کد خبر: 1015414
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
در ماه‌های اخیر تیتر‌های حمایتی رسانه‌های اصلاح‌طلب از جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا افزایش یافته است. «رؤیای ایرانی آبان ۹۹» اوج این تیتر‌های از روی ذوق‌زدگی از پیروزی احتمالی جو بایدن بود. اصلاح‌طلبان در سال ۹۵ هم به شکلی صریح و روشن از هیلاری کلینتون دفاع کردند. در واقع اصلاح‌طلبان دوقطبی سیاسی در داخل امریکا را به رسمیت شناخته و خود را همواره حامی دموکرات‌ها تعریف کرده‌اند. دموکرات‌ها هم البته ترجیح می‌دهند اصلاح‌طلبان در ایران بر سر کار باشند و طرح موضوع انتخابات داخلی ایران نزد مقامات غربی توسط محمدجواد ظریف هم نشان داد که دولت اصلاح‌طلب هم ناامید از حمایت غربی‌ها از خود نیست.

روز گذشته، احمد نقیب‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اگر بایدن به ریاست‌جمهوری برسد و به برجام نیز بازگردد یک موفقیت بزرگ نصیب جمهوری اسلامی خواهد شد... اگر بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی امریکا انتخاب شود و ترامپ در انتخابات شکست بخورد شاید نیاز به نرمش نیز وجود نداشته باشد. با وجود این سیاست خارجی ایران دچار یک بی‌سرانجامی شده است. ایران باید شرایط بین‌المللی را درک کند. امروز در عصر دولت ملی به سر می‌بریم و یک دولت برای یک ملت را باید پذیرفت».

این جملات یعنی بخشی از اصلاح‌طلبان نه فقط برای بهبود شرایط اقتصادی چشم انتظار کمک غرب هستند، بلکه حتی خود نیز نمی‌توانند موفقیت و پیروزی بیافرینند و برای موفقیت بزرگ ایران، منتظر هستند تا مردم امریکا به جو بایدن رأی بدهند و برای ما موفقیت خلق کنند!

در هفته‌های گذشته حزب دموکرات امریکا سیاست‌های خود را در قالب سندی ۸۰ صفحه‌ای منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «ما معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بهترین روش برای قطع تمامی مسیر‌های حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای، به نحو قابل راستی‌آزمایی است. خروج یکجانبه امریکا از برجام ما را از متحدان‌مان جدا و راه را برای از سرگیری حرکت ایران به سمت قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای باز کرد. به همین دلیل است که بازگشت به پایبندی دوجانبه به این توافق تا این حد اضطراری است. توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد نه پایان آن. دموکرات‌ها از تلاش‌های جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدیدکننده این کشور اعم از ستیزه‌جویی منطقه‌ای، موشک‌های بالستیک و سرکوبگری داخلی حمایت می‌کنند». در واقع دموکرات‌ها هم مانند جمهوریخواهان به‌طور جدی در پی محدود کردن پیشرفت‌های ایران هستند، فقط روش هر کدام متفاوت است. این رویکرد اصلاح‌طلبان تاکنون ضربه‌های زیادی به ایران زده است. اعتماد به دموکرات‌ها در برجام و تضمین دانستن امضای آنان و امیدواری به رأی آوری کلینتون برای ادامه برجام تنها بخشی از این ضربات است.

روحانی در سال ۸۳ در مقطعی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، در حاشیه نشست خبری با رسانه‌ها گفت: «ایران از دموکرات‌ها زیان بیشتری دیده است... ما ترجیح نمی‌دهیم دموکرات‌ها برنده شوند. آن‌ها به طور تاریخی بیش از جمهوریخواهان به ایران صدمه زده‌اند.»

روزنامه سازندگی از جمله رسانه‌هایی است که به دفعات از جو بایدن حمایت کرده و حتی با هر بار حمایت یک فرد شاخص امریکایی از او هم تیتر اصلی در صفحه یک زده است. مثلاً تیتر «اتحاد سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها علیه ترامپ» با زیر تیتر «برنی سندرز هم از جو بایدن حمایت کرد» یا تیتر «اوبامای دوم» یا «توطئه در کاخ سفید» و ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار