تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
دانشمندان بهترین و بدترین ماسک‌ها را در حفاظت از ویروس کرونا معرفی کرده اند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: شیوع ویروس کرونا از حد و مرز گذشته، بگونه‌ای که طبق گزارشات اخیر حدود ۲۰میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده اند. بیماری کرونا که از دسامبر سال ۲۰۱۹ در چین آغاز شد، حالا در ۱۸۸ کشور جهان پراکنده شده و منجر به جان باختن ۷۳۳ هزار نفر شده است. از زمان اوج گیری این بیماری، کارشناسان سلامت برای کاهش ریسک ابتلا به این بیماری عفونی، از همه خواسته اند که از ماسک استفاده کنند.

بیماری کووید ۱۹ که بخاطر سندروم حاد تنفسی کروناویروس ۲ یا سارس کووید ۲ ایجاد شد، می‌تواند از طریق قطرات معلق در سرفه و عطسه افراد یا هنگان صحبت کردن منتشر شود. هرچند استفاده از ماسک به شکل قابل توجهی می‌تواند ریسک انتقال این بیماری را کاهش دهد. با گسترش شیوع بیماری، کشور‌ها با کمبود ماسک‌های جراحی مواجه شدند. در نتیجه سازمان‌های سلامت به مردم توصیه کردند که از ماسک‌های خانگی که خود تهیه کرده اند استفاده کنند.

در این حین دانشمندان دانشگاه دوک ۱۴ نوع ماسک مختلف را آزمایش نمودند تا ببیند که کدام یک از آن‌ها عملکرد بهتری در مقابل ویروس کرونا دارند. تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که ماسک‌های دستمالی، گتر و دوخته شده کمترین کارایی را در جلوگیری از شیوع بیماری دارند.

آزمایش ماسک‌ها

تیم تحقیقاتی مطالعه‌ای برای اثبات موضوع اولیه ترتیب داد و در مجله پیشرفت‌های علم پزشکی منتشر شد. طبق نتایج، روش ساده و کم هزینه‌ای که این ماسک‌ها ارائه می‌دهند، تاثیر خوبی بروی کاهش انتشار قطرات در آب و هوای عادی دارد.

به گفته مارتین فیشر شیمی دان و فیزیکدان: وقتی مردم صحبت می‌کنند، قطرات ریزی از دهان آن‌ها خارج می‌شود، بنابراین بیماری می‌تواند حین صحبت کردن و حتی بدون سرفه یا عطسه منتشر شود. همچنین برخی ماسک‌ها عملکرد بهتری نسبت به ماسک‌های دیگر دارند.

چیز‌هایی مانند ماسک نخی یا شال گردن، تاثیر چندانی در مقابله با انتقال بیماری ندارند، اما ماسک N ۹۵ که اغلب توسط کارشناسان پزشکی استفاده می‌شود، بهترین عملکرد را در مقابله با انتشار قطرات تنفسی حین صحبت دارد.

برخی از بهترین ماسک‌ها شامل ماسک‌های سه لایه، ماسک جراحی و ماسک کتانی هستند که می‌توان ان‌ها را خانه نیز تهیه نمود.

محققان می‌گویند: ما ماسک‌های مختلف و موجود در بازار راباهم مقایسه کردیم و فهمیدیم که برخی ماسک‌ها عملکردی مشابه با ماسک‌های جراحی دارند، درحالی که برخی دیگر مانند نوع پارچه‌ای کارایی چندانی ندارد. استفاده از این ماسک‌ها کم هزینه بوده و هرکسی می‌تواند آن‌ها را تهیه کند و در زمان سرفه و عطسه استفاده نماید.

اهمیت استفاده از ماسک

طبق نتایج تحقیقات، برای شناسایی انواع نتایج برحسب ماسک مورد استفاده، گوینده و نحوه استفاده از آنها، به تحقیقات بیشتری نیاز است. هرچند این مقاله ایده‌ای را در اختیار شرکت‌ها می‌گذارد تا برای شناسایی بهترین نوع ماسک، چگونه تحقیقات جامعی انجام دهند.

این تیم اذعان داشته اند که استفاده از ماسک ساده‌ترین و موثرترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری است. اگر هرکسی ماسک بزند، می‌توان ۹۹% از شیوع بیماری به دیگران جلوگیری کرد. رعایت این مساله ضروری است، زیرا حدود ۴۰% بیماران نمی‌دانند که حامل این ویروس هستند و می‌توانند آن را به افراد بدون علامت انتقال دهند. اگر همه از ماسک استفاده کنند، میزان انتقال بیماری کاهش می‌یابد، شاید کسانی که احساس مریضی نمی‌کنند، به این بیماری مبتلا باشند. این افراد با دیگران رفت و آمد دارند، بنابراین بی آنکه بدانند می‌توانند کرونا را به دیگران نیز انتقال دهند.

منبع: بهداشت نیوز