کد خبر: 1015407
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
۲۶ مرداد سالروز بازگشت نخستین گروه از آزادگان به میهن اسلامی مان است. موضوع اسارت، قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی در ادبیات دفاع مقدس وارد شد و دعای «الهم فک کل اسیر» ورد زبان مادران و پدرانی شد که برخی از آن‌ها حتی اطلاعی از سرنوشت عزیزان‌شان نداشتند.
علیرضا محمدی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: ۲۷ شهریورماه ۱۳۵۹ جنگنده خلبان حسین لشکری در آسمان عراق مورد هدف قرار گرفت و این خلبان جوان کشورمان که به تازگی پدر شده بود، اولین اسیر جنگ تحمیلی لقب گرفت. ماموریت او در پاسخ به تجاوز‌های مکرری صورت می‌گرفت که بعثی‌ها از ماه‌ها قبل از هوا و آسمان و دریا، به کشورمان داشتند.

البته موضوع اسارت به ماه‌ها قبل از ماجرای خلبان شهید لشکری برمی گشت. از زمانی که اغتشاشات کردستان شروع شد، حداقل چند صد نفر (رزمنده و مردم عادی) توسط احزاب جدایی‌طلب کردستان به اسارت گرفته شدند که عمدتاً در دو زندان معروف دوله تو و آلواتان نگهداری می‌شدند. این اسرا از کمترین امکانات برخوردار بودند و خصوصاً در ۱۷ اردیبهشت سال ۶۰ که با گرای ضد انقلاب، دوله تو ازسوی بعثی‌ها بمباران شد، وضعیت بغرنج‌تری برای باقی مانده اسرای این فاجعه رقم خورد، چرا که باید با دست‌های خود زندان دیگری را در روستای مرزی آلواتان می‌ساختند!

با شروع رسمی جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹، موضوع اسرا ابعاد گسترده تری یافت. بعثی‌ها، بسیاری از مردم عادی را هم به عنوان اسیر جنگی به اردوگاه‌های خود منتقل می‌کردند و این امر گذشته از انتقال چندین هزار نفر از مردم عرب زبان مرزنشین بود که گویی صدام می‌خواست به آن‌ها هویت عراقی بدهد و پس از جدا کردن بخش‌هایی از خاک کشورمان، از آن‌ها به عنوان برگ برنده خود استفاده کند.

هرچند موضوع مفقودین از همان ماه‌های نخست جنگ تحمیلی مطرح شده بود، اما در دی ماه ۱۳۶۵ که چند صد نفر از رزمندگان طی عملیات کربلای ۴ به اسارت گرفته شدند، بعثی‌ها از اعلام اسامی این اسرا به صلیب سرخ جهانی سر باز زدند و اردوگاه مخوف تکریت ۱۱ توسط همین اسرا بازسازی شد و مورد استفاده قرار گرفت. از این پس برخی از اسرای دیگر عملیات‌ها نیز به مفقودین افزوده شدند و سرنوشت آن‌ها تا سال ۶۹ و هنگام مبادله اسرا، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. برخی از آن‌ها به عنوان شهید شناخته می‌شدند و در اعلام شهادت برخی دیگر وسواس بیشتری اعمال می‌شد.

موصل، الرمادی و تکریت سه منطقه‌ای بودند که هر کدام چندین اردوگاه برای نگهداری اسرا داشتند. سال‌ها (گاه ۱۰ سال) نام موصل و الرمادی و تکریت، برای اسرا و خانواده‌های شان نام‌هایی آشنا، اما پر از بوی غربت بودند که جدایی و انتظار را فریاد می‌زدند.

۲۶ مردادماه ۱۳۶۹ بالاخره انتظار‌ها به سر رسید و اولین گروه از آزادگان ایرانی وارد میهن اسلامی شدند. حدود ۳۹ هزار آزاده در ۶۵ مرحله وارد کشور شدند، حدود ۵۰۰ نفر نیز در دوران اسارت به شهادت رسیده بودند و انگشت شمار اسرایی هم مانند خلبان حسین لشکری، تا سال‌ها بعد همچنان در اسارت ماندند. حسین لشکری اولین و آخرین اسیر رسمی جنگ بود که فروردین سال ۷۷ به میهن اسلامی بازگشت. آخرین تکه از پازل ایستادگی و مقاومت ملت ایران روی صفحه پیروزی جای خودش را پیدا کرد و دفاع مقدس افتخار تاریخ شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار