کد خبر: 1015597
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
وزارت نیرو در حالی عبور از تابستان‌سال‌۹۹ بدون خاموشی را جشن گرفته که علاوه بر پایتخت در خوزستان و برخی دیگر از استان‌ها شاهد خاموشی‌های منظم و بعضاً طولانی بوده‌ایم.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش مهر، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در جشن تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف برق تابستان‌۱۳۹۹ گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که یکی از موجبات تفاخر ما این است که بدون خاموشی و پاسخگویی به تقاضا‌های انرژی پیک کمتری هم داشتیم.

این اظهار نظر وزیر نیرو در حالی است که در تابستان سال جاری علاوه بر پایتخت، در خوزستان به ویژه در بخش‌های مختلف اهواز شاهد خاموشی‌هایی بودیم که در بعضی نقاط به چهار ساعت یا بیشتر نیز می‌رسید. آن هم در استانی که در تابستان دمای هوای بالایی را تجربه می‌کند. هرچند خاموشی‌های تابستان امسال به صورت جدول برنامه‌ریزی شده و منظم اعلام نشد، اما مطابق گزارش‌های مردمی در پایتخت در ساعاتی از روز و هفته به ویژه در میانه روز شاهد خاموشی‌هایی بودیم.

۵۰ درصد شبکه پایتخت فرسوده است

این در حالی است که خشکسالی گسترده در سال آبی ۹۷- ۹۶ موجب کاهش منابع آب در مخازن سد‌های چند منظوره به ویژه در استان خوزستان شد و در نتیجه در تابستان‌۹۷ با کاهش حدود ۵‌هزار مگاوات ظرفیت تولید برق آبی مواجه بودیم، اما بلافاصله بعد از سال آبی ۹۷-‌۹۶، در سال آبی ۹۸- ۹۷ ما با یکی از پرآب‌ترین سال‌ها در ۵۰‌سال اخیر مواجه بودیم. در نتیجه مخازن سد‌ها در حالت حداکثری بوده و ظرفیت تولید حدود ۵‌هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق آبی در تابستان‌۹۹ به ظرفیت شبکه اضافه شده بود.

در همین راستای چندی پیش، حمیدرضا منصوری، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ توزیع برق تهران بزرگ در پاسخ به مهر درباره علت خاموشی‌های پراکنده پایتخت که بعضاً در مواردی شاهد تکرار منظم آن در ساعات روز هستیم، گفت: هر تجهیزی از جمله تجهیزات برقی احتمال معیوب شدن را دارند، با افزایش دما و افزایش مصرف برق، نرخ خرابی تجهیزات بالا می‌رود و باعث ایجاد خاموشی در آن محدوده می‌شود.

وی درباره راهکار کاهش خاموشی‌ها توضیح داد: خرابی تجهیزات اجتناب ناپذیر است، ولی با اجرای برنامه‌های تعمیر و نگهداری می‌توان نرخ خرابی را کاهش داد که این شرکت همه ساله این برنامه را اجرا می‌کند، البته افزایش بی‌رویه مصرف برق نرخ خرابی را بالا می‌برد.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به اینکه ٥٠‌درصد از شبکه‌های توزیع برق تهران بالای ۳۰‌سال قدمت دارد، گفت: میزان تلفات شبکه توزیع برق تهران ۲/ ۶ درصد است.

از سویی دیگر به گفته کارشناسان یکی از دلایلی که میزان مصرف برق در استان خوزستان به عنوان یکی از گرم‌ترین استان‌های کشور، بالا است، وجود کولر‌های گازی غیراستاندارد است که مصرف برق بالایی دارند.

البته شبکه توزیع برق استان خوزستان نیز در زمره شبکه‌های فرسوده کشور به شمار می‌رود که در پی افزایش مصارف برقی در این استان شاهد خاموشی‌های طولانی مدت هستیم. به نظر می‌رسد، منظور وزیر نیرو از تابستان بدون خاموشی، خاموشی مدون جدول‌بندی شده است.

نکته بعدی که بر اثر خاموشی‌ها در استان‌های کشور شاهد آن هستیم، آسیب به تجهیزات و افراد است.

چقدر حق بیمه پرداخت شد؟

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این زمینه گفت: صنعت برق از سال‌۹۱ تاکنون در تلاش برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده به مردم بوده‌است که در اثر اتفاقات شبکه رخ می‌دهد.

به گفته وی براساس قانون رقمی معادل ۱۰۰‌تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰‌تومان در ماه از مشترکان روستایی دریافت می‌شود. براساس دستورالعمل‌های ابلاغی برای خسارت تجهیزات حداکثر ۱۲۱‌میلیون و ۲۸۰‌هزار ریال، آتش‌سوزی و انفجار حداکثر ۴ میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال، غرامت فوت حداکثر ۴ میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر ۳ میلیارد و ۳۲‌میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر ۳ میلیارد و ۲۲۱‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال به آسیب دیدگان تعلق می‌گیرد.

رجبی مشهدی، مجموع پرداختی‌های بیمه در کل کشور را از زمان اجرای قانون در سال‌۹۱ تا سال‌۹۸، ۵۳‌میلیارد تومان اعلام کرد. به عبارتی از سال ۹۱ تا ۹۸ به طور میانگین سالانه ۵/ ۷ میلیارد تومان خسارت خرابی وسایل برقی ناشی از قطع برق به مشترکین پرداخت شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار