کد خبر: 1015403
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان دولت تدبیر و امید ۷۵۰۰ خانه ورزش روستایی تجهیز شود.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: مجمع عمومی سالیانه فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی به ریاست عبدالحمید احمدی معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک به صورت وبینار برگزار شد، در این مجمع رضا خسروی مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیونها، فرخی نماینده کمیته ملی المپیک و عباسعلی اکبری سرپرست فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی حضور داشتند.

این مجمع به منظور بررسی عملکرد فدراسیون در سال گذشته و تصویب برنامه‌های سال جاری انجام شد که پس از ارایه عملکرد توسط اکبری مورد تایید اعضای مجمع قرار گرفت. همچنین خزانه دار و یازرس فدراسیون هم گزارش خود را ارائه کردند که مورد تایید اعضای مجمع قرار گرفت.

عبدالحمید احمدی در مجمع عمومی سالیانه فدراسیون ورزش روستایی و عشایری که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص اهمیت ورزش‌های سنتی و بومی و محلی می‌توانم به یک جمله مقام معظم رهبری تاکید کنم که ایشان ورزش‌های بومی را جزئی از فرهنگ و ملیت ایران دانستند و تاکید کردند که این ورزش‌ها را باید احیا کنیم.

وی گفت: یکی از نقش‌های کلیدی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی و محلی احیا و تقویت و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و ملی کشور است و ما باید تلاش کنیم این تکلیف ملی را به بهترین وجه ممکن انجام دهیم.

احمدی اضافه کرد: جمعیت روستایی کشور حدود ۲۵ میلیون نفر تخمین زده شده که جمعیت قابل توجهی است و ما باید بتوانیم شرایط فعالیت ورزشی را برای این جمعیت بزرگ روستایی هر چه بهتر فراهم کنیم. ما باید با استفاده از تمام ظرفیت‌ها شرایط ورزش را برای روستاییان فراهم کنیم و ظرفیت سایر بخش‌ها نیز باید در این راستا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و اینکه از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در جهت تقویت زیرساخت‌های ورزش در روستا‌ها مورد توجه قرار دهیم. بدون شک مشارکت بخش‌های مرتبط در این امر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش افزود: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که باید بتوانیم از طریق برگزاری رویداد‌های مختلف ورزشی، المپیادها، جشنواره‌ها و تجهیز خانه‌های روستایی مشارکت روستاییان را در فعالیت‌های ورزشی ارتقا دهیم و این جزء اولویت‌هایی است که باید بطور جد مورد توجه قرار بگیرد. از تمام تلاش‌هایی که روستای هیات‌ها در استان‌ها در جهت تقویت ورزش روستایی و بومی و محلی داشتند و از رئیس فدراسیون پیشین این فدراسیون سپاسگزارم. تلاش‌های ارزشمندی در طی سال‌های گذشته در جهت توسعه ورزش روستایی و عشایری و بازی‌های سنتی و بومی محلی انجام شده و این مسیر باید با قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

احمدی خاطرنشان کرد: اگر مشارکت فدراسیون‌های ورزشی در جهت برنامه‌های ورزش روستایی نباشد این فدراسیون به تنهایی از عهده مدیریت ورزش روستایی بر نمی‌آید. باید ساز و کاری فراهم کنیم هر فدراسیون ورزشی کمیته‌ای برای توسعه ورزش در سطح روستا‌ها داشته باشد و با یک هماهنگی فیمابین بین فدراسیون‌ها و فدراسیون ورزش روستایی بتوانیم شرایط مشارکت فدراسیون‌ها در ورزش روستایی تحت پوشش را فراهم کنیم.

وی گفت: فدراسیون ورزش‌های روستایی به تنهایی نمی‌تواند کل رشته‌های ورزشی در روستا‌ها را مدیریت کند. این تکلیف سنگین از عهده هیات‌های ورزشی و عشایری در استان‌ها بر نمی‌آید. این فدراسیون باید به جایگاه اصلی که نقش راهبردی در توسعه ورزش روستایی و مدیریت بازی‌های سنتی و بومی و محلی دارد باید برگردد و بتواند با یک شرایط هم افزا فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی را دنبال کند.

معاونت فرهنگی و توسعه همگانی وزارت ورزش تاکید کرد: ۵۰ فدراسیون ورزشی داریم که بیش از ۱۰۰ رشته ورزشی را در کشور مدیریت می‌کنند که متاسفانه بخش ورزش روستایی در فدراسیون‌های ورزشی مغفول مانده است به تصور اینکه یک فدراسیون ورزش روستایی داریم سایر فدراسیون‌ها انجام تکلیف خود در رابطه با ورزش روستایی غفلت کرده اند. باید این هماهنگی را با فدراسیون‌های ورزشی و هیات‌های ورزشی در استان‌ها ایجاد کنیم تا خدمات خوبی به جمعیت روستایی ارائه دهیم. حتما باید به لحاظ ساختاری و برنامه ریزی بازنگری صورت بگیرد و شرایط رشته‌های ورزشی را در روستا‌ها فراهم کنیم.

وی بحث تجهیز خانه‌های روستایی را از دیگر اقدامات قابل توجه عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در این دوره انجام شده است بحث تجهیز خانه‌های ورزش روستایی است. تلاش‌هایی که توسط فدراسیون و هیات‌های ورزش روستایی و وزارت ورزش و جوانان در طی پنج سال گذشته انجام شده است سبب شده تا ما نزدیک به ۵۰۰۰ خانه ورزش روستایی در سراسر کشور تجهیز و راه اندازی کنیم. پیش بینی ما این است که تا پایان امسال این رقم به ۶۰۰۰ خانه ورزش روستایی برسد و در نیمه سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۷۵۰۰ خانه ورزش روستایی را تجهیز کنیم که البته این نیازمند به هماهنگی بسیار جدی در هیات ها، ادارات کل، فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان است. ما باید ناهماهنگی‌ها را در سال جاری به حداقل برسانیم تا نقش هیات‌های ورزشی را در تجهیز خانه‌های ورزش روستایی پررنگ‌تر شود و تعامل خوبی بین هیات‌ها و ادارات کل برقرار شود.

احمدی خاطرنشان کرد: نظرات کارشناسی از جهت نوع و شرایط تجهیز در روستا‌های اولویت دار را هیات‌ها باید اعلام کنند تا ادارات کل بتوانند حمایت‌های لازم را داشته باشند. در طی سال جاری تا به امروز سه بار اعتبار در خصوص تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی داده ایم و با یک تفاهم بین فدراسیون، دفتر ورزش روستایی در وزارت ورزش و ادارات کل وزارت ورزش و جوانان سعی داریم مشارکت جدی هیات‌های ورزش روستایی در تجهیز خانه‌های ورزش روستایی را شاهد باشیم. البته نمی‌توان یک نسخه‌ای را برای تمام خانه‌های ورزش روستایی ارائه کرد. آن چیزی که در خانه‌های ورزش روستایی اهمیت دارد این است که چه رشته یا رشته‌هایی را در خانه‌های ورزش روستایی با نظر کارشناسی هیات‌ها و مطابق با شرایط جغرافیایی و اقلیمی پیش بینی شود تا این خانه‌ها تجهیز و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در ادامه به برگزاری دومین دوره جام خوشه چین اشاره کرد و گفت: در صورت مساعد شدن شرایط میزبان برگزاری دومین دوره جام خوشه چین خواهیم بود که البته فدراسیون ورزش روستایی و عشایری باید نقش پر رنگی در اجرای دومین دوره جام خوشه چین داشته باشد وهیات‌های ورزشی در استان‌ها نیز باید نقش محوری در این زمینه ایفا کنند و نقش وزارت ورزش و ادارات کل حمایتی و مدیریتی باشد. فدراسیون و هیات‌های ورزشی باید تسهیل کننده و زمینه ساز اجرای بهتر جام خوشه چین باشد و اینگونه نباشد که هیات‌ها و فدراسیون در مقابله اجرای برنامه‌های مورد نظر وزارت ورزش قرار بگیرند. انتظار است در جام خوشه چین دوستان ما در فدراسیون‌ها وهیات‌ها همراه و همگام و مجری باشند.

احمدی گفت: سعی داریم در مهر ماه انتخابات فدراسیون ورزش روستایی و بومی محلی را برگزار کنیم تا با انتخاب رئیس فدراسیون شاهد یک شرایط پایدار در مدیریت این فدراسیون و اجرای برنامه‌های آن باشیم.

وی افزود: در خصوص اعتبارات این فدراسیون نیز باید بگویم قرار نیست ۱۰۰ درصد اعتبارات مورد نیاز فدراسیون و هیات‌های ورزشی از طرف وزارت ورزش یا ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها تامین شود. گزارشی که خزانه دار در ارتباط با سال گذشته ارائه کرد حاکی از این بود که جمع درآمد‌های فدراسیون چیزی حدود ۳۵۰ میلیون تومان بود که این مبلغ در مقایسه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتباری که وزارت ورزش به فدراسیون مطرح کرده بود باید یک نسبت معقولی بین درآمد‌های فدراسیون و حمایتی که از سوی وزارت ورزش و جوانان به این فدراسیون شده بود برقرار می‌شد. نباید کل اعتبار مورد نظر فدراسیون‌ها را وزارت ورزش یا کمیته ملی المپیک تامین کند و خود فدراسیون‌ها جذب منبع و درآمدی نداشته باشند. من می‌دانم که برخی هیات‌های ورزشی در استان‌ها در زمینه جذب منابع تلاش زیادی انجام داده اند و اعتبارات خوبی را جذب کرده اند، اما باید فدراسیون‌ها به لحاظ جذب منابع باید تلاش کنند وابستگی کمتر و خود اتکایی بیشتری داشته باشند.

احمدی گفت: فدراسیون‌ها باید به تناسب حمایت‌هایی که از سوی وزارت ورزش دارند باید درآمدزایی نیز داشته باشند و نسبت معقولی بین جذب منابع مالی فدراسیون‌ها و کمک‌های دولت و سایر منابع در فدراسیون‌ها برقرار شود که امیدوارم در سال ۹۹ وضعیت درآمدی فدراسیون‌ها و وضعیت درآمدی هیات‌ها مناسب‌تر نسبت به سال گذشته باشد.

احمدی در پایان تاکید کرد: از طریق وزارت ورزش کمک مستقیمی به هیات‌های ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان‌ها خواهیم داشت تا بتواند برنامه‌های موردنظر خود را عملیاتی کند همچنین تا پایان شهریور این قول را می‌دهم اعتبار ویژه خاص هیات‌های ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی را به استان‌ها ارائه دهیم تا دوستان برنامه خود را با جدیت بهتری دنبال کنند.

ویروس کرونا نباید بهانه‌ای باشد برای انجام فعالیت ها، در حال حاضر فضای مجازی می‌تواند کمک خوبی برای انجام فعالیت‌های ورزشی استان‌ها فراهم کند تا مردم را به فعالیت‌های ورزشی هر چه بیشتر تشویق کنند. این باید جزو برنامه‌های فدراسیون باشد که برنامه‌های مجازی هیات‌ها را رصد کند تا بتوانند از طریق فضای مجازی خدمات بهتری را به مردم روستا‌ها و عشایر ارائه دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار