کد خبر: 1014588
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
زنان وقتی در نقش‌های مادری و همسری خود قرار می‌گیرند می‌توانند به شکلی درخشان خانواده را در بسیاری از خیریه‌ها و هیئات که حالا به کارگاهی برای دوخت ماسک و تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا تبدیل شده‌اند کمک کنند و خیلی از خانم‌های خانه‌دار چرخ خیاطی‌های خانه‌شان را در خدمت دوخت ماسک نذری قرار داده‌اند و در خانه‌هایشان کارگاهی کوچک برای دوخت ماسک برپا کرده‌اند
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اصلاً انگار مدیریت روانی و اقتصادی خانواده در خون مادران و زنان ایرانی است. این است که در هر بحرانی چه اقتصادی و چه اجتماعی و حالا هم در بحران چندوجهی کرونا زنان و مادران ایرانی به بهترین نحو ممکن توانسته‌اند مدیریت خانه و خانواده را در دست بگیرند و با هنر زنانه خویش خانواده را چه به لحاظ سلامت و الزام به رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک تشویق کنند و چه به لحاظ اقتصادی در شرایط بحران اقتصادی ناشی از بحران همه‌گیری ویروس کرونا با هنرمندی تمام مدیریت خانواده و مدیریت دخل و خرج خانه را به دست بگیرند. حالا، اما در روز‌های منتهی به ماه محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) درست در شرایطی که همه ساله در چنین روز‌هایی هیئات و تکیه‌های حسینی برپا می‌شد و شهر در عزای سید و سالار شهیدان سیاه‌پوش می‌شد مادران ایرانی هنرشان را به کار گرفته‌اند تا این بار اگرچه امکان تجمعات حضوری و برپایی عزاداری و هیئات حضوری وجود ندارد به جای برپایی خیمه‌های عزاداری امام حسین با تمسک به مرام و مسلک حسینی و زینبی در رزمایش کمک مؤمنانه و با نذر ماسک و کمک به نیازمندان آسیب‌دیده از کرونا امسال عزاداری متفاوتی را برپا دارند و حسینی و زینبی بودن را به شیوه‌ای زیباتر از همیشه به تصویر بکشند. حضور و مدیریت زنان در حوادث و بحران‌ها همواره یکی از موضوعات مورد توجه بوده است. زنان وقتی در نقش‌های مادری و همسری خود قرار می‌گیرند می‌توانند به شکلی درخشان خانواده را در بسیاری از خیریه‌ها و هیئات که حالا به کارگاهی برای دوخت ماسک و تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا تبدیل شده‌اند کمک کنند و خیلی از خانم‌های خانه‌دار چرخ خیاطی‌های خانه‌شان را در خدمت دوخت ماسک نذری قرار داده‌اند و در خانه‌هایشان کارگاهی کوچک برای دوخت ماسک برپا کرده‌اند. به گفته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت اگر ۹۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند این مسئله بسیار بیشتر از کشف احتمالی واکسن می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا نقش داشته باشد. ایام معنوی محرم و روز‌های باقی‌مانده تا این ماه عظیم می‌تواند بهانه خوبی برای پیوستن به پویش نذر ماسک و التزام همه مردم به استفاده از ماسک برای سلامت خودشان و سلامت دیگران باشد و بحران‌های پیش رو را هدایت و مدیریت کنند. در بحران کرونا هم مادران توانستند در دوران قرنطینه خانگی به خوبی از پس هدایت و مدیریت خانواده و فرزندان بربیایند. حالا هم با اوج‌گرفتن دوباره شیوع کرونا و لزوم استفاده همگانی از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نقش‌آفرینی زنان در عرصه حمایت و تشویق اعضای خانواده به رعایت این موارد و ماسک زدن و حتی ماسک‌های دست‌دوزی که خیلی وقت‌ها مادران و خواهران در خانه خودشان برای اعضای خانواده تهیه می‌کنند، اثرگذاری زنان را در پویش‌های استفاده همگانی از ماسک بیش از پیش به نمایش گذاشته است. از سوی دیگر با عنایت به طرح پویش نذر ماسک، زنان اصلی‌ترین بازیگرانی هستند که به این پویش پیوسته‌اند و به این نذر سلامت ورود یافته‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت:
زنان با تقویت روحیه اعضای خانواده، آن‌ها را ملزم به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنند

شاید بتوان مبدع طرح نذر ماسک را وزارت بهداشت دانست. سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به نزدیکی ایام محرم و تمایل افراد به نذری دادن و با توجه به شرایط پیش آمده به واسطه شیوع ویروس کرونا به مردم و به عزادارانی که قصد توزیع نذری دارند، توصیه کرد نذری و مواد غذایی را به صورت جیره خشک در اختیار نیازمندان و فقرا قرار دهند. به گفته وی یکی از پیشنهادات امسال که در راستای سلامت جامعه مطرح شده، نذر ماسک است. بر این اساس افراد می‌توانند نذر خود را با در اختیار گذاشتن ماسک برای افرادی که توانایی خرید ماسک یا تهیه ماسک خانگی را ندارند، ادا کنند. لاری تصریح کرد: «باید توجه کرد که برخی نیازمندان قادر به تهیه ماسک نیستند و حتی امکانات لازم در منزل برای ساخت یک ماسک خانگی را هم ندارند. از طرفی انجام توصیه‌ها و تشویق به استفاده از ماسک در شرایط فعلی می‌تواند سلامت جامعه را تضمین کند، بنابراین نذرشان را با در اختیار گذاشتن ماسک به نیازمندان انجام دهند.»

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به نقش زنان در مدیریت بحران‌ها در خانواده تصریح کرد: «همان‌طور که زنان سرزمین ما همواره محور تاب‌آوری خانواده بوده‌اند، از زنان می‌خواهیم با تقویت روحیه اعضای خانواده، آن‌ها را ملزم به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنند تا نقش مهمی در شکست چرخه انتقال ویروس کرونا داشته باشند.» این پیشنهاد وزارت بهداشت، اما بهانه‌ای برای راه افتادن یک پویش جدی شد؛ نذر ماسک.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار