کد خبر: 1014373
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
موزه آستان قدس رضوی به مناسبت عید امامت و ولایت، نمایشگاه «لعل خاتم» با موضوع معرفی آثار هنری نفیس مزین به نام علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی را به صورت مجازی برگزار کرد.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از برپایی نمایشگاه مجازی به مناسبت عید غدیرخم با همکاری مشترک این سازمان، مرکز هنرهای تجسمی حوزۀ هنری و کانون هنر شیعی خبر داد. وی تصریح کرد: به دلیل محدودیت‌های کرونایی این نمایشگاه به صورت مجازی و در پایگاه اینترنتی موزه آستان قدس برپا شده است.

مهدی قیصری‌نیک با بیان این‌که این آثار مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است، در این باره توضیح داد: از مهم‌ترین اشیای معرفی‌شده در این نمایشگاه، سه اثر ارزشمند مربوط به دورۀ صفویه شامل سکه با طرح شهادتین و اسامی 14معصوم علیهم‌السلام، اثر مشبک فلزی با عنوان «الله جل جلاله، محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله، علی علیه‌السلام، فاطمه سلام‌الله علیها» و کاشی کاخ آق سرای ازبکستان با عنوان «الله جل جلاله، محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله ، علی علیه‌السلام» به خط کوفی بنایی است که به همت کانون هنر شیعی بازسازی ‌شده است.

وی افزود: کاشی معرق «شهادتین» گنبد مسجد گوهرشاد با خط بنایی گلچین و ساده مربوط به دورۀ تیموری و اثر مشبک فولادی با عنوان «الله جل جلاله، محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله ، علی علیه‌السلام» به خط ثلث که بخشی از یک علم مربوط به دورۀ صفویه است و به همت کانون هنر شیعی بازسازی شده است، از دیگر آثار ارزشمند این نمایشگاه مجازی است.

قیصری‌نیک به آثاری مربوط به دورۀ قاجار اشاره کرد و گفت: اثر ارزشمند حکاکی روی برنج با عنوان «پنج تن علیه‌السلام و دعای نادعلی» و کاشی معرق با کتیبۀ «الله جل جلاله، محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله ، علی علیه‌السلام» به خط کوفی بنایی متعلق به حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها در این نمایشگاه معرفی شده است.

وی ادامه داد: اثری با عنوان "پنج تن علیهم‌السلام" به خط ثلث اثر مصطفی عزت در سال ۱۲۸۷ قمری، "محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و علی علیه‌السلام" به خط ثلث اثر مصطفی برجی، "یاعلی علیه‌السلام" اثر سیدمهدی میرحیدری و "علی مع الحق و الحق مع العلی" به خط کوفی بنایی از دیگر آثار نمایشگاه لعل خاتم است.

این نمایشگاه در پایگاه موزه‌های آستان قدس رضوی به نشانی museum.razavi.ir بخش چندرسانه‌ای قسمت موشن‌گرافیک قابل مشاهده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار