کد خبر: 1015614
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
گفت‌وگوی «جوان» با حسین نوری ملی‌پوش کشتی فرنگی و دارنده مدال برنز جهان که بیماری کووید ۱۹ را تجربه کرده است
به شخصه به خاطر اینکه از نزدیک این بیماری را حس کرده‌ام، برگزاری لیگ کشتی را در این شرایط خیلی خطرناک می‌دانم. باید این مسابقات زمانی برگزار شود که ویروس کمرنگ‌تر شود
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: با گذشت شش ماه از شیوع کرونا در ایران، این ویروس نشان داده که تفاوتی بین ورزشکار و غیرورزشکار نمی‌گذارد و همه در معرض ابتلا هستند. مانند حسین نوری ملی‌پوش کشتی فرنگی که روز‌های سختی را پس از ابتلا به ویروس کرونا تجربه کرد، ورزشکاری که مدال برنز جهان در جهانی ۲۰۱۷ پاریس، سه طلای قهرمانی آسیا و قهرمانی بازی‌های آسیایی جاکارتا را در کارنامه دارد. با نوری درباره این تجربه سخت و روز‌هایی که او در مواجهه با ویروس کرونا پشت سر گذاشته، صحبت کرده‌ایم.

زمانی که کرونا به ایران آمد، اظهار نظر‌هایی شد که ورزشکاران با توجه به بالا بودن ایمنی بدن‌شان در معرض خطر نیستند، اما عکس این قضیه ثابت شد و از ورزشکار تا آدم عادی از این ویروس در امان نبودند. تصور می‌کردید که احتمال دارد این ویروس، حسین نوری که یک کشتی‌گیر حرفه‌ای و ملی‌پوش است را هم مبتلا کند و این‌طور شما را به سختی بیندازد؟

نه، اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کردم و تصور نمی‌کردم که مبتلا شوم، اما به هر حال ویروس کرونا، ورزشکار و غیرورزشکار نمی‌شناسد. یک دوره‌ای خیلی از نکات بهداشتی را در تمرینات رعایت می‌کردم، اما در یک مقطعی باشگاهی که تمرین می‌کردم، خیلی شلوغ شد و همین تجمع زیاد در باشگاه سبب شد گرفتار این ویروس شوم. روز‌های ابتدایی به چشم از نزدیک فردی که مبتلا شود را ندیده بودم، اما با توجه به نظر پزشکان، باید جوانب احتیاط و توصیه‌های پزشکی را رعایت می‌کردیم. علاوه بر این درست است که سیستم ایمنی یک ورزشکار حرفه‌ای بالاست، اما باید توجه داشته باشید که هنگام تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسایی که یک ورزشکار برای رسیدن به آمادگی حداکثری انجام می‌دهد، سیستم ایمنی بدن افت می‌کند و پایین می‌آید و باعث می‌شود ویروس کرونا یک ورزشکار را هر چند که از نظر جسمانی قوی باشد را هم مبتلا کند و در برخی موارد هم باعث بستری شدن او شود و شرایط سختی را برای این ورزشکار حرفه‌ای به وجود بیاورد.

در حالی که خودتان اشاره می‌کنید که توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردید، اما قرار گرفتن در یک فضای تمرینی شلوغ سبب شده تا مبتلا شوید. چه شد که فضای باشگاه به سمت شلوغی رفت تا امکان ابتلا بالا برود؟

شدیداًَ اصول و توصیه‌هایی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مطرح شده بود را رعایت می‌کردم و در تعداد کمی یعنی به اندازه چهار یا پنج نفر برای تمرین کردن به باشگاه می‌رفتیم، اما ابتدای امسال اعلام خبر شروع لیگ کشتی از تابستان، باعث شد کشتی‌گیران بیشتری برای تمرین کردن به سمت باشگاه‌ها بیایند. به هر حال وقتی تعداد نفرات زیاد می‌شود، کسانی هستند که ناقل و بدون علامت هستند و این بیماری را به افراد سالم منتقل می‌کنند. کشتی هم ورزشی است که در آن سطح تماس ورزشکار بالاست و نفس به نفس است و متأسفانه در این وضعیت من و چند نفر از کسانی که با آن‌ها در باشگاه تمرین می‌کردم به ویروس مبتلا شدیم، البته کار آن‌ها به بیمارستان نکشید و فقط من بودم که بستری شدم.

با توجه به فضای شلوغی که بر باشگاه برای تمرینات حاکم بود، چطور متوجه شدید که به کرونا مبتلا شدید و ابتدا چه علائمی داشتید؟ وقتی اعلام شد تست‌تان مثبت است، واکنش‌تان چه بود؟

همان روز‌ها در باشگاه تمرین‌های سنگین انجام می‌دادم و یک روز تب و لرز گرفتم و پس از مراجعه به دکتر و گرفتن تست، مشخص شد دچار این بیماری شده‌ام. با وجود این ما همیشه در سختی بوده‌ایم و بزرگ شده‌ایم و کرونا هم یکی از همان سختی‌ها بود که برای من پیش آمد. البته زیاد این بیماری را برای خودم سخت نگرفتم و سعی کردم با خودم کنار بیایم که بتوانم این ویروس را شکست دهم.

متأسفانه شرایط‌تان با ابتلا به کرونا روز به روز سخت‌تر شد تا جایی که حتی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدید، سخت‌ترین شرایطی که در مبارزه با کرونا تجربه کردید، چه روز‌هایی بود؟

۹ روز در بخش ICU بستری بودم که واقعاً روز‌های خیلی سختی بود. این بیماری زیاد من را اذیت نمی‌کرد و می‌دانستم زود شکستش می‌دهم و از بیمارستان مرخص می‌شوم ولی خب عزیزانی را می‌دیدم که جان‌شان را به دلیل این ویروس از دست می‌دادند و این برایم سخت و اذیت‌کننده بود. علاوه بر این سخت‌ترین روز زمانی بود که تنفس برای من سخت شده بود و پزشکان هم با توجه به آزمایش‌ها و عکس‌هایی که گرفته شده بود، احتمال می‌دادند که خیلی سخت است که دوباره به شرایط سلامتی برگردم ولی خب با توکل به خدا، اصلاً به صحبت‌هایی که دکتر‌ها می‌کردند، توجه نمی‌کردم و می‌دانستم که حال من دوباره خوب می‌شود و با یک روحیه معنوی و ورزشکاری توانستم بر این ویروس غلبه کنم.

به عنوان یک کشتی‌گیر مطرح و مدال‌دار جهانی وقتی بستری شدید، مسئولان ورزش به آن وظیفه‌ای که برای رسیدگی به قهرمانان دارند، عمل کردند و این انتظار برآورده شد؟

تمام مسئولان پیگیر بودند، از وزیر ورزش گرفته تا آقای دبیر رئیس فدراسیون کشتی که از روز اولی که بستری شدم پیگیر کار‌های من بودند، آقای سوریان و دیگر مسئولان هم بودند و همچنین مردم که تا روزی که مرخص شوم جویای احوال من بودند و این برای من باارزش بود.

روزی که از بیمارستان مرخص شدید و توانستید این ویروس را شکست دهید، چه حسی داشتید، به خصوص که دوباره می‌توانستید به تشک کشتی برگردید؟

وقتی از بیمارستان مرخص می‌شوید آزادترین و خوشحال‌ترین آدم روی زمین هستید، به هر حال عزیزانم را دوباره می‌دیدم و همچنین انگیزه بالایی برای بازگشت به تمرینات کشتی داشتم تا دوباره به روز‌های آمادگی جهت حضور در مسابقات برگردم.

با توجه به این تجربه سختی که پشت سر گذاشتید، الان نگاه حسین نوری به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای و قهرمان که مدال برنز جهان را در کارنامه‌اش دارد، به ویروس کرونا چطور است؟ قطعاً سطح مراقبت‌هایی که از خودتان می‌کنید، بالا رفته است، تمرینات شما نسبت به قبل از اینکه به کرونا مبتلا شوید، چه تفاوتی کرده است؟

الان که به سالن تمرین می‌روم با یک مربی و به صورت انفرادی تمرین می‌کنم و بیشتر تمرینات آمادگی جسمانی را انجام می‌دهم. در فضای بیرون از خانه و باشگاه هم خیلی کم تردد می‌کنم و اگر هم بیرون بروم حتماً ماسک می‌زنم و فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی که تأکید شده را رعایت می‌کنم تا خدای نکرده دوباره گرفتار این مریضی نشوم.

درباره وضعیت آمادگی خودتان بعد از روز‌های سختی که به دلیل ابتلا به کرونا پشت سر گذاشتید، صحبت می‌کنید؟ حتماًَ برای بازگشت به تشک کشتی بی‌قراری می‌کنید.

انگیزه‌ام که خدا را شکر در کشتی نسبت به قبل از اینکه گرفتار کرونا شوم، چند برابر شده است. به هر حال شرایطی بود که عنوان می‌شد با توجه به اینکه کرونا گرفته‌ام، دیگر نمی‌توانم به کشتی برگردم، اما من این انگیزه را در خودم ایجاد کردم که به تشک کشتی برگردم و به هدف‌هایی که تا امروز به آن نرسیده‌ام، برسم. در حال حاضر هم تمرینات خوبی دارم و آمادگی بدنی‌ام به شرایط خوب برگشته و طبق برنامه‌هایی که کادر فنی در فضای مجازی برای ملی‌پوشان ارائه می‌دهد، تمریناتم را ادامه می‌دهم. برای حضور در مسابقات هم منتظریم که اتحادیه جهانی کشتی، تاریخ مسابقات را اعلام کند تا در رقابت‌ها شرکت کنیم؛
 
و مسابقات کسب سهمیه المپیک، اولین میدانی است که حتماً خیلی منتظرش هستید تا برای المپیکی شدن تلاش کنید.

قطعاً همین طور است، البته هنوز تاریخ مسابقات مشخص نیست، اما خب امیدوارم با اردو‌ها و تمریناتی که پشت سر می‌گذاریم، هر نفری که لایقش است با موفقیت در مسابقات انتخابی، به رقابت‌های کسب سهمیه اعزام شود. من هم تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا بتوانم به هدفم در این رابطه برسم.

به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای ابتلا به کرونا را تجربه کردید، با توجه به این اتفاق چه توصیه‌ای به قهرمانان و ورزشکاران حرفه‌ای دارید که شاید برخی‌شان هنوز این بیماری را جدی نگرفته‌اند؟

من از همه ورزشکاران خواهش می‌کنم این بیماری را شوخی نگیرند. سالن تمرین که می‌روند، به صورت انفرادی تمرین کنند، جا‌های شلوغ و پرتردد نروند، ماسک بزنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا دچار این بیماری سخت و مرموز که به اصطلاح ما کشتی‌گیران خیلی حریف چغر و بد بدن است، نشوند و سلامتی‌شان به خطر نیفتند.

با وجود مرموز بودن این ویروس، اما این روز‌ها صحبت درباره برگزاری لیگ کشتی داغ است، موافقان می‌گویند که تنها راه درآمدی کشتی‌گیران، لیگ است و باید برگزار شود، اما مخالفان با توجه به اینکه کشتی یک رشته پرتماس است، نگران ابتلای کشتی‌گیران به کرونا هستند، شما به عنوان کشتی‌گیری که کرونا را در حادترین شرایط تجربه کرده‌اید، چه نظری دارید؟

به شخصه به خاطر اینکه از نزدیک این بیماری را حس کرده‌ام، برگزاری لیگ کشتی را در این شرایط خیلی خطرناک می‌دانم. باید این مسابقات زمانی برگزار شود که ویروس کمرنگ‌تر شود یا واکسن آن کشف شود. در وضعیت امروز برگزاری لیگ، ریسک بالایی دارد. البته با توجه به اینکه کشتی‌گیران تنها منبع درآمدشان مسابقات لیگ است، حضور در این رقابت‌ها اهمیت دارد، البته من خودم در لیگ کشتی شرکت نمی‌کنم و امیدوارم در شرایطی این مسابقات برگزار شود که با توجه به سطح تماس بالا در کشتی، خطری کشتی‌گیران را تهدید نکند و نگرانی‌هایی که امروز وجود دارد، از بین برود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار