کد خبر: 1014434
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
شیوا نوروزی
دوپینگ پدیده شومی است که تیشه به ریشه ورزش می‌زند، پدیده‌ای که اگر ریشه‌اش خشکانده نشود، حتی موفق‌ترین رشته‌ها را نیز از عرش به فرش می‌رساند. متأسفانه دوپینگ سومین ووشوکار کشورمان هم تأیید شد تا یکی از بی‌حاشیه‌ترین رشته‌های ورزش ایران با بحرانی جدی مواجه شود. هرچند که رئیس پیشین این فدراسیون و معاون فعلی وزیر ورزش تلاش می‌کند این مسئله را کم‌اهمیت و خودش را بی‌تقصیر جلوه دهد.

درخشش ووشوکاران ایرانی سال‌هاست که امان سرسخت‌ترین رقبا را بریده است. در مهم‌ترین تورنمنت‌های بین‌المللی دیگر حتی تیم چین با بهترین نفراتش هم برای کسب قهرمانی باید با تمام قوا به میدان برود، چراکه ملی‌پوشان ایرانی یک سر و گردن از حریفان چینی هم بالاتر رفته‌اند. نتایج درخشان به دست آمده در یک دهه اخیر مهر تأییدی بر این ادعاست. منتها یک خبر تلخ یکی از موفق‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین رشته‌های ورزش کشور را به شدت زیر سؤال برده است؛ دوپینگ! همان پدیده شومی که در بسیاری از رشته‌ها رخنه کرده و سالانه چند دوپینگی روی دست‌شان می‌گذارد. این وسط شنیدن خبر دوپینگ سه ووشوکار همه را شوکه کرد، الا رئیس پیشین!
اینکه دو سال موضوع محرومیت دو ملی‌پوش را مخفی نگه دارند یک مسئله است و اینکه تعداد دوپینگی‌ها رسماً به سه نفر افزایش یابد، مسئله‌ای دیگر. همانطور که گفته شد ووشو در این سال‌ها آنقدر خوش درخشیده و مدال و جام قهرمانی به دست آورده که کمتر کسی انتظار داشت این رشته اینگونه به حاشیه برود. به‌رغم تمام این افتخارآفرینی‌ها به هیچ وجه نمی‌توان و نباید در مقابل قصه دوپینگ و از آن بدتر مخفی‌کاری صورت گرفته سکوت کرد. آن‌ها که ترجیح می‌دهند در این مورد حرفی نزنند یا احیاناً از موضع حمایت صحبت می‌کنند، قطعاً آینده ووشو ایران برای‌شان اهمیتی ندارد.

تکذیب پنهان‌کاری، بی‌تقصیر جلوه دادن فدراسیون ووشو و مقایسه تعداد محرومان با دوپینگی‌های سایر رشته‌ها مواضع معاون وزیری است که تا سال گذشته نفر اول مدیریت ووشو کشور محسوب می‌شد. جالب اینکه فعالان حوزه رزمی خودشان باید در مورد اسامی دوپینگی‌های ووشو جست‌وجو کنند، ولی سایر فدراسیون‌ها اخبار نفرات دوپینگی و محروم شده را به صورت شفاف منعکس می‌کنند. رئیس قبلی و معاون فعلی نه تنها نسبت به اتفاقات رخ داده احساس شرمندگی نمی‌کند، بلکه به گفته خودش اگر به گذشته بازگردد همانطور رفتار خواهد کرد! افردی که مانند معاون فعلی وزارت فکر می‌کنند، بد نیست جست‌وجویی در سایت‌های خبری انجام دهند تا متوجه نحوه انعکاس اخبار ورزشکاران دوپینگی رشته‌های مختلف شوند. درست است که سالانه تعدادی از ورزشکاران ما به دلیل دوپینگ با محرومیت‌هایی مواجه می‌شوند، اما این مسئله نمی‌تواند توجیهی برای مثبت اعلام شدن تست سه ملی‌پوش مدال‌آور ووشو ایران باشد که هر کدام یکی از بهترین‌های اوزان خود در جهان به شمار می‌روند. قطعاً حق با دست راست وزیر است و این اولین باری نیست که دوپینگ یک مدال‌آور از کشورمان مثبت اعلام می‌شود، ولی فراموش نکنید که ووشو تا همین یکی، دو هفته پیش آرام و بی‌حاشیه بود و ملی‌پوشانش انتظار شکست کرونا را می‌کشیدند تا دوباره مبارزات‌شان را از سر بگیرند، ولی اهمیت انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک باعث فاش شدن حقایقی شد که به شکلی عجیب همه از آن بی‌خبر بودند و حالا انگ دوپینگ بر پیشانی مدال‌آوران موفق و خوشنام ووشو خورده است.

مبارزه با دوپینگ و دور نگه داشتن ورزشکاران از اینگونه ماجرا‌ها هم بر عهده ورزشکار است و هم فدراسیون. وقتی رئیس وقت فدراسیون به بهانه مختلف بر بی‌تقصیر بودن خود و مجموعه‌اش اصرار دارد دیگر از ورزشکار محروم شده که بحث دعوای خانوادگی را مطرح کرده، چه انتظاری می‌توان داشت. تست‌های قلی‌پور، تقوی و مریم هاشمی در جام جهانی و مسابقات جهانی مثبت شده و این یعنی فدراسیون و مسئولان تیم ملی در این قضیه مسئول هستند. ورزشکار دوپینگی که باید چهار سال محرومیت خود را تحمل کند، اما آیا مدیر یا مدیران خاطی نیز محروم می‌شوند؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار