کد خبر: 1015241
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
یکی از اعضای ائتلاف الفتح از وجود سند محرمانه‌ای سخن به میان آورد که اجازه ماندن نیرو‌های امریکایی در عراق طی ۲۰ تا ۲۸ سال را می‌دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش بغداد الیوم، حسن شاکر روز جمعه گفت: یک مسئله بسیار مهم وجود دارد که اخیراً برملا شده است که همان گفت‌وگوی اولیه‌ای است که میان بغداد و واشنتگن انجام شده و به یک توافق غیرعلنی و مدون در سندی در وزارت خارجه انجامیده است که امکان ابقای نیرو‌های امریکایی در عراق طی ۲۰ تا ۲۸ سال را فراهم می‌کند.

وی تأکید کرد که هنوز این سند را به دست نیاورده است و دولت از مسئله این سند آگاه است. اما اگر ثابت شود که این سند درست است، یک واکنش مردمی گسترده را در عراق به دنبال خواهد داشت، چراکه ابقای نیرو‌های امریکایی در عراق کاملاً مردود است. پیش‌تر ژنرال مک‌کنزی گفت که پیش‌بینی می‌کند نیرو‌های امریکایی و نیرو‌های ناتو حضور بلندمدت خود را در عراق حفظ کنند.

از سوی دیگر هشام داود، مشاور مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق با اشاره به سفر سه الی چهار روزه الکاظمی به امریکا طی روز‌های آینده و با بیان اینکه وزیران دارایی، نفت، امنیت و هیئتی که دور اول گفتگو‌های راهبردی با امریکا را انجام دادند، الکاظمی را در این سفر همراهی خواهند کرد، درباره پرونده حضور نظامیان خارجی گفت: «به تداوم کمک‌های امریکا در زمینه تجهیز سلاح و آموزش نیاز است و عراق نیازمند تقویت روابط با امریکا خواهد بود.» داود همچنین افزود: «نیرو‌های امریکایی موجود در خاک عراق بنا به درخواست دولت عراق در سال ۲۰۱۴ در کشور حضور دارند و دولت کنونی نیز خواهان برقراری روابط در سطح برابر است.»

ادامه حملات ترکیه

منابع عراقی روز جمعه اعلام کردند که ترکیه بار دیگر مناطقی را در شمال عراق بمباران کرد. این در حالی است که روز پنج شنبه ده‌ها نفر از شهروندان عراقی در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در بغداد در اعتراض به حمله نظامی آنکارا و کشته شدن مرزبانان این کشور در اقلیم کردستان تجمع کردند.

پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از یک مقام امنیتی اعلام کرد که یک فروند هواپیمای ترکیه، روستای «اردنیه» در استان دهوک را بمباران کرد.

این منبع که به نام وی اشاره نشده است، افزود در پی این حمله سه سرنشین یک دستگاه خودرو کشته شدند. روز سه شنبه در حمله پهپادی ترکیه به یک خودرو حامل مرزبانان عراقی به منطقه «سیدکان» در شمال استان اربیل اقلیم کردستان، چهار نظامی از جمله دو فرمانده ارشد این کشور کشته شدند.

وزارت امور خارجه عراق این حمله را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشور‌ها و همچنین برخلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو‌جانبه باشد.

وزارت خارجه عراق همچنین «فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در بغداد را احضار و یادداشت اعتراض شدیداللحن دولت عراق را به وی تحویل داد.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق نیز سه شنبه شب در بیانیه‌ای حمله پهپادی ترکیه را که به کشته شدن شماری از فرماندهان و مرزبانان این کشور انجامید محکوم و تأکید کرد که برای حل و فصل مسائل موجود در مرز‌های دو کشور گفتگو و مذاکره بهترین راهکار است. کشور‌های مصر، عربستان، کویت، بحرین و امارات متحده عربی به همراه اتحادیه عرب این حمله را محکوم کردند و خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق شدند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز پنج شنبه در بیانیه‌ای حملات ترکیه به خاک عراق را محکوم و آن را اقدامی خطرناک توصیف کرد.

ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق علیه عناصر گروه «پ. ک. ک» آغاز کرده است و همین امر زمینه‌ساز دور جدیدی از حملات ترکیه به شمال عراق شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار