کد خبر: 1014895
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
رئیس‌جمهور امریکا برای دومین بار در همین هفته وعده توافق سریع با ایران در صورت رسیدن به دوردوم ریاست بر کاخ سفید را داد تا بار دیگر ولع خود برای مذاکره و توافق با ایران را به نمایش گذاشته باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش رسانه‌های صهیونیستی از جمله «اسرائیل‌هیوم»، دونالد ترامپ یک‌شنبه در جلسه‌ای در ایالت نیوجرسی برای جمع‌آوری حمایت مالی گفته است: «اگر برنده شویم، ظرف چهار هفته با ایران توافق خواهیم کرد.»

دونالد ترامپ روز شنبه نیز در یک سخنرانی جداگانه گفته بود در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد خیلی زود با ایران به توافق خواهد رسید.

ترامپ در کنفرانس شنبه در واکنش به گزارش دستگاه اطلاعاتی امریکا که ایران، چین و روسیه را به تلاش برای دخالت در انتخابات امریکا متهم کرده بود، گفت: «ایران دوست دارد من رئیس‌جمهور نشوم. این را اعلام کنم، اگر من برنده شوم - زمانی که این اتفاق بیفتد- خیلی سریع با ایران به توافق می‌رسیم. با کره‌شمالی هم خیلی سریع توافق می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «کره‌شمالی و ایران، همه این‌ها خیلی سریع با ما توافق می‌کنند. ایران برای توافق با ما له‌له می‌زند، ولی می‌خواهند منتظر بمانند، چون ترجیح می‌دهند با بایدن توافق کنند. اگر چین هنگامی که بایدن در قدرت است با امریکا توافق کند، کشورمان را تصاحب خواهد کرد.»

در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد دولت امریکا در تحقق این هدف ناکام مانده است، به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در امریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ، او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر امریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

شکست تلاش اروپایی‌ها برای تمدید تحریم ایران

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرد که تلاش سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان برای جلب رضایت روسیه و چین به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران موفق نبوده است. تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ علیه ایران وضع شد، پس از توافق هسته‌ای ایران مقرر شد در تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ مصادف با ۲۷ مهرماه سال ۱۳۹۹ برداشته شود. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا بعدازظهر روز چهارشنبه گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد پیش‌نویس قطعنامه جدید امریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هفته آینده به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد. در همین حال دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ظاهراً تلاش دقیقه آخری سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان برای جلب رضایت روسیه و چین به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران موفق نبوده است.

یک دیپلمات چینی مستقر در سازمان ملل نیز که رویترز نامی از وی نبرده است، در این باره گفت: گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران فاقد مبنای قانونی است و این اقدام تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای (برجام) را تضعیف می‌کند و پیش‌نویس طرح امریکا نیز هیچ شانسی برای تصویب نخواهد داشت.

همچنین یک دیپلمات اروپایی که به صورت ناشناس صحبت کرد، درباره این اقدام واشنگتن گفت: هدف دولت امریکا پایان دادن به توافق هسته‌ای با ایران است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در حال حاضر مخالفت با پیش‌نویس امریکا در حدی است که امریکا احتمالاً نمی‌تواند ۹ رأی لازم را به دست آورد تا روسیه و چین را مجبور به استفاده از حق وتو کند. در همین حال ارائه قطعنامه ضدایرانی امریکا برای تحریم تسلیحاتی که گفته می‌شد شامگاه دوشنبه به طور رسمی برای رأی‌گیری عرضه خواهد شد به تعویق افتاده است.

شنیده‌ها حاکی است اروپایی‌ها به قطعنامه پیشنهادی امریکا رأی ممتنع خواهند داد و روسیه و چین هم به صراحت اعلام کرده‌اند مخالف این قطعنامه هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار