کد خبر: 1015076
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
وجود مراکز ذخیره سوخت، لوله و تأسیسات فرسوده شبکه‌های انتقال انرژی و خودرو‌های غیراستاندارد گاز سوز، مراکز عرصه و انبار مواد‌شیمیایی و سایر بحران‌های شهری پایتخت را هر لحظه آبستن حوادث مرگبار کرده است.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: متأسفانه ابر شهر تهران به‌دلیل توسعه نامتوازن شهری خطر‌پذیر است که مراکز و مکان‌های حساس را در دل خود جای داده است. هرازگاهی حادثه‌ای رخ می‌دهد و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی برجای می‌گذارد. در زمان حادثه همه مسئولان مربوطه رسانه‌ای شده و برای حادثه رخ داده طرح و ایده‌ای فراوانی ارائه می‌دهند تا از حوادث مشابه جلو‌گیری به‌عمل آوردند. در حین بحران‌های شهری همه مسئولان و دستگاه‌های متولی حاضر هستند و ولی پس از مدتی از وقوع حادثه فقط اظهار نظر مسئولان باقی می‌ماند و از عمل و اقدام برای کاهش ریسک حوادث و جلو‌گیری از حوادث مشابه هیچ خبری نیست. تکرار این موضوع سبب شده است تا مردم هم به سخنان برخی مسئولان بی‌عمل اعتمادی نداشته باشند و وعده‌های داده شده را شو رسانه‌ای تلقی کنند!

علی بیت اللهی، دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی معتقد است نزدیکی یک مخزن سوخت به یک کلانشهر در گذشته ضرورت داشت، به دلیل اینکه تردد تانکر‌های سوخت در جاده‌ها خودش خطر روزمره جدی به وجود می‌آورد. به هر صورت این مکان در آن زمانی که تهران در این وسعت نبود انتخاب شد، اما در حال حاضر وضعیت موجود در مورد چنین مخازنی به ویژه در ضوابط کشور‌هایی مانند امریکا و نیوزیلند به این صورت است که چنین مکان‌هایی روی گسل‌ها و حریم گسل‌ها ساخته نشود. دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: در حال حاضر این ضرورت وجود دارد که درباره جا‌به‌جایی این مخزن که هزینه هنگفتی هم به بودجه ملی تحمیل می‌کند، تحقیق و تصمیم‌گیری شود. وی افزود: در منطقه اطراف بازار در منطقه‌۱۲ ساختمان‌های فرسوده‌ای داریم که به دلایل غلط لجستیکی به عنوان انبار مواد شیمیایی، رنگ، چسب و موادی که پتانسیل اشتعال بالایی دارد، تبدیل شده است. این‌ها در اثر حوادث فقط به خودشان آسیب نمی‌زنند، بلکه محیط اطراف را درگیر می‌کنند و حوادث مدل‌سازی شده کوچکی همچون آن چیزی که در حادثه پلاسکو، سینا اطهر دیدیم، اتفاق افتاد. نمونه نادر و بسیار شدید آن را هم اخیراً در بیروت شاهد بودیم. وی اظهار کرد: علاوه بر تهران درباره بسیاری از شهر‌ها چنین نگرشی باید به صورت ضابطه و آیین‌نامه‌های ضروری و لازم الاجرا در بیاید. این نیاز را پس از این حادثه به شدت احساس می‌کنیم و امیدواریم تحت عنوان مصوبات، لوایح و ضوابطی موجب ارتقای ایمنی شهری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار