کد خبر: 1014952
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
به همت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک،
نخستین جلسه کارگاه آموزشی «آشنایی با ساخت کاغذ ابری (ابر و باد)» به همت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به‌صورت مجازی برگزار شد.

فیلم آموزشی کارگاه ملک با توجه به نظرخواهی از همراهان و دوستداران آموزش‌های مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در قالب 12 بخش از 21 مرداد 1399 به‌صورت هفتگی در دسترس علاقه‌مندان در صفحه اینستاگرام این موقوفه قرار می‌گیرد.
کارگاه آشنایی با ساخت کاغذ ابری با تدریس مهدی سهرابی، شهریار پیروزرام و محمدحسین (بهزاد) قربانی، از استادان برجسته کشور و حضور هنرجویان در گذشته (در دوران پیش از شیوع بیماری کرونا) در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده بود و هر مدرس در چهار جلسه به شیوه و تکنیک‌های خاص خود، چگونگی ساخت کاغذ ابری را آموزش داده است.
فیلم‌های ضبط شده هر جلسه این کارگاه در راستای پای بندی کتابخانه و موزه ملی ملک به مسئولیت اجتماعی و ارائه خدمات عام المنفعه به جامعه، به‌صورت رایگان سه‌شنبه هر هفته از ساعت 10 در بستر مجازی منتشر می‌شود.
نخستین بخش کارگاه مجازی آشنایی با ساخت کاغذ ابری زیر نظر بهزاد قربانی در مدت بیش از 30 دقیقه با محوریت معرفی هنر ابری‌سازی، ویژگی‌های کاغذهای ابری ایرانی، مراحل ساخت آن‌ها و... امروز صبح در صفحه اینستاگرام کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی malek_museum_library قرار گرفت.
ابری‌سازی، یکی از هنرهای دیرینه ایرانی در زمینه کتاب آرایی به شمار می‌آید. هنرمندان ابری ساز با ایجاد نقش‌های اتفاقی، اما منظم با ترکیب‌های چشم‌نواز و زیبای رنگی، طرح‌هایی خیال‌انگیز و جذاب بر کاغذ پدید می‌آوردند.
از این گونه کاغذها برای آراستن حاشیه کتاب‌های نفیس خطی، مرقعات، متن قطعات خط و نقاشی، روی جلد، آستر بدرقه کتاب، زمینه قلمدان و جعبه‌های روغنی استفاده می‌شده است.
به همت مدرسه فرهنگ و هنر ملک، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های عملی متنوعی به‌منظور ارائه آموزش‌های غیررسمی در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به‌ویژه حوزه هنرهای سنتی و باز زنده سازی و رونق این هنرها در کشور با توجه به آثار هنری- تاریخی موجود در گنجینه ملک در سال‌های گذشته برگزارشده است.
در حال حاضر فیلم برخی از این کارگاه‌ها و دوره‌ها و همچنین کارگاه‌های جدید غیرحضوری مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در ادامه ارائه خدمات مجازی آن باهدف بهره‌مندی هنردوستان از ظرفیت‌های آموزشی این مؤسسه در دوران رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در چند بخش کوتاه در فضای مجازی همچون اینستاگرام و سایت آپارات بارگذاری شده است.
کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک بزرگ‌ترین واقف معاصر ایران در سال 1316 خورشیدی بر بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) وقف‌شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) قرار دارد. خدمات این موقوفه از اسفندماه سال گذشته به‌صورت غیرحضوری و مجازی به مخاطبان ارائه می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار