلاک تجهیزات و هزینه‌های عکاسی نیست.

عکاس خبرگزاری شبستان کردستان، استفاده رسانه‌های مکتوب و سایت‌های خبری از عکس عکاسان خبری بدون نام بردن از عکاس را از دیگر مشکلات پیش‌روی عکاسان خواند و بیان کرد: مسوولان و روابط عمومی ادارات نیز باید بیشتر به هنر عکاسان خبری توجه کنند.

وی با اعلام اینکه یک عکس می‌تواند جهانی را متحول کند، گفت: در چندین جشنواره عکاسی از جمله دومین جشنواره بین‌المللی عکس ناملموس و جوانان، نخستین جشنواره رسانه‌های کردی، سومین و پنجمین جشنواره ابوذر، جشنواره 9 دی شرکت کرده‌ و حائز کسب مقام شده‌ام و حضور در نمایشگاه صفر و یک، نمایشگاه عکس دف نوای رحمت نیز از جمله موفقیت‌هایم بوده است.

وی خواستار همکاری مردم استان با عکاسان خبری شد و گفت: مسوولان نیز علاوه بر اینکه باید تفاوت عکس خبری و عکس هنری را بدانند باید از عکاسان خبری حمایت کنند تا عکاسان بتوانند بهتر و سریعتر در بازتاب فعالیت‌ها و رویدادها آنها را یاری کنند.

وی بیان کرد: نبود بیمه از دیگر مشکلات عکاسان خبری است و نیاز است این موضوع نیز توسط مسوولان و متولیان امر پیگیری شود.

صیدیمرادی اعلام کرد: یک عکس می‌تواند بواسطه انتقال پیام و مفهوم جدید، تحولات بزرگی را در جامعه ایجاد کند و می‌توان گفت عکس موجب ماندگاری و ثبت لحظه هاست.

در دنیای ژورنالیست عکس سند غیرقابل انکار است

فرشید اردلان عکاس خبرگزاری ایسنا هم که از سال 87 در عرصه رسانه کار می‌کند، در خصوص هنر عکاسی بیان کرد: دنیای عکاسی دنیای خلق خاطرات تلخ و شیرین است که با هنر عکاسی می‌توان تلخی‌ها و شیرینی‌ها را به مخاطب منتقل کرد.

وی از همدلی و همراهی اکیپ عکاسان کردستان گفت و بیان کرد: عکاسان خبری کردستان در جشنواره‌های مختلف حضور داشته و درخشیده‌اند.

وی با اشاره به دغدغه عکاسان خبری بیان کرد: تجهیزات عکاسان با دلار خریداری می‌شود اما با ریال حق زحمات خود را از رسانه‌ها دریافت می‌کنند و باید مسوولان به عکاسان خبری توجه بیشتری داشته باشند.

عکاس خبرگزاری ایسنا اضافه کرد: در دنیای ژورنالیست عکس سند غیرقابل انکار است که واقعیات را به جامعه نشان می‌دهد و عکاسی تاثیرگذارترین هنر در دنیای رسانه به شمار می‌رود به گونه‌ای که با یک عکس می‌توان پیام و رویدادی را به مخاطب منتقل کرد.

اردلان عنوان کرد: عکاسان خبری به نقد ورود پیدا نکرده‌اند و نیاز است که عکاسان خبری نیز به این مقوله ورود یابند.

وی جشنواره ابوذر، اعتیاد و رسانه، جشنواره میراث فرهنگی را از جمله جشنواره‌هایی دانست که حایز رتبه‌های برتر در این جشنواره‌ها شده است و بیان کرد: نمایشگاههایی نیز به همت عکاسان برپا شده است.

وی با اشاره به اینکه عکاسی از قدیم‌الایام زبانی برای صحبت کردن است، بیان کرد: عکس باعث شد که به جنگ جهانی دوم پایان داده شود و اتفاقاتی چون زلزله بم و زلزله کرمانشاه و وقایع این‌چنینی به دنیا نشان داده شود.

این عکاس خبری بیان کرد: عکس زبان اصلی دنیای رسانه است که امروزه می‌تواند با مردم صحبت کند و زمینه ایجاد گفتمان‌های بین مردم است و بسیاری از سوژه‌های خبرنگاران نیز از روی عکس شکل می‌گیرد.

اردلان گفت: انتظار می‌رود، عکاسان نیز مثل خبرنگاران دیده شوند چرا که عکاسان مرزها را در هم می‌شکنند و بارها عکس عکاسان خبری استان کردستان در رسانه‌های جهانی منعکس شده است.

عکس خبری زمینه‌ساز جذب مخاطب بیشتر است

الهام اُمی از دیگر عکاسان خبری استان کردستان نیز با بیان اینکه در 15 نمایشگاه گروهی استان شرکت داشته و در جشنواره‌های مختلف نیز حائز رتبه‌های برتر بوده است، در سخنانی بیان کرد: به دلیل عشق و علاقه‌ای که به کارم دارم در شرایط سخت آب و هوایی، در گرما و سرما در مناطق صعب‌العبور استان برای عکاسی حضور پیدا کردم و بی‌شک این وضعیت برای یک خانم به مراتب سخت‌تر از آقایان است.

امی گفت: سخنانی هست که برای تمامی عکاسان خبری آشناست و در برنامه‌های و مراسم‌های مختلف بارها آن را می‌شنوند و از جمله آنها می‌توان به اینکه «چقدر عکس می‌گیرید، یک عکس کافی نیست، بیشتر از این نمی‌توانید جلو بروید»، اشاره کرد.

وی اضافه کرد: این سخنان که نشان از عدم آشنایی برگزارکنندگان این برنامه‌ها با نحوه کار عکاسی خبری است، همیشه مورد رنجش و ناراحتی عکاسان می‌شود.

عکاس خبرگزاری فارس در کردستان گفت: وجود عکس در نشریات مکتوب و دیجیتال موجب می‌شود مخاطبان در کمترین زمان ممکن نسبت به موضوع عنوان شده آگاه شوند و مردم این روزها نه وقت و نه حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند به همین دلیل همواره عکس مخاطب بیشتری را جذب می‌کند.

 امی، در 15 نمایشگاه گروهی استان شرکت کرده و در جشنواره‌های مختلف رتبه‌های یک الی سوم راکسب کرده است، وی از سال 91 مشغول عکاسی بوده و از سال 95 به طور حرفه‌ای به عکاسی خبری پرداخته است.

هیچ زبانی بهتر از زبان تصویر نیست

آریان نصراللهی عکاس خبرگزاری مهر کردستان نیز که از سال 92 مشغول به فعالیت شده و در رشته عکاسی نیز تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه داده است، افزود: در هر کار و شغلی علاقه شرط اول فعالیت است و داشتن علاقه می‌تواند در عکاس  انگیزه فعالیت ایجاد کند.

وی به مشکلات عکاسان خبری پرداخت و گفت: مهم‌ترین مشکل عکاسان نبود انجمن و یا صنفی مستحکم که دغدغه و نیازهای اولیه نه تنها عکاسان خبری بلکه عکاسان ژانرهای دیگر را تامین کند، است.

وی از صاحبان رسانه‌ها خواست نیازهای عکاسان را در زمینه بیمه و حقوق مورد توجه قرار دهند و آنها را حمایت کنند.

نصراللهی در پایان عنوان کرد: هیچ زبانی بهتر از زبان تصویر نیست و این عکس است که بدون هیچ سخنی می‌تواند انسان‌ها را درگیر خود کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر