کد خبر: 1015584
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۲۶ مرداد ماه، ۲ هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۴۳ هزار و ۲۰۳ نفر رسید. طی همین زمان در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۶۳۹ نفر رسید. همچنین ۳۸۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۹۷ هزار و ۴۸۶ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: هر چند گزارش روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از ادامه روند کاهشی مرگ و میر‌های ناشی از کووید ۱۹ با ۱۴۷ مورد فوتی حکایت داشت، اما بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹، در روند شیوع کشوری این بیماری تا هفته منتهی به ۲۴ مردادماه، همچنان موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است و ثبات و تغییرات مختصر افزایشی در موارد این بیماری مشاهده می‌شود. از سوی دیگر با وجود اخبار متعدد درباره کشف واکسن کرونا رئیس انیستیتو پاستور ایران با بیان اینکه گروه‌های مختلفی در حال حاضر در دنیا مشغول کار‌های تحقیقاتی برای تولید واکسن کرونا هستند، یک‌بار دیگر آب پاکی را روی دست چشم انتظاران واکسن کرونا ریخت و با تأکید بر اینکه مطمئن نیستیم کرونا واکسن داشته‌باشد، افزود: «انتظار داریم این واکسن طی یک تا دو سال آینده به دست ما برسد.»

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۲۶ مرداد ماه، ۲ هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۴۳ هزار و ۲۰۳ نفر رسید. طی همین زمان در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۶۳۹ نفر رسید. همچنین ۳۸۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۹۷ هزار و ۴۸۶ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

شمار مبتلایان به کروناویروس جدید در جهان تاکنون به ۲۱ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۳۳۵ نفر رسیده و مرگ ۷۶۸ هزار و ۹۶۹ نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده‌است.

در کشور ما هم بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منتشر شد، در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر افزایشی دیده می‌شود.

معلوم نیست کرونا واکسن داشته‌باشد

وقتی ویروسی ۲۱۳ کشور دنیا و بیش از ۵/ ۲۱ میلیون نفر را در سراسر جهان با خود درگیر کند و دارو و واکسنی هم نداشته باشد، موضوع کشف واکسن یا داروی این ویروس می‌تواند تمام دنیا را تحت‌تأثیر قرار دهد. در این ۹ ماهه‌ای که ویروس جدید کرونا سر و کله‌اش پیدا شده‌است، گروه‌های مختلف علمی دنیا تلاش کرده‌اند تا واکسن یا دارویی برای این ویروس بیایند و تاکنون چندین مرکز علمی هم مدعی موفقیت‌هایی برای کشف واکسن کرونا شده‌اند.

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران درباره واکسن کرونا اینگونه توضیح داد: «با توجه به اینکه کووید ۱۹ بیماری پیچیده‌ای است و مهم‌ترین بعد آن ناشناخته بودن آن است و معلومات و دانش دنیا درباره این بیماری بسیار کمتر از ندانسته‌هاست، بنابراین در مورد ساخت واکسن علیه این بیماری هم باید عمیق‌تر و منطقی‌تر فکر کنیم. چند سؤال هست که باید در ذهن افراد باشد؛ ابتدا اینکه اصلاً مطمئن نیستیم که این بیماری حتماً واکسن داشته باشد؛ چراکه ابتلای مجدد را در بهبودیافتگان این بیماری داریم. بنابراین ممکن است عملاً واکسن مؤثری برای این بیماری نداشته‌باشیم. مبحث دیگر آن است که اگر واکسن داشته‌باشیم و تأثیر داشته‌باشد، مدت زمان تأثیر و ایمنی این واکسن چقدر خواهد بود؟

وی با اشاره به اضطرار جهانی درباره ویروس کرونا و تلاش و مطالعه بیش از ۲۰۰ گروه در دنیا برای ساخت واکسن کرونا در رابطه با روند ساخت این واکسن اینگونه توضیح داد: «بعد از اینکه واکسن ساخته و کار آزمایشگاهی آن تمام می‌شود، باید از دو منظر مورد توجه قرار گیرد؛ در فاز اول مطالعات انسانی، روی تعداد اندکی انسان تست می‌شود تا بی‌خطر بودن آن مورد بررسی قرار گیرد. در فاز دوم واکسن روی تعداد بیشتری از افراد داوطلب (۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر) تست می‌شود تا هم بی‌خطر بودن و هم‌کارایی مورد مطالعه قرار گیرد. بعد از تأیید در این مرحله وارد فاز سه می‌شود و تعداد داوطلبان به هزاران برابر می‌رسد و در فاز سه به عنوان مثال ۳۰هزار مورد بررسی می‌شوند و اگر در این مرحله هم نشان داده‌شد که بی‌خطر و مؤثر است، می‌تواند وارد اجتماع شود و به صورت وسیع در جوامع انسانی استفاده شود.

بیگلری با بیان این توضیحات تأکید کرد: «به همین خاطر نکته مهم این است که گروه‌هایی که به تولید واکسن اشتغال دارند، در بهترین حالت در یک تا دو سال آینده واکسنی را تأمین کنند که بتواند پوشش مورد نیاز افراد را فراهم کند.»

اگر واکسن کرونا ساخته شود هم به ۸ میلیارد انسان نمی‌رسد!

رئیس انستیتوپاستور درباره اقدامات ایران برای تولید واکسن کرونا هم گفت: «در کشور ما نیز پا به پای دنیا تعداد زیادی از گروه‌های علمی در شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسات دولتی مشغول ساخت واکسن هستند و پیش‌بینی می‌شود یکی از راه‌هایی که دنیا پیموده و در ایران هم مشابه آن دارد اقدام می‌شود، به نتیجه برسد. در مجموع در ایران یک یا دو شرکت نسبت به سایر شرکت‌ها خوب پیش رفته‌اند و مطالعات حیوانی در حال انجام است و به محض پایان این مطالعات، می‌توانند فاز انسانی را بگذرانند که فاز انسانی سه مرحله دارد و به مدت زمان کافی نیاز است.»
به گفته بیگلری نکته دیگر آن است که حتی اگر تمام شرکت‌های واکسن‌سازی در دنیا هم وارد تولید برای واکسن کرونا شوند، نخواهند توانست حدود ۸ میلیارد انسان را در یک یا دو سال آینده پوشش دهند. به همین دلیل نیاز است در داخل کشور هم گروه‌هایی به این عرصه وارد شوند. وی تصریح کرد: «اگر کشور‌های دیگر هم توانستند موفق شوند ما هم افراد و تیم‌هایی داریم که تجربه کافی در انتقال تکنولوژی و مهندسی معکوس دارند و در این زمینه نیز اقدام خواهد شد.»

منتظر واکسن نباشید!

اصلی‌ترین بخش صحبت‌های بیگلری را شاید بتوان در جمله دانست «مطمئن نیستیم که واکسن برای کرونا وجود داشته‌باشد و مؤثر باشد و از طرفی هم مسلم است ساخت واکسن طول خواهد کشید.» رئیس انستیتو پاستور با تأکید بر اینکه همه ما باید بدانیم که حداقل در دو سال آینده مهم‌ترین نکته رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است، افزود: «تجربه نشان داد که کشور‌هایی که در آن‌ها نظم اجتماعی و فرهنگ حکم می‌کند و انسان‌ها تعهد اجتماعی را حفظ کنند در امر مبارزه با کووید ۱۹ موفق بودند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار