کد خبر: 1015529
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا و مشاور «جو بایدن» در امور سیاست خارجی با اشاره به خروج دو سال پیش واشنگتن از برجام و عدم امکان استفاده از «مکانیسم ماشه» نوشت که دولت ترامپ باید به این توافق پایبند باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «آنتونی بلیکن» مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در امور سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» در یک پیام توییتری به توییت اخیر «ریچارد گلدبرگ» عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا که مدعی بود آمریکا صلاحیت فعالسازی مکانیسم ماشه را دارد، پاسخ داد.

این دیپلمات آمریکایی با گوشزد کردن مفاد برجام و عدم امکان واشنگتن برای استناد به «مکانیسم ماشه» با توجه به خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام، نوشت: «راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشور‌های «شرکت‌کننده» (اعضای برجام) است. کاخ سفید در (زمان) خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را «پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام» قرار داد. عاقلانه خواهد بود که توافقنامه‌ای که کارساز است و قدرت دارد، پایبند بود».

گلدبرگ که پیشتر لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را خطری برای ثبات جهانی توصیف کرده بود، روز گذشته (شنبه) در پیامی توییتری، واشنگتن را واجد شرایط فعالسازی مکانیسم ماشه دانسته بود.

وی در واکنش به توییتر اخیر «وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفته بود: «وندی آیا هرگز قطعنامه‌ای که در خصوص آن مذاکره کردید را خوانده‌ای؟ پاراگراف‌های عملیاتی ۹ تا ۱۲. «مکانیسم ماشه» یک بند مستقل قانونی در متن آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که صلاحیت آمریکا برای فعالسازی آن را نشان می‌دهد (و هیچ بندی تا همیشه این صلاحیت را تغییر نخواهد داد)».

پیش از آن شرمن نیز در پیامی توییتری اعلام کرده بود که بند مکانیسم ماشه مربوط به اعضای برجام می‌شود.

وی در این خصوص گفته بود: «تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و نه برجام است. برجام مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ است، اما بند «مکانیسم ماشه» در خود برجام است».

قطعنامه بازبینی شده واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، روز جمعه با حمایت تنها کشور جمهوری دومینیکن و واشنگتن و مخالفت چین و روسیه و رأی ممتنع دیگر اعضای شورای امنیت، شکست خورد.

به دنبال شکست قطعنامه فوق در شورای امنیت، مقام‌های آمریکایی از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در تلاش هستند، علیرغم آنکه دیگر عضو برجام نیستند، مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز یکشنبه مدعی شد که هفته آینده برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کنند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار