کد خبر: 1014729
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
در جلسه شورای عالی قوه قضائیه
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برخی روش‌ها در دستگاه قضایی نادرست است، بر لزوم اصلاح روند‌ها و فرایند‌های زحمت آفرین برای مردم در دستگاه قضایی تأکید کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قضایی با تبریک عید غدیر و ولادت با سعادت امام موسی کاظم (ع)، اجرای عدالت را از مهم‌ترین پیام‌های غدیر و از محوری‌ترین مأموریت‌های نظام اسلامی عنوان کرد. رئیس قوه قضائیه گفت: نظام اجتماعی بر اساس عدالت شکل می‌گیرد و انتظار این است که در نظام اسلامی قوانین عادلانه تصویب شود، مجریان بر اساس عدالت رفتار کنند و قضاوت و داوری در دستگاه قضایی نیز همراه با عدالت باشد.

کشف حقیقت مهم‌ترین مسئله نظام قضایی

رئیس قوه قضائیه، کشف حقیقت را مهم‌ترین مسئله در نظام قضایی دانست و گفت: قاضی موظف به اجرای عدالت و صدور حکم بر اساس حقیقت است و همه ارکان دستگاه قضا و همچنین ضابطان قانونی نیز باید او را در کشف حقیقت یاری دهند.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه کشف حقیقت و صدور حکم عادلانه موجب استحکام هر چه بیشتر نظام مقدس اسلامی و آرا و نظرات و دیدگاه‌های قضایی می‌شود، افزود: همت ما در دستگاه قضایی باید اجرای بدون تبعیض عدالت باشد؛ چرا که مردم کمبود‌ها را تحمل می‌کنند، اما تحمل تبعیض برای آن‌ها سخت است. رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به امریکا و صهیونیست‌ها و برخی کشور‌های اروپایی که دنبال فتنه‌انگیزی در لبنان هستند هشدار داد که بدانند هیچ فتنه‌ای علیه مردم لبنان کارساز نخواهد بود و توطئه‌هایشان نقش بر آب می‌شود و حزب‌الله به عنوان برگ زرین عزت و افتخار مردم لبنان خواهد ماند.

طرح‌های اقتصادی باید کارشناسی شده باشد

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به طرح اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: اعلام هر طرح‌های اقتصادی در کشور باید با نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی همراه باشد و پس از تصویب نیز، برای افکار عمومی به خوبی تبیین شود تا مورد استقبال همه قرار گیرد. آیت‌الله رئیسی افزود: یک طرح اقتصادی وقتی ارزشمند است و به مردم آرامش می‌دهد که با نظرات نخبگان تهیه شده باشد و درباره جزئیات آن هم اطلاع رسانی شود؛ در غیراین صورت با ایجاد ابهام، مردم را نگران و فعالان اقتصادی را سرگردان می‌کند. رئیس قوه قضائیه با ضروری خواندن توجه دولت و مجلس به موضوع معیشت، تصریح کرد: دولت و مجلس باید مسائل اقتصادی را با حساسیت و اولویت پیگیری کنند و با طرح‌های راهگشا و کارشناسی شده برای حل مشکلات معیشتی و گره گشایی از زندگی مردم گام بردارند.

قدردانی رئیسی از گزارش‌های روشنگرانه خبرنگاران

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک «روز خبرنگار»، از خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی مطمئن مردم با مسئولان یاد و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه، از زحمات آنان قدردانی کرد. رئیس قوه قضائیه همچنین به مجاهدت برخی خبرنگاران برای تولید گزارش‌های تحقیقی با هدف بررسی مشکلات کشور و رفع آن‌ها اشاره کرد و افزود: خبرنگاران در برخی گزارش‌ها در مقام یک بازرس به شهر‌ها و استان‌های مختلف سفر می‌کنند تا بتوانند یک گزارش اقناع کننده تولید کنند. مواردی مثل گزارش درباره فولاد و خام فروشی کک، از نمونه گزارش‌های جهادی بود که خبرنگاران برای تولید آن‌ها حتی به برخی کشور‌ها سفر کردند. این همت اگر با اخلاص همراه شود، برای کشور برکات زیادی به همراه خواهد داشت.

در این جلسه رئیس سازمان زندان‌ها به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای اصلاح مجرمان در زندان‌ها، گفت: در سازمان زندان‌ها تلاش داریم تا از پابند زدن به پایبند کردن مجرمان به ضوابط اجتماعی و اخلاقی و رعایت حقوق خانواده و افراد جامعه برسیم و برای این مهم به سراغ شهدا رفته‌ایم، چون آن‌ها نقطه اتکای مطمئنی هستند که زندانیان به راحتی با آن‌ها ارتباط معنوی برقرار می‌کنند. رئیس دیوان عالی کشور نیز با اشاره به مشکلاتی، چون احاله و اعاده‌های مکرر که موجب اخلال در روند دادرسی‌ها می‌شود، بر لزوم ایجاد سازوکاری برای اصلاح این رویه‌ها و کاهش حجم کار قضات در جهت صدور آرای متقن قضایی تأکید کرد. حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم با اشاره به مشکلاتی که مردم از طریق فضای مجازی به وی منتقل می‌کنند، گفت: ظهور و بروز حق محوری و اجرای عدالت در احکام متقن قضایی است و مادامی که اقدامات دادسرا‌ها و خروجی دادگاه‌های ما در جهت اجرای عدالت نباشد، پشتوانه و دلگرمی برای مردم به وجود نمی‌آید. رئیس قوه قضائیه نیز در واکنش به گزارش رئیس دیوان عالی کشور گفت: گاهی روش‌ها در دستگاه قضایی نادرست و برای مردم زحمت آفرین است که حتماً باید اصلاح شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار