کد خبر: 1015572
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
به اعتقاد حسین علیزاده ما در عرصه موسیقی در بسیاری از موارد دچار عقبگرد شده‌ایم و اکنون در شرایطی هستیم که فقط می‌خواهیم از عقبه خودمان دفاع کنیم و انگار کاری به آنچه پیش روی ماست نداریم.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «حسین علیزاده» آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی در نشست خبری تشریح جزئیات چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که قرار است به صورت آنلاین برگزار شود، گفت: «نظر شخصی من این است که ما در حوزه موسیقی ایرانی شاهد کیفیت خوبی نسبت به حوزه موسیقی کلاسیک در این دوره از جشنواره نبوده‌ایم. متأسفانه در ایران هنوز هیچ هماهنگی‌ای بین مجموعه‌های دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد. ما باید بتوانیم با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم.»

خالق «نینوا» افزود: ما این معضل را در موسیقی می‌بینیم، مادامی که مثلاً در ادبیاتمان همه چیز طبق اصول خود تعریف شده است از سعدی و حافظ بگیرید تا ادبیات معاصر، همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند چه از منظر آموزش و چه از منظر پذیرش سبک‌ها و شیوه‌ها می‌دانند باید چه کار کنند و همه چیز شفاف و مشخص است، حتی در سینما هم شرایط و اجماع بسیار اوضاع بهتری نسبت به موسیقی دارد. من بر این باورم که تمامی جشنواره‌ها در ایران نیازمند یک تحول اساسی است. ما در بسیاری از موارد نسبت به بسیاری از نکات دچار عقبگرد شده‌ایم. ما اکنون در شرایطی هستیم که فقط می‌خواهیم از عقبه خودمان دفاع کنیم، انگار کاری به آنچه پیش روی ماست، نداریم.

این آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی خاطر نشان کرد: من هنوز باورم نمی‌شود که اکنون بعد از ۵۰سال باید همچنان بر سر مسائلی چانه‌زنی کنیم که واقعاً در شرایط به‌روز جامعه قرار ندارد. فکر آزاد یکی از نکات مهمی است که باید در حوزه موسیقی ایرانی به آن توجه کرد. در این راه بچه‌های دانشجو اصلاً تقصیر ندارند بلکه این سیستم آموزشی است که مناسب سن فکر نمی‌کند و شرایطی را ایجاد می‌کند که هنر‌آموز از آزادی عملی در حوزه فراگیری آموزش برخوردار نباشد. این موضوعی که به آن اشاره می‌کنم دربرگیرنده نکات مهمی است که اکنون باید به آن توجه کنیم.

علیزاده با تأکید بر اینکه متأسفانه در ایران هنوز هیچ روشی برای آموزش موسیقی وجود ندارد، اظهار داشت: «به خاطر هرج و مرجی که در آموزش موسیقی ایرانی است، برداشت‌های متفاوتی وجود دارد. کلاً جشنواره‌ها در ایران نیازمند تحول هستند. ما باید بدانیم که در این عرصه آموزشی چه چیز‌هایی برای دانش‌آموزان و دانشجویان موسیقی داریم. من معتقدم موسیقی دیگر نباید دست پیرمرد‌ها باشد. من بر این باورم در موسیقی به قدری زندگی و عشق وجود دارد که اگر در نگرش آموزشی این هنر نگاه سرد و مرگ‌آوری داشته باشید تا ۱۰۰ سال دیگر هم کار کنیم، اتفاقی نمی‌افتد. این موسیقی در نتیجه تحولات اجتماعی به وجود آمده که باید بر این اساس با زمان حال و آینده خود را وفق دهد. ما نباید به جای هیئت داوران نقش پلیس را برای هنرمندان ایفا کنیم. این موسیقی به قدری دارای گرما و عشق است که می‌تواند بهترین اتفاقات را رقم بزند.»

همچنین «هومان اسعدی» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در این نشست رسانه‌ای گفت: «خوشبختانه امسال حدود ۲ هزارو ۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که بیشترین تعداد در کل دوره‌های جشنواره جوان محسوب می‌شود.»

وی افزود: آنچه در این دوره از جشنواره اتفاق می‌افتد، قطعاً متناسب با حال و هوای روز‌های کرونایی است و در شرایطی که بسیاری از رویداد‌های موسیقایی در دنیا تعطیل شده ما تلاش کرده‌ایم با بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی یک جشنواره متفاوت برگزار کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار